SylabUZ

Generate PDF for this page

Physics - course description

General information
Course name Physics
Course ID Fiz010WMATBUD_pNadGen1D5JT
Faculty Faculty of Civil Engineering, Architecture and Environmental Engineering
Field of study Environmental Engineering
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Engineer's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Poznanie i rozumienie zjawisk i procesów fizycznych w przyrodzie; wykorzystanie praw fizyki w technice i życiu codziennym; dokonywanie pomiaru i określanie podstawowych wielkości fizycznych.

Prerequisites

Nieformalne: Fizyka w szkole ponadgimnazjalnej.

Scope

Program wykładów: Klasyfikacja ruchów punktu materialnego, kinematyczne równania ruchu w różnych układach odniesienia. Ruch po okręg, przyspieszenie w ruchu krzywoliniowym, rzuty. Ruch bryły: postępowy i obrotowy. Zasady dynamiki dla punktu materialnego oraz dla bryły. Siły tarcia. Praca, moc, energia kinetyczna, energia potencjalna. Zasady zachowania w mechanice klasycznej: zasada zachowania pędu, energii, momentu pędu. Zderzenia. Prawo powszechnego ciążenia, prawa Keplera, prędkości kosmiczne. Pole grawitacyjne Ziemi: natężenie i potencjał pola, energia potencjalna ciał w polu grawitacyjnym. Kinematyka relatywistyczna: ograniczenia stosowalności mechaniki klasycznej, postulaty szczególnej teorii względności, doświadczenie Michelsona-Morleya, transformacja Lorentza, skrócenie Lorentza, dylatacja czasu, relatywistyczne prawo dodawania prędkości. Ruch harmoniczny prosty, siła harmoniczna, równanie drgań harmonicznych prostych, wahadło matematyczne. Ruch falowy, fale poprzeczne, podłużne, czoło fali, fale kuliste, płaskie natężenie fali, równanie fali płaskiej. Podstawowe zjawiska falowe: interferencja, dyfrakcja, fale stojące. Mechanika płynów: gęstość, ciśnienie, prawo Pascala i Archimedes, pojęcie strugi i linii prądu. Ciecze doskonałe: równanie ciągłości, równanie Bernouliego. Ciecze rzeczywiste: lepkość, przepływ laminarny i turbulentny, prawo Stokesa, siła lepkości w przepływie laminarnym. Liczba Reynoldsa. Teoria kinetyczna gazów: gazy doskonałe a rzeczywiste, równanie stanu gazu doskonałego, temperatura, zasada ekwipartycji energii, prawo Guy-Lussaca i prawo Charlesa. Termodynamika: zasady termodynamiki, ciepło właściwe przy stałym ciśnieniu i objętości. Przemiany: izobaryczna, izotermiczna, izochoryczna, adiabatyczna, cykl Carnota. Elektrostatyka: prawo Coulomb, natężenie i potencjał pola elektrostatycznego, zasada superpozycji, strumień pola elektrycznego prawo Gaussa dla pola elektrostatycznego. Magnetostatyka: źródła pola magnetycznego, siła Lorentza, wektor indukcji pola magnetycznego. prawo Gaussa dla pola magnetycznego. Prądy: natężenie prądu, prawo Ohma, siła elektomotoryczna, prawo Ampere'a, indukcja elektromagnetyczna, prawo Faradaya. Fale elektromagnetyczne: prąd przesunięcia, równanie falowe, rozchodzenie się fal elektomagnetycznych. Optyka: falowa (polaryzacja, dyfrakcja i interferencja) i geometryczna (prawo odbicia, załamania, soczewki).Elementy fizyki współczesnej.

Program ćwiczeń: Rozwiązywanie zadań i problemów dotyczących zagadnień przedstawionych na wykładzie.

Teaching methods

Metody podające: wykład konwencjonalny z elementami wykładu problemowego.
Metody ćwiczeniowe – ćwiczenia rachunkowe.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia: podstawą zaliczenia ćwiczeń jest aktywność na zajęciach oraz pozytywna oceny z dwóch sprawdzianów pisemnych.

Wykład: podstawą zaliczenia wykładu jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium pisemnego, obejmującego cały materiał. Skala ocen: uzyskane punkty/ocena: 0 – 50%/ niedostateczny; 51 – 60%/ dostateczny; 61- 70%/ dostateczny plus; 71 – 80%/ dobry; 81 -90%/ dobry plus; 91 -100%/ bardzo dobry.

Podstawą ustalenia oceny końcowej jest średnia ważona uzyskana przez dodanie: 0,5 oceny z wykładu oraz 0,5 oceny z ćwiczeń. Średnią ważoną zaokrągla się do dwóch miejsc po przecinku. Ocena końcowa ustalona jest na podstawie średniej ważonej zgodnie z zasadą: poniżej 3,24 – dostateczny, od 3,25 do 3,74 – dostateczny plus, od 3,75 do 4,24 – dobry, od 4,25 do 4,74 – dobry plus, od 4,75 – bardzo dobry.

Recommended reading

  1. Orear J., Fizyka, tom 1 i 2, WNT, Warszawa 2004
  2. Halliday D., Resnick R., Walker J., Podstawy fizyki, tomy 1 – 5, PWN, Warszawa 2006.
  3. Kalisz J., Massalska M., Massalski J., Zbiór zadań z fizyki z rozwiązaniami, PWN, Warszawa 1971
  4. Walker J., Podstawy fizyki. Zbiór zadań, PWN, Warszawa 2005

Further reading

  1. Przestalski  S.,  Elementy  fizyki,  biofizyki  i  agrofizyki,  Wydawnictwo  Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2009

Notes

brak


Modified by dr hab. inż. Sylwia Myszograj, prof. UZ (last modification: 16-04-2021 09:33)