SylabUZ

Generate PDF for this page

Graphic Design - course description

General information
Course name Graphic Design
Course ID 03.5-WA-EASPP-PGRA-Ć-S14_pNadGenJ0G39
Faculty Faculty of Arts
Field of study Visual arts
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Piotr Czech
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 45 3 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest nauka podstaw oraz rozwój propedeutycznych umiejętności w zakresie prowadzenia badań projektowych. Opracowanie właściwych koncepcji, tworzenie kompozycji i układów graficznych oraz organizacji projektu. Posługiwanie się nowymi technikami oraz staranny dobór materiałów stosowanych w realizacjach współczesnego projektowania graficznego. Nauka zasad tworzenia przekazu wizualnego i budujących go elementów. Łączenie funkcji estetycznej i informacyjnej w grafice. Obraz i tekst jako komponenty komunikatu wizualnego. Stosowanie podstawowych zasad typografii w kompozycjach. Znak, piktogram jako moduł w komunikacji. Kolor jako ważny element w realizacjach projektowych, przetwarzanych cyfrowo. Historia i współczesne tendencje w projektowaniu.

Prerequisites

Umiejętność posługiwania się technikami rysunkowymi, malarskimi. Podstawowa znajomość programów graficznych oraz technik cyfrowego przetwarzania obrazu (wektor, bitmapa, edycja tekstu - pakiet Adobe Creative Suite (Photoshop, Illustrator, InDesign). Umiejętność komponowania tekstu i obrazu, znajomość pojęć z zakresu podstaw projektowania graficznego.

Scope

Ćwiczenia obejmują: podstawy kompozycji, umiejętność wykorzystania gestu, kształtu, faktury, skali oraz koloru. Podstawy typografii, zagadnienia związane z pojęciami: kompozycji literniczych. Projektowanie znaku, symbolu, piktogramu oraz metody ich świadomego użycia. Litera jako jeden z podstawowych elementów w procesie projektowania. Plakat typograficzny jako ekspresyjna forma przekazu. Ilustracja jako część kreacji projektowej.
Przykładowy zestaw tematyczny realizowany w 3 semestrze:

- monogram (1 i 3 litera nazwiska oraz litera imienia)
- realizowany metodą narzędziową – od narzędziowej litery (nie projektujemy!)
(pędzel, patyk, stalówka, tusz, farba oraz inne narzędzia pozwalające na odręczny zapis
znaków) po wersję cyfrową który oddawałby charakter emocjonalny, postaciowy autora znaku.
(z gr. monos, pojedynczy oraz gramma, znak, litera) - litera lub kilka liter powiązanych ·
kompozycyjnie, stosowanych jako podpis lub znak własności. Literami monogramu są
inicjały osoby lub nazwy firmy. Naczelną cechą monogramu jest jego czytelność,
a dopiero potem ozdobność.
- następnie wykorzystując zaprojektowany moduł monogramu (całość!!) poprzez:
multiplikację, obrót, skalowanie, lustrzane odbicie, kolor skonstruować interesujący
kompozycyjnie i graficznie obraz.
(2 wydruki w formacie 50cm x 50cm)

- kompozycja graficzna - literowa: wyraz czteroliterowy
Kompozycja polega na zrealizowaniu 4 projektów wybranego przez siebie wyrazu:
1. która byłaby ilustracją, (szukamy rozwiązań kolorystycznych i znaczeniowych dla słowa).
2. która byłby gestem, (pisanką) – skryptowym podejściem do zapisu powstałego wyrazu-
znaku, który oddaje charakter wybranego słowa/hasła.
3. w tej kompozycji projektujemy 4 litery, uwzględniając wiedzę na temat konstruowania glifu
– linie bazowe, światło, jednorodność kształtu, adekwatnych do wybranego słowa.
W projekcie końcowym uwzględniamy linie bazowe i pomocnicze w tle.
4. Tutaj wykorzystując dowolne materiały aranżujemy przestrzenny wyraz, zachowując jego
czytelność i kształt. Następnie fotografujemy go jako element wizualizacji, poszukując
najlepszego najciekawszego motywu dla kompozycji wobec wybranego hasła.
Całość wizualizacji (po zaprojektowaniu poszczególnych kompozycji) układamy w 4 polach
o wymiarach 25 cm x 25 cm tworząc pracę o wymiarach 50 cm x 50 cm
(wydruk w formacie 50cm x 50cm).

