Przygotowanie teoretyczne i praktyczne do wykonywania zawodu nauczyciela muzyki w szkole.
Planowanie pracy w klasie do zajęć muzycznych różnego typu, wybór właściwego materiału muzycznego oraz umiejętność gry na instrumencie klawiszowym.
Rozwiązywanie problemów metodycznych w zależności od warunków uczenia – nauczania.
Zdobycie kompetencji pozwalającej wykonywanie zawodu nauczyciela muzyki w szkole podstawowej.
Rozwijanie uzdolnień muzycznych.
Kształtowanie umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów muzycznych.
Wymagania wstępne
Niezbędna jest znajomość wiedzy z zakresu:
Psychologii rozwojowej i poznawczej dzieci i młodzieży.
Psychodydaktyki oraz wiadomości o muzyce.
PONADTO:
Znajomość zasad prawidłowej dykcji i emisji głosu.
Umiejętność harmonizowania piosenek i utworów.
Umiejętność gry na instrumencie.
Zakres tematyczny
Najnowsza podstawa programowa przedmiotu MUZYKA i sposoby jej realizacji.
Zagadnienia dotyczące form i metod nauczania muzyki.
Kryteria doboru repertuaru wokalnego dla dzieci młodzieży.
Instrumenty stosowane w muzykowaniu.
Realizacja ruchowa tematów rytmicznych oraz rytmów piosenek.
Tańce różnych narodów.
Interpretacja ruchowa utworów instrumentalnych.
Zabawy ze śpiewem i inscenizacje.
Tworzenie form.
Improwizowanie krótkich melodii z uwzględnieniem powtórzenia, zmiany i kontrast.
Kształtowanie form: ABA, Ronda, wariacji.
Słuchanie muzyki z młodzieżą – założenia programowe.
Kształcenie wyobrażeń słuchowych.
Polskie tańce narodowe.
Pieśni ludowe i patriotyczne.
Tematyczne i metodyczne planowanie lekcji.
Różnorodne style muzyczne oraz sposoby przedstawiania ich młodzieży.
Przykładowe plany i scenariusze zajęć muzycznych.
Zakres wiadomości i pojęć oraz metody ich odpowiedniego przekazu.
Zadania nauczyciela muzyki na poszczególnych poziomach nauczania.
Muzyczne opracowanie opowiadań i wierszy.
Balety, musicale, opera, operetka.
Metody kształcenia
Metoda analityczno – percepcyjna (głównie przy pracy nad piosenką lub utworem instrumentalnym.)
Metoda problemowo – odtwórcza (głównie podczas samodzielnej pracy na angażowaniu myślenia i inwencji muzycznej uczniów do rozwiązywania określonego problemu o charakterze twórczym).
Metoda problemowo – analityczna (ma ona zastosowanie głównie w nauce słuchania muzyki).
Metoda ekspozycji.
Metoda organizowania i rozwijania działalności muzycznej.
Klasyczna metoda problemowa i ekspresyjna.
Metoda praktycznego działania.
· Elementy muzykoterapii w edukacji.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Każda nieobecność (oprócz 1 dozwolonej) zaliczona na konsultacjach.
Zaliczone wszystkie prace semestralne: referat, projekt multimedialny, opracowanych 5 konspektów ( do klasy 4 - 7), przygotowany rozkład materiału do klasy 4 - 7).
Posiadanie na każdych zajęciach materiałów metodycznych do ćwiczeń: podręcznik, przewodnik metodyczny, piosenka, cd z nagranym utworem do słuchania muzyki, itp.).
Kolokwium/Projekt
Literatura podstawowa
E. Lipska, M. Przychodzińska, Drogi do muzyki, Warszawa 1999.
K. Bulla, Słuchanie muzyki, Warszawa 1971.
Z. Burowska, Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole, Warszawa 1980.
Z. Ciechan, Nauczyciel i Twórczość muzyczna uczniów, Warszawa 1980.
R. Wawrowska, Muzyka i ruch, Warszawa 1988.
D. Malko, Zasady muzyki i kształcenie słuchu, Warszawa 1992.
B. Schaeffer, Dzieje muzyki, Warszawa 1983.
A. Metera, Muzykoterapia. Muzyka w medycynie i edukacji, Leszno 2002.
R. Ławrowska, Uczeń i nauczyciel w edukacji muzycznej, Kraków 2003.
red.M.Zalewska – Pawlak, Sztuka wobec zakresów wolności człowieka liberalnego, Łódź 2009.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.