SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Kardiologia interwencyjna i kardiochirurgia |
Kod przedmiotu | 12.0-WL-LekAM-KIKa |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Lekarski |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie sześcioletnie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Zajęcia kliniczne | 20 | 1,33 | 20 | 1,33 | Zaliczenie na ocenę |
Seminarium | 10 | 0,67 | 10 | 0,67 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 10 | 0,67 | 10 | 0,67 | Zaliczenie na ocenę |
Student powinien nabyć wiedzę z zakresu: badania podmiotowego i przedmiotowego pacjenta z chorobami układu krążenia. Zdobycie wiadomości dotyczących przyczyn, objawów, diagnostyki i postępowania terapeutycznego w zakresie chorób kardiologicznych.
Student powinien umieć zaplanować i zinterpretować badania dodatkowe, zaplanować ewentualne konsultacje specjalistyczne, ustalić diagnozę.
Zapoznanie studenta z najnowszymi osiągnięciami naukowymi w kardiologii i kardiochirurgii. Nabycie przez studenta podstawowych umiejętności niezbędnych w prowadzeniu badań klinicznych oraz integracji wiedzy i umiejętności klinicznych z dowodami naukowymi.
Znajomość anatomii, fizjologii, patofizjologii, farmakologii, propedeutyki chirurgii, propedeutyki pediatrii i propedeutyki chorób wewnętrznych, patomorfologii, radiologii.
WYKŁADY:
WYKŁAD 1. Leczenie zachowawcze, inwazyjne i kardiochirurgiczne choroby niedokrwiennej serca- stabilna dławica piersiowa
WYKŁAD 2. Ostre zespoły wieńcowe Rola kardiologa interwencyjnego i kardiochirurga
WYKŁAD 3. Choroby aorty. Kogo operować a komu implantować stentgraft?
WYKŁAD 4. Ostra i przewlekła niewydolność serca. Leczenie zachowawcze i inwazyjne.
WYKŁAD 5. Kardiomiopatie - możliwości leczenia inwazyjnego i chirurgicznego.
WYKŁAD 6. Infekcyjne zapalenie wsierdzia Kiedy operować?
WYKŁAD 7. Nabyte wady serca-czy tylko kardiochirurgia?
WYKŁAD 8. Zaburzenia rytmu serca leczenie inwazyjne i kardiochirurgiczne.
WYKŁAD 9. Zaburzenia przewodzenia – wskazania do stymulacji
WYKŁAD 10. Nadciśnienie płucne i żylna choroba zakrzepowo-zatorowa. Kiedy leczymy inwazyjnie a kiedy chirurgicznie?
ĆWICZENIA:
Zajęcia nr.1 Choroba niedokrwienna serca
Ćwiczenie 1. Choroba niedokrwienna serca – stabilna choroba niedokrwienna serca. Wskazania do rewaskularyzacji przezskórnej i chirurgicznej.
Ćwiczenie 2. Ostre zespoły wieńcowe. Leczenie inwazyjne i chirurgiczne
Ćwiczenie 3. Interpretacja elektrokardiogramów - choroba niedokrwienna serca
Zajęcia nr.2 Niewydolność serca - leczenie inwazyjne
Ćwiczenie 4. Nabyte wady serca. Metody leczenia chirurgicznego i przezskórnego
Ćwiczenie 5. Przewlekła i ostra niewydolność serca leczenie na Oddziale Kardiologii i Kardiochirurgii.
Zajęcia nr.3 Zaburzenia rytmu
Ćwiczenie 6. Badania elektrofizjologiczne, dla kogo ablacja?
Ćwiczenie 7. Zaburzenia przewodzenia – wskazania do stymulacji
Ćwiczenie 8. Interpretacja elektrokardiogramów , Test
Ćwiczenia w grupach 5 osób prowadzone w oddziale kardiologii oraz w poradni kardiologicznej. W praktycznym nauczaniu nacisk kładziony jest na nabycie umiejętności diagnostyki i prewencji pierwotnej i wtórnej chorób układu sercowo-naczyniowego. Podczas ćwiczeń student doskonali umiejętności badania podmiotowego i przedmiotowego, ustalanie rozpoznania wstępnego, propozycje badań laboratoryjnych i pracownianych, ich interpretacja, rozpoznanie różnicowe, rozpoznanie ostateczne, propozycja postępowania leczniczego u chorych hospitalizowanych stosownie do tematyki seminariów. Udział studentów w obchodach lekarskich. Przedstawienie przypadku przez studenta przed grupą studencką i nauczycielem akademickim. Samodzielne opracowanie historii choroby, pod kontrolą nauczyciela akademickiego. Umiejętność samodzielnego wykonania i interpretacja badania EKG.
Seminaria - omawianie przypadków klinicznych, dyskusja.
Wykłady prowadzone w formie prezentacji multimedialnych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Przygotowanie do zajęć klinicznych weryfikowane jest w formie ustnej lub pisemnej przez prowadzącego zajęcia. Zaliczenie odbytych zajęć na podstawie obecności i aktywnego uczestnictwa oraz oceny umiejętności praktycznych w formie ustnej przez prowadzącego zajęcia, dopuszczalna 1 nieobecność usprawiedliwiona, odrobienie opuszczonych zajęć z inną grupą studencką.
Zaliczenie końcowe w formie testowej, test jednokrotnego wyboru – do zaliczenia niezbędne udzielenie 60% prawidłowych odpowiedzi. W przypadku oceny niedostatecznej z testu końcowego należy przystąpić do zaliczenia w terminie i trybie uzgodnionym z odpowiedzialnym za zajęcia.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 06-01-2021 18:13)