SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Choroby wewnętrzne - nefrologia |
Kod przedmiotu | 12.0-WL-LekAM-CHWNe |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Lekarski |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie sześcioletnie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Zajęcia kliniczne | 20 | 1,33 | 20 | 1,33 | Zaliczenie na ocenę |
Seminarium | 5 | 0,33 | 5 | 0,33 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 10 | 0,67 | 10 | 0,67 | Zaliczenie na ocenę |
1. Znajomość etiologii, epidemiologii i patogenezy najczęstszych chorób układu moczowego.
2. Znajomość i zrozumienie przyczyn, objawów, zasad diagnostyki i leczenia najczęstszych chorób układu moczowego oraz schorzeń współistniejących u osób dorosłych oraz ich powikłań.
- zastosowanie wiedzy z zakresu patofizjologii, symptomatologii, diagnostyki i leczenia chorób wewnętrznych
3. W oparciu o dane z wywiadu i badania przedmiotowego, umiejętność przeprowadzenia diagnostyki różnicowej chorób układu moczowego oraz schorzeń współistniejących:
- planowanie badań dodatkowych – wskazania do każdego zleconego badania (aspekt ekonomiczny medycyny),
- interpretacja wyników zleconych badań - w odniesieniu do obrazu klinicznego
- umiejętność ustalenia „hierarchii ważności” zdiagnozowanych nieprawidłowości
- zlecanie konsultacji specjalistycznych z umiejętnością uzasadnienia wskazań
4. Umiejętność stworzenia algorytmu terapeutycznego pacjenta z uwzględnieniem:
- choroby podstawowej z zakresu nefrologii
- chorób współistniejących
- leczenia objawowego
- działań z zakresu prewencji pierwotnej i wtórnej
- przeciwwskazań oraz interakcji proponowanych metod leczenia u konkretnych pacjentów
5. Umiejętność korzystania z zasobów wiedzy medycznej opartej na dowodach (EBM):
- zalecana literatura nauczanego przedmiotu
- poszukiwanie publikacji naukowych w celu uzupełnienia wiedzy oraz postępowania w konkretnych przypadkach medycznych
6. Przestrzeganie etyki zawodowej, w tym tajemnicy obowiązującej pracowników ochrony zdrowia
- również w zakresie poszanowania dokumentacji medycznej.
Podstawowy zakres wiedzy wejściowej dt. anatomii oraz fizjologii, patofizjologii oraz patomorfologii układu moczowego ze szczególnym uwzględnieniem nerek
Choroby wewnętrzne, zwane potocznie interną, to najszersza specjalizacja medycyny zajmująca się schorzeniami wszystkich układów i narządów. Ogromny postęp jaki dokonał się w medycynie w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat, w znacznym stopniu przyczynił się do lepszego poznania patogenezy i metod skutecznego leczenia szeregu chorób. Znacznie poszerzył się również arsenał dostępnych badań diagnostycznych, tak w zakresie badań laboratoryjnych jak i metod obrazowania zarówno na poziomie narządowym jak i subkomórkowym. Pomimo szerokiego zakresu możliwych do wykonania badań, najważniejszym narzędziem w diagnostyce chorób wewnętrznych nadal pozostaje prawidłowo zebrany wywiad chorobowy (badanie podmiotowe) oraz dokładna ocena fizykalna chorego (badanie przedmiotowe).
Program kursu obejmuje wykłady i seminaria prezentujące podstawy teoretyczne do ćwiczeń na sali chorych, w czasie których studenci nabędą doświadczenia w zbieraniu wywiadu chorobowego, przeprowadzania pełnego badania przedmiotowego oraz prowadzenia podstawowej dokumentacji medycznej oraz interpretacji wyników badań z zakresu nefrologii. „Od ogółu do szczegółu” jest sprawdzenie nabytych wcześniej umiejętności w konkretnych sytuacjach klinicznych obejmujących najczęstsze i najważniejsze dla lekarza praktyka zagadnienia. Umożliwi również zapoznanie się ze specjalistycznymi narzędziami diagnostycznymi ich zastosowaniem oraz interpretacją uzyskanych wyników.
Wykłady i seminaria: (15 godzin)
1. Objawy i zespoły objawów w nefrologii (2 godz)
2. Nadciśnienie tętnicze – rola nerek, powikłania nefrologiczne (2 godz.)
3. Niewydolność nerek – ostra, przewlekła, przewlekła zaostrzona – patofizjologia, diagnostyka i leczenie (3 godz.)
4. Przewlekła choroba nerek – definicja, rozpoznanie, przebieg, leczenie. Podstawy leczenia nerkozastępczego. (4 godz.)
5. Pierwotne i wtórne glomerulopatie – rozpoznanie, różnicowanie, przebieg, leczenie. (4 godz.)
Zajęcia kliniczne: (20 godzin)
1. Zakażenia układu moczowego – postaci, objawy, leczenie i zapobieganie. Inne cewkowo-śródmiąższowe schorzenia nerek. (3 godz.)
2. Ostre uszkodzenie nerek – rozpoznawanie, postaci i różnicowanie, postępowanie. (3 godz.)
3. Hemodializa – kwalifikacja, metody leczenia, powikłania (3 godz.)
4. Dializa otrzewnowa – kwalifikacja, metody leczenia, powikłania (3 godz.)
5. Biopsja nerki – wskazania, przeciwskazania, powikłania (1 godz.)
6. Przypadki kliniczne – omówienie, diagnostyka – badania laboratoryjne i obrazowe, diagnostyka różnicowa, leczenie (7 godz.)
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Praktyczne efekty uczenia się są sprawdzane poprzez obserwację studenta i bieżącą kontrolę w trakcie zajęć. W przypadkach usprawiedliwionych nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w porozumieniu z prowadzącym zajęcia.
Zaliczenie wykładów:
Obowiązkowa obecność, w ramach zaliczenia 10 pytań z tematyki wykładów w teście końcowym.
Zaliczenie zajęć klinicznych i seminariów:
Nefrologia - 100% obecność + zaliczenie końcowe: test (25 pytań, wymagane ≥60% poprawnych odpowiedzi) oraz oceny według zasad punktacji:
94-100% = 5,0
95-93% = 4,5
76-84% = 4,0
68-75% = 3,5
60-67% = 3,0
0-59% = 2,0
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji. Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
POSTANOWIENIA OGÓLNE
• Oszukiwanie jest niedozwolone. Studenci, którzy nie przestrzegają tej zasady, będą podlegać dyscyplinarnemu postępowaniu działanie zgodnie z Regulaminem Uniwersytetu dotyczące oszukiwania.
• Studenci są zobowiązani do zachowywania się w sposób profesjonalny - patrz Uniwersytet
Przepisy prawne.
• Korzystanie z telefonów komórkowych, odtwarzaczy mp3, radia i innego sprzętu elektronicznego podczas zajęć oraz egzaminów nie jest dozwolone.
• Jedzenie, picie i spożywanie jakichkolwiek posiłków lub napojów podczas zajęć jest zabronione.
• Filmowanie i inne nagrywanie seminariów lub ćwiczeń jest zabronione. Studenci, którzy to robią (nieprzestrzeganie tej zasady) będą podlegać postępowaniu dyscyplinarnemu zgodnie z regulaminem Uniwersytetu
• Kopiowanie lub robienie zdjęć egzaminów, testów i innych quizów jest zabronione.
• Nadrzędne zasady obowiązujące podczas wszystkich zajęć z zakresu nefrologii zawarte są w regulaminie Uczelni.
1. INTERNA SZCZEKLIKA 2020, Andrzej Szczeklik , Piotr Gajewski, Wydawca: Medycyna Praktyczna, Rok wydania: 2020, ISBN: 9788374306287
1. WIELKA INTERNA NEFROLOGIA WYD II, Michał Myśliwiec, Wydawca: Medical Tribune, Rok wydania: 2017, Wydanie: II, Ilość stron: 514, ISBN: 978-83-64153-77-8
Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 06-01-2021 19:21)