SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Fortepian |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-EASMP-FOR-Ć-S14_pNadGenP1E2O |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zaliczenie semestru 2
- pogłębianie swobody i elastyczności aparatu gry koniecznych do rozwinięcia dotychczasowych umiejętności wykonawczych
- muzyka polifoniczna - pogłębianie słyszenia linearnego i niezależności rąk, różnicowanie artykulacji
- poszerzenie wiedzy i umiejętności frazowania
- rozwijanie koncentracji i wydłużanie czasu jej utrzymywania
- kształtowanie cech emocjonalnych niezbędnych do swobodniejszej realizacji artystycznej opracowywanego utworu
- nauka umiejętności przekształcania właściwych stanów emocjonalnych w konkretne narzędzia wykonawcze. Korzystanie z wyobraźni i intuicji w celu osiągnięcia zamierzonego efektu interpretacyjnego
- doskonalenie umiejętności trafnej oceny własnej gry /samokontrola słuchowa/
analiza konkretnych elementów wykonawczych - stopień opanowania technicznego, oryginalność interpretacji, stylowość, itp.
- gra a vista
- poszerzenie znajomości repertuaru fortepianowego związanego z kierunkiem studiów
- ćwiczenie pamięci muzycznej
- kameralistyka – doskonalenie cech wykonawczych akompaniatora, opanowywanie partii towarzyszącej
- gra publiczna - rozwijanie świadomości odpowiedniego doboru repertuaru /możliwości wykonawcze, percepcja słuchaczy/ rozwijanie kompetencji w ocenie warunków akustycznych sali , właściwości instrumentu i możliwość dokonania koniecznych zmian w przygotowanej koncepcji artystycznej, sposoby opanowywania tremy, respektowanie i utrwalanie poprawnych form zachowań
REALIZACJA TREŚCI PROGRAMOWYCH UZALEŻNIONA JEST OD INDYWIDUALNYCH PREDYSPOZYCJI I UMIEJĘTNOŚCI PRAKTYCZNYCH STUDENTÓW!
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Formą zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie z oceną. Jego podstawą jest systematyczne uczęszczanie na zajęcia [kontrola obecności], systematyczna praca, opanowanie repertuaru wyznaczonego na początku semestru. Weryfikacja efektów kształcenia następuje na bieżąco /w semestrze/ podczas pracy nad utworami i wzbogacaniem umiejętności techniczno- muzycznych oraz na podstawie oceny jakości wykonania materiału zaliczeniowego.
Etiudy - zbiory etiud B. Bertiniego, V. Duvernoya, L.Schytte, H.Lemoina, H. Berensa, K. Czernego, St.Hellera, A. Loeschorna itp.
Utwory muzyki dawnej i utwory polifoniczne - Wybór utworów z XVII i XVIII w.; J.S.Bach - Łatwe utwory, Drobne utwory, Małe preludia, Inwencje dwugłosowe, Suity francuskie ; G.F.Haendel utwory wybrane itp.
Formy klasyczne - wybory sonatin opr. Hoffmann-Rieger, opr. S.Raube ; W.A.Mozart - Sonatiny wiedeńskie , Sonaty ; J.Haydn -Sonaty, Drobne utwory; L. van Beethoven - Łatwe wariacje, Ronda, Sonatiny, Sonaty itp.
Utwory dowolne - Czytanki muzyczne z I-IV opr. E.Altberg ; Łatwe utwory kompozytorów polskich - F.Chopina, K.Szymanowskiego, J.Garści, W.Lutosławskiego, W.Kilara ; wybrane utwory F.Mendelssohna, S.Prokofiewa, D.Kabalewskiego, E.Griega, Fr.Schuberta R.Schumanna, P.Czajkowskiego, B.Bartoka itp.
Akompaniamenty : Utwory zaproponowane przez studentów oraz akompaniamenty do utworów z różnych epok na głos, skrzypce, obój, fagot, flet, trąbkę, itp.; duety fortepianowe - na cztery ręce, dwa fortepiany
PODANĄ LITERATURĘ NALEŻY TRAKTOWAĆ JAKO PRZYKŁADOWĄ!
A. Foldes ABC pianisty
W. Chmielowska Z zagadnień nauczania gry na fortepianie
H. Neuhaus Sztuka pianistyczna
G. Sandor O grze na fortepianie - gest, wyraz ,dźwięk
aktualności wydawnicze, czasopisma muzyczne i inne materiały dotyczące muzyki fortepianowej
PODANĄ LITERATURĘ NALEŻY TRAKTOWAĆ JAKO PRZYKŁADOWĄ !
Zmodyfikowane przez dr Michał Kocot (ostatnia modyfikacja: 26-04-2021 14:12)