SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Choroby wewnętrzne - diabetologia |
Kod przedmiotu | 12.0-WL-LekAM-CHWD |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Lekarski |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie sześcioletnie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Zajęcia kliniczne | 15 | 1 | 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Seminarium | 5 | 0,33 | 5 | 0,33 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 10 | 0,67 | 10 | 0,67 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studenta z aktualną wiedzą dotyczącą epidemiologii ,etiopatogenezy i obrazu klinicznego poszczególnych postaci cukrzycy, leczenia cukrzycy typu 1 i cukrzycy typu 2 oraz najnowszymi osiągnięciami naukowymi w diabetologii. Kształtowanie umiejętności diagnostyczno-terapeutycznych w zakresie ostrych i przewlekłych powikłań cukrzycy Rozwijanie umiejętności edukacji pacjenta i jego rodziny oraz wdrażania zasad prewencji cukrzycy.
Znajomość anatomii, histologii, fizjologii, patofizjologii, patomorfologii.
Zaliczenie z przedmiotu propedeutyka chorób wewnętrznych
Wykłady:
1.Epidemiologia cukrzycy;
2.Etiopatogeneza cukrzycy i jej powikłań;
3.Rozpoznawanie i klasyfikacja zaburzeń gospodarki węglowodanowej;
4.Objawy kliniczne hiperglikemii.
5. Objawy i konsekwencje hipoglikemii w obrazie klinicznym cukrzycy.
6.Ostre powikłania cukrzycy: cukrzycowa kwasica ketonowa, zespół hiperglikemiczno- hipermolalny, kwasica mleczanowa, stany hipoglikemii;
7.Elementy leczenia cukrzycy (leczenie behawioralne: dieta, aktywność fizyczna, leczenie farmakologiczne, samokontrola);
8.Kryteria wyrównania metabolicznego cukrzycy;
9.Leczenie cukrzycy typu 2; leczenie cukrzycy typu 1;
10.Zapobieganie, diagnostyka i leczenie przewlekłych powikłań cukrzycy (retinopatii, nefropatii, neuropatii cukrzycowej, chorób układu sercowo-naczyniowego, zespołu stopy cukrzycowej);
11. Nowe technologie w monitorowaniu i leczeniu cukrzycy (systemy ciągłego monitorowania glikemii, osobiste pompy insulinowe)
Seminaria i ćwiczenia:
1.Badanie podmiotowe z ukierunkowaniem na elementy charakterystyczne dla cukrzycy.
2.Trudności diagnostyczne przy rozpoznaniu cukrzycy u osoby dorosłej (typologia cukrzycy).
3.Badanie przedmiotowe z uwzględnieniem oceny przewlekłych powikłań cukrzycy, powikłań insulinoterapii
4. Leczenie ostrych powikłań cukrzycy – zajęcia praktyczne w oparciu o przypadki kliniczne.
5. Decyzje terapeutyczne u chorych na cukrzycę z uwzględnieniem celów leczenia oraz interpretacją wyników badań dodatkowych.
6. Preparaty insuliny, glukagon, wstrzykiwacze do insuliny, pompy insulinowe; glukometry, systemy ciągłego monitorowania glikemii-demonstracja i ćwiczenia praktyczne; 7.Ustalanie schematu leczenia insuliną oraz modyfikacja dawek insuliny.
8. Specyficzne problemy kliniczne u chorych na cukrzycę: problem zespołu stopy cukrzycowej i innych przewlekłych powikłań;
9.Opieka nad kobietą ciężarną z cukrzycą
10. Rola edukacji w leczeniu osoby z cukrzycą, praktyczne zastosowanie różnych technik i modeli nauczania pacjentów
Wykłady: metoda podająca: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Seminaria: wprowadzenie do ćwiczeń z wykorzystaniem krótkich prezentacji multimedialnych, bezpośredniej prezentacji charakterystycznych elementów badania podmiotowego i przedmiotowego pacjenta z cukrzycą, prezentacji sprzętu stosowanego do monitorowania i leczenia cukrzycy oraz różnych form edukacji diabetologicznej
Ćwiczenia: metoda rozwiązywania problemów klinicznych, bezpośrednia praca z pacjentem z pełnym badaniem podmiotowym i przedmiotowym i analizą dokumentacji medycznej, przygotowanie sprawozdań z przypadków klinicznych, dyskusja; realizowane w grupach 5-osobowych na oddziale wewnętrznym i w poradni diabetologicznej.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie wykładów: w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru, pytania zamknięte ). Uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zaliczenia wykładów i dopuszczenia Studenta do zajęć na oddziale.
Zaliczenie seminariów i ćwiczeń uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu seminariów i ćwiczeń. Ocenie podlegają sprawdziany praktyczne i kolokwium pisemne (test końcowy jednokrotnego wyboru ) sprawdzające wiedzę po zakończeniu zajęć praktycznych – ocena pozytywna powyżej 60% uzyskanych punktów. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
1.Szczeklik A (red. prowadzący Gajewski P). Interna Szczeklika. Wyd. aktualne,Medycyna Praktyczna
Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-09-2020 22:56)