- plakat typograficzny (narzędziowy)
- dowolność użytego narzędzia, równorzędność znaczenia tekstu i obrazu!
MRÓZ, BIEL, SMUGA, CICHO, RYSA, KRACH (wybieramy jedno z haseł do realizacji)
(czerń - biel - szarości; wydruk w formacie B2 50cmx70cm)
W semestrze zimowym obowiązuje realizacja 3 zadań.
Warunkiem zaliczenia są regularne konsultacje oraz udział w zajęciach, dostarczenie:
cyfrowych wersji w podanych formatach (wgląd), a także prac przygotowanych do druku (w podanych formatach cyfrowych) we wskazanym terminie.

Teaching methods

Ćwiczenia realizowane są w oparciu o konsultacje zapoczątkowane koncepcjami szkicowymi (rysunkowe, malarskie), aż po gotowe realizacje (tematy do wyboru – treści programowe) w adekwatnym oprogramowaniu graficznym w które wyposażona jest pracownia komputerowa. Indywidualne konsultacje pozwalają na wypracowanie właściwych i samodzielnych decyzji projektowych. Studenci przygotowują również materiały i pracują samodzielnie poza pracownią. Ćwiczeniom towarzyszy cykl krótkich wykładów z grafiki projektowej zawierających podstawową terminologię projektowania graficznego i typografii, historię projektowania oraz współczesnych tendencji w grafice projektowej. Studenci zobowiązani są do bieżącego zapoznawania się z aktualnymi propozycjami z zakresu czasopism i literatury oraz stron www.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie z oceną. 
Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte w ramach konsultacji indywidualnych projektów (80%) oraz aktywność na zajęciach (20%).

Obowiązkowa obecność na zajęciach. Realizacja wyznaczonych ilościowo ćwiczeń w obszarze semestru (roku) z możliwością wyboru z pełnego zakresu propozycji.
Aktywność i zaangażowanie w trakcie zajęć oraz jakość zdobytych umiejętności.
Przygotowanie prac do wydruku: pliki .pdf , druk zrealizowanych prac.
Przesłanie w formie cyfrowych „wglądówek” zrealizowanych zadań. 

Recommended reading

  1. David Dabner, Sheena Calvert, Anoki Casey, Szkoła Projektowania Graficznego, zasady i praktyka, nowe programy i technologie, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2012
  2. Frutiger Adrian, Człowiek i jego znaki, Wydawnictwo d2d.pl, Warszawa 2010
  3. Gołąb Andrzej, Od projektu aż po druk. O współpracy grafika z drukarzem, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013
  4. González-Miranda Elena i Quindós Tania, Projektowanie ikon i piktogramów, d2d.pl, Kraków 2019
  5. Mrowczyk Jacek, Niewielki słownik typograficzny, Słowo/Obraz Terytoria, Warszawa 2008
  6. Samara Timothy, Kroje i kolory pisma – Przewodnik dla grafików, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010
  7. Szántó Tibor, Pismo i styl, Wrocław, Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich Wydawnictwo 1986
  8. Krzysztof Tyczkowski, Lettera Magica, Wydawnictwo Polski Drukarz Sp. z o.o, Łódź 2005
  9. Willberg Hans Peter, Forssman Friedrich, Pierwsza pomoc w typografii, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2006
  10. Wskazane żródła internetowe: www. pracownia201.pl, https://pracownia201.myportfolio.com/, www.kursownik.pl, https://typografia.info/podstawy, http://grafmag.pl/artykuly/dtp-podstawowe-zasady-przygotowania-projektu-do-druku/ 

Further reading

  1. Dębowski Przemek., Mrowczyk Jacek, Widzieć Wiedzieć, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2011
  2. Mrowczyk Jacek, Warda Michał, Projektowanie Graficzne w Polsce, Karakter, Kraków 2010
  3. Rypson Piotr, Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919–1949, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2011
  4. Twemlow Alice, Czemu służy grafika użytkowa, ABE Dom Wydawniczy, Warszawa 2006

Notes


Modified by dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (last modification: 26-04-2021 20:51)