SylabUZ

Generate PDF for this page

The subject of humanities II - course description

General information
Course name The subject of humanities II
Course ID 06.4-WI-BUDD-PHw2-S19
Faculty Faculty of Civil Engineering, Architecture and Environmental Engineering
Field of study Civil Engineering / Building Refurbishment and Modernization of Built-up Areas
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MSc degree
Beginning semester summer term 2021/2022
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Michał Pszczółkowski, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Tematem wykładu jest HISTORIA BUDOWNICTWA I ARCHITEKTURY.

1. Celem merytorycznym zajęć jest przybliżenie studentom kanonicznych i charakterystycznych obiektów, konstrukcji, technik budowlanych oraz planów architektonicznych i urbanistycznych w obrębie poszczególnych epok historycznych od prehistorii do początków XX wieku.

2. W sensie dydaktycznym studencizajęć powinni zdobyć umiejętność rozpoznawania i przybliżonego datowania obiektów prezentowanych na zajęciach i podobnych, na podstawie asocjacji dotyczących cech formalnych, np. konstrukcji, kompozycji i detalu architektonicznego, a także prawidłowego posługiwania się terminologią fachową związaną z budownictwem i architekturą historyczną. Wykład i ćwiczenia mają służyć także kształtowaniu umiejętności pozyskiwania informacji z literatury polskiej i zagranicznej,  źródeł multimedialnych i konserwatorskich, a także zdolności porównywania obiektów wyciągania wniosków, formułowania własnych opinii oraz prezentacji własnych opracowań.

3. W zakresie kompetencji personalnych i społecznych zajęcia mają na celu uświadomienie studentowi społecznej roli środowiska architektoniczno-budowlanego, a także potrzeby ustawicznego pogłębiania wiedzy, w tym na podstawie bezpośredniego kontaktu z obiektami i śledzenia procesów ich konserwacji, rewitalizacji i adaptacji do nowych funkcji.

Prerequisites

Formalne: brak

Nieformalne: ogólna znajomość historii w zakresie kursu przedmiotów humanistycznych w szkołach średnich

Scope

Ramowy program chronologiczny wykładu kursowego

  • wstępne omówienie programu i literatury przedmiotu oraz źródeł
  • prehistoryczne budowle megalityczne
  • sakralne i świeckie budowle starożytnego Bliskiego Wschodu
  • sakralne i świeckie budowle Starożytnego Egiptu
  • sakralne i świeckie budowle Starożytnej Grecji  (kultura minojska i mykeńska, okres archaiczny, klasyczny i hellenizm)
  • sakralne i świeckie budowle Starożytnego Rzymu (kultura estruska, Rzym republikański i cesarski)
  • okres wczesnochrześcijański (Rzym, Rawenna, Syria, Egipt)
  • okres bizantyjski (Konstantynopol, Saloniki, Pd. Europa, Etiopia); wzajemne wpływy kultury chrześcijaństwa i islamu
  • budowle karolińskie i ottońskie
  • romanizm w Europie Północnej (Skandynawia, kraje niemieckie, Francja, Polska)
  • romanizm we Włoszech
  • gotyk i jego odmiany w Europie Północnej (Francja i Anglia i Niemcy, Polska)
  • gotyk i jego odmiany w Europie Południowej (Włochy, Hiszpania i Portugalia)
  • renesans we Włoszech – wybrane przykłady
  • renesans północny (Francja, Niemcy, Polska)
  • barok i jego odmiany (Włochy, Francja, Hiszpania)
  • klasycyzm i jego odmiany (Francja, Niemcy, Polska)
  • historyzmy i wczesny modernizm
  • nurt inżynieryjny w XIX wieku; zastosowanie nowych materiałów i technik budowlanych
  • budownictwo i architektura XX wieku.

Teaching methods

Wykład syntetyczny. Wykład problemowy. Dyskusja. 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Obecność na zajęciach. Uzyskanie wymaganej liczby punktów na teście końcowym. 

Recommended reading

  • Basista A., Historia architektury od początków do końca XVIII wieku, Białystok 2004.
  • Basista A., Architektura. Dlaczego jest, jaka jest, Znak, Kraków 2009;
  • Basista A., Nowakowski A., Jak czytać architekturę, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2012;
  • Koch W., Style w architekturze, Geocenter, Warszawa 1996; Weltbild, Warszawa 2011
  • Pevsner N., Historia architektury europejskiej. WAiF , Warszawa 1976;
  • Watkin D., Historia architektury zachodniej, Warszawa 2001.

Further reading

  • d’Alfonso E., Samss D., Historia architektury, Arkady, Warszawa 1997,
  • Białostocki J., Sztuka cenniejsza niż złoto, Warszawa 1969;
  • Bussagli M., Architektura: style, techniki, materiały, budowle, twórcy, Warszawa 2007;
  • Giedion S., Przestrzeń, czas i architektura, Warszawa 1968;
  • Mączeński Z., Elementy i detale architektoniczne w rozwoju historycznym, Warszawa 2008;
  • Żórawski J., O budowie formy architektonicznej, Arkady, Warszawa 1973.

Notes


Modified by dr hab. Michał Pszczółkowski, prof. UZ (last modification: 28-04-2021 11:26)