SylabUZ

Generate PDF for this page

General chemistry - course description

General information
Course name General chemistry
Course ID 1-ChemOgL_pNadGenODOPH
Faculty Faculty of Civil Engineering, Architecture and Environmental Engineering
Field of study Environmental Engineering
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Engineer's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 7
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Izabela Krupińska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 18 1,2 Credit with grade
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade
Lecture 45 3 27 1,8 Exam

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą z zakresu chemii nieorganicznej i wybranymi zagadnieniami chemii organicznej, a także metodami analizy chemicznej, które są niezbędne w poznawaniu zagadnień związanych z inżynierią środowiska.

Wykształcenie umiejętności zapisu równań reakcji chemicznych i prowadzenia prostych obliczeń chemicznych. Zdobycie umiejętności praktycznych niezbędnych w celu wykonywania prostych eksperymentów chemicznych oraz interpretacji uzyskanych wyników badań w oparciu o uzyskaną wiedzę.

 

Prerequisites

Nieformalne: Chemia na poziomie szkoły średniej. 

Scope

Program wykładów: Podstawowe pojęcia, definicje i prawa chemiczne. Budowa atomu, konfiguracja elektronowa, układ okresowy pierwiastków. Wiązania chemiczne. Klasyfikacja, nazewnictwo i właściwości wybranych związków nieorganicznych. Typy reakcji chemicznych. Kinetyka reakcji chemicznych. Równowaga chemiczna. Roztwory i ich właściwości. Stężenia roztworów. Równowagi w roztworach elektrolitów, prawo rozcieńczeń Ostwalda, definicje kwasów i zasad, pojęcie pH. Reakcje jonowe. Hydroliza soli. Bufory. Elektrochemia. Nomenklatura związków organicznych. Budowa związków organicznych: izomeria konstytucyjna i przestrzenna. Rodzaje reakcji organicznych: substytucja, addycja, eliminacja. Łańcuchowe i pierścieniowe węglowodory nasycone: alkany i cykloalkany. Węglowodory nienasycone: alkeny, alkiny. Węglowodory aromatyczne. Organiczne związki fluorowców. Akohole i fenole. Aldehydy i ketony. Kwasy karboksylowe.  Aminokwasy. Estry kwasów karboksylowych. Węglowodany. Białka.

Program ćwiczeń: Podstawowe pojęcia i prawa chemiczne. Reakcje chemiczne. Obliczenia stechiometryczne. Stężenia roztworów. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów.

Program laboratorium: Zasady bezpiecznej pracy w laboratorium chemicznym. Sprzęt laboratoryjny i metody analiz chemicznych. Typy reakcji chemicznych. Elektrolity, kwasy, zasady i sole. Hydroliza soli. Roztwory buforowe. Reakcje utleniania i redukcji. Analiza jakościowa wybranych kationów. Analiza miareczkowa - alkacymetria, kompleksometria. Analiza wagowa. Podstawy syntez organicznych.

Teaching methods

Metody podające: wykład informacyjno - problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych

Metody poszukujące: ćwiczeniowa, problemowa, giełda pomysłów w celu rozwiązania danego problemu chemicznego, ćwiczenia laboratoryjne realizowane w zespołach  i indywidualnie

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Laboratorium: podstawą zaliczenia jest wykonanie wszystkich przewidzianych w programie ćwiczeń laboratoryjnych, pozytywne zaliczenie teoretycznych wiadomości z zakresu wykonywanych ćwiczeń oraz oddanie w terminie prawidłowo wykonanych sprawozdań. Ocena końcowa z zajęć laboratoryjnych jest średnią arytmetyczną ocen uzyskanych ze sprawdzianów wiadomości teoretycznych z zakresu wykonywanych ćwiczeń.

Ćwiczenia: podstawą zaliczenia jest pozytywny wynik z przeprowadzonych kolokwiów  oraz wykazanie się wiedzą i umiejętnościami ocenianymi podczas ćwiczeń, zgodnie z zakresem tematycznym ćwiczeń. Ocena końcowa z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen uzyskanych przez studenta.

Wykład: egzamin - warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i laboratorium, egzamin ma formę pisemną i/lub ustną. Skala ocen: uzyskane punkty/ocena: 0 – 50%/ niedostateczny; 51 – 60%/ dostateczny; 61- 70%/ dostateczny plus; 71 – 80%/ dobry: 81 – 90%/ dobry plus; 91 -100%/ bardzo dobry.

Podstawą ustalenia oceny końcowej jest średnia ważona uzyskana przez dodanie: 0,6 oceny z wykładu, 0,2 oceny z ćwiczeń oraz 0,2 oceny z ćwiczeń laboratoryjnych. Średnią ważoną zaokrągla się do dwóch miejsc po przecinku. Ocena końcowa ustalona jest na podstawie średniej ważonej zgodnie z zasadą: poniżej 3,24 – dostateczny, od 3,25 do 3,74 – dostateczny plus, od 3,75 do 4,24 – dobry, od 4,25 do 4,74 – dobry plus, od 4,75 – bardzo dobry.

Recommended reading

  1. Bielański A., Podstawy chemii nieorganicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012 
  2. Banaś J., Solarski W., Chemia dla inżynierów. Wydawnictwo Naukowo Dydaktyczne AGH, Kraków 2013
  3. McMurry J., Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020 
  4. Lipiec T., Szmal Z., Chemia analityczna, PZWL, Warszawa 1997 

Further reading

  1. Pazdro K.M., Rola-Noworyta A., Akademicki zbiór zadań z chemii ogólnej, Wydawnictwo Oficyna Edukacyjna Krzysztof Pazdro, Warszawa 2015
  2. Jones L., Atkins P.W., Chemia ogólna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018
  3. Mastalerz P., Chemia organiczna, Wydawnictwo Chemiczne, Warszawa 2000 
  4. Minczewski J., Marczenko Z., Chemia analityczna, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2021

Notes

brak


Modified by dr hab. Izabela Krupińska, prof. UZ (last modification: 16-04-2021 22:22)