SylabUZ
Course name | Didactics basics |
Course ID | 05.1-WA-EASPP-PodDy-S19 |
Faculty | Faculty of Arts |
Field of study | Music Education |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | - | - | Exam |
Zapoznanie studentów z teoriami kształcenia i samokształcenia oraz przykładami ich weryfikacji w praktyce edukacyjnej. Przygotowanie studentów do projektowania zadań dydaktycznych.
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki.
Przedmiot, zadania dydaktyki ogólnej jako nauki. Dydaktyka ogólna a inne subdyscypliny pedagogiki.
Klasa szkolna i procesy w niej zachodzące (style kierowania, motywacja, integracja).
Współczesne koncepcje nauczania i uczenia się.
Cele i treści kształcenia. Zasady, metody kształcenia, środki dydaktyczne.
Formy organizacyjne procesu kształcenia.
Lekcja (rodzaje, budowa). Sztuka prowadzenia lekcji. Konspekt.
Wyrównywanie szans edukacyjnych. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami.
Efektywność pracy nauczyciela-wychowawcy.
Ocenianie osiągnięć szkolnych uczniów.
Dyskusja, metody problemowe, gry dydaktyczne, metody ekspresyjne, metody praktyczne, metody ćwiczebne.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Podstawą zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny, którą warunkują: aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (argumentacja własnego stanowiska); opracowanie i przedstawienie referatu/prezentacji multimedialnej wybranego zagadnienia z zakresu dydaktyki ogólnej; przygotowanie indywidualnie lub w grupach prac pisemnych/sporządzenie portfolio/wykonanie pomocy dydaktycznej oraz napisanie konspektu lekcji.
Ocena końcowa jest oceną z ćwiczeń.
Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, tłum. B. Jóźwiak, Wydawnictwo Moderski i S-ka, Poznań 2000.
Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, PWN, Warszawa 2018.
Kupisiewicz Cz., Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012.
Mietzel G., Psychologia kształcenia. Praktyczny podręcznik dla pedagogów i nauczycieli, tłum. A. Ubertowska, GWP, Gdańsk 2002.
Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.
Brophy J., Motywowanie uczniów do nauki, tłum. K. Kruszewski, PWN, Warszawa 2002.
Konarzewski K., Kruszewski K., Sztuka nauczania, t. 1-2 , PWN, Warszawa 2004.
(Nie)codzienność wychowawcza i dydaktyczna nauczyciela w szkole, red. E. Pasterniak-Kobyłecka, Wydział PPiS UZ, Zielona Góra 2017.
Pasterniak-Kobyłecka E., Innowacje i eksperymenty w procesie kształcenia. Materiały dydaktyczne, UZ Wydział Nauk Społecznych, Zielona Góra 2020.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2003.
Phillips D. C., Soltis J. F., Podstawy wiedzy o nauczaniu, GWP, Gdańsk 2003.
Modified by dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ (last modification: 24-04-2021 15:25)