SylabUZ
Course name | Musical forms with analysis of musical work |
Course ID | 03.2-WA-EASMP-FAMU-Ć-S14_pNadGenL7ZLR |
Faculty | Faculty of Arts |
Field of study | Music Education |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 5 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
Nabycie podstawowych umiejętności analizy formalno-strukturalnych cech dzieła muzycznego
Wyrobienie świadomości historyczno-kulturowych determinant metod analizy dzieła
Wprowadzenie w podstawowe archetypy kształtowania materiału muzycznego i poznanie opartych na nich form muzycznych należących do uniwersalnego kanonu kształtowania dyskursu muzycznego
zaliczony IV semestr studiów
Pojęcie muzyki, dzieła muzycznego, formy muzycznej. Podstawowa klasyfikacja form.
Elementy dzieła muzycznego. Zasady kształtowania materiału muzycznego.
Tonalność, składnia i forma w muzyce w oparciu o analizę wybranych form wielkich mistrzów okresu baroku i klasycyzmu: ronda, tematu z wariacjami, fugi, allegra sonatowego. Cel i sens analizy dzieła muzycznego, historyczne konteksty analizy. Analiza formy i składni oraz analiza schenkerowska jako dwie najbardziej rozpowszechnione metody analityczne współczesnej teorii muzyki w wymiarze globalnym.
Wykład oraz ćwiczenia praktyczne w postaci analizy przykładów z literatury muzycznej
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Warunkiem zaliczenia jest opanowanie przez studenta odnośnego materiału weryfikowane drogą sprawdzianu ustnego i pisemnego. Wymogiem podstawowym zaliczenia końcowego jest przedstawienie własnej, samodzielnej analizy wybranego dzieła muzycznego.
1. M. Tomaszewski: Nad analizą i interpretacją dzieła muzycznego. Myśli i doświadczenia w „Res Facta” nr 9 1982;
2. J.M. Chomiński, E. Wilkowska-Chomińska: Formy muzyczne
3. R. Bukowski: Metodyka nauczania form muzycznych;
4. A. Frączkiewicz, F. Skołyszewski: Formy muzyczne t. I-II;
5. St. Łobaczewska: Zarys historii form muzycznych;
6. B. Muchenberg: Literatura Muzyczna,
7. D. Wójcik: ABC Form muzycznych
M. Gołąb, Spór o granice poznania dzieła muzycznego, Wrocław 2005
Modified by dr Stanisław Leśniewski (last modification: 30-04-2021 12:54)