SylabUZ

Generate PDF for this page

Intermedia photography - course description

General information
Course name Intermedia photography
Course ID 03.4-WA-GrafP-FOTI-Ć-S14_pNadGenH6X9P
Faculty Faculty of Arts
Field of study Visual arts
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 5
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 45 3 - - Credit with grade

Aim of the course

Intermedia – termin wprowadzony w połowie lat sześćdziesiątych przez artystę Dicka Higginsa – trend panujący wśród najbardziej interesujących nowych dziedzin sztuki jako tