SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Genetyka |
Kod przedmiotu | 12.9-WL-LekAM-G |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Lekarski |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie sześcioletnie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem kształcenia jest rozumienie mechanizmów dziedziczenia, etiologii i symptomatologii oraz zasad postępowania lekarskiego w chorobach o podłożu genetycznym.
Student poznaje możliwości i wskazania do poradnictwa genetycznego, badań cytogenetycznych, badań molekularnych oraz diagnostyki prenatalnej, zarówno w przypadku rzadkich chorób genetycznych, niepowodzeń rozrodu jak i chorób powszechnie występujących w tym nowotworów.
Student poznaje mianownictwo genetyczne, zasady tworzenia, opisywania i interpretowania rodowodów, opisywania i interpretacji wyników badań genetycznych, uczy się zasad stawiania rozpoznań chorób genetycznych.
Student poznaje zasady zbierania wywiadu genetycznego, udzielania porady genetycznej, opracowania wyniku porady genetycznej
Student zapoznaje się z podstawami prawnymi i zasadami etycznymi związanymi z diagnostyka i poradnictwem genetycznym.
Znajomość anatomii, fizjologii, patofizjologii, biochemii i biologii molekularnej.
Wykład prowadzony dla całego roku
Seminaria i laboratoria w grupach 8-10 osobowych z uwzględnieniem praktycznego zastosowania analizy DNA i cytogenetyki.
Zajęcia praktyczne prowadzone w poradni genetycznej podczas przyjęć pacjentów, z możliwością prezentacji przypadków klinicznych.
Indywidualna praca studenta z dydaktykiem podczas przygotowania prezentacji przedstawiającej wybrany problem z zakresy genetyki klinicznej
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład – zaliczenie w formie testu wielokrotnego wyboru (po IV semestrze), test przeprowadzony w formie pisemnej. Test składa się z 60 pytań, do zaliczenia wymagane jest uzyskanie minimum 60% poprawnych odpowiedzi. Za każdą w pełni poprawną odpowiedź (zaznaczone wszystkie poprawne odpowiedzi i niezaznaczona żadna nieprawidłowa odpowiedź) student otrzymuje 1 punkt. Za zaznaczenie tylko części prawidłowych odpowiedzi w danym pytaniu lub zaznaczenie jednocześnie odpowiedzi prawidłowej i nieprawidłowej nie ma przyznanego punktu ani jego części.
Skala oceniania testu: 60-67% ocena dostateczna (3); 68-76% ocena dostateczna plus (3+); 77-85% ocena dobra (4); 86-94% ocena dobra plus (4+), 95-100% ocena bardzo dobra (5)
W przypadku jeśli student nie uzyska wymaganego minimum 60% poprawa odbywa się w formie ustnej - 5 pytań otwartych.
Do testu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia laboratorium.
Laboratorium - warunkiem zaliczenia jest:
- aktywna obecność na wszystkich zajęciach laboratoryjnych
- uzyskanie pozytywnych ocen z zadań przewidzianych do realizacji w ramach programu laboratoriów.
- przygotowanie i wygłoszenie prezentacji 15 min o tematyce w zakresie genetyki klinicznej zatwierdzonej przed wygłoszeniem pod względem merytorycznym przez dydaktyka.
Ocenie podlegają: weryfikacja wiedzy w zakresie przygotowania do laboratorium i po zakończonych blokach tematycznych. Możliwe formy sprawdzenia wiedzy: ustna, pisemna - kolokwium, analiza przypadku, sprawozdanie, prezentacja
zasady oceniania zajęć laboratoryjnych: część 1: średnia arytmetyczna z ocen za poszczególne zadania podczas laboratoriów, wymagane jest zaliczenie wszystkich zadań na ocenę minimum dostateczną - średnia arytmetyczna z ocen za zadania z części 1 stanowi 50% oceny końcowej z laboratorium. Część 2 - ocena za prezentację 15 min o tematyce z zakresu genetyki klinicznej. W ocenie prezentacji pod uwagę brane są następujące elementy: wybór i zdefiniowanie problemu klinicznego, wybór literatury źródłowej, selekcja zagadnień do omówienia, forma prezentacji, wykorzystanie czasu na prezentację, umiejętność zdefiniowania wniosków końcowych. Ocena za prezentację stanowi 50% oceny końcowej z laboratorium.
Obecność na zajęciach: obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa. Każda ewentualna nieobecność musi być usprawiedliwiona. W przypadku 1-2 usprawiedliwionej nieobecności konkretne zajęcia powinny zostać odrobione z inną grupą po wcześniejszym ustaleniu terminu z prowadzącym. Jeśli nie ma możliwości odrobienia konkretnych zajęć z inną grupą, konieczne jest zaliczenie indywidualne danego zakresu materiału podczas ustalonej z prowadzącym konsultacji indywidualnej. Powyżej 2 nieobecności wymagane jest powtórzenie całego bloku tematycznego. Ze względu na formę prowadzonych zajęć nie ma możliwości samodzielnego zmieniania grup laboratoryjnych bez uzyskania zgody prowadzącego dydaktyka.
Ocena końcowa z przedmiotu to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Sytuacje sporne nieujęte w opisie podlegają rozstrzygnięciu przez koordynatora przedmiotu
Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 06-09-2021 12:59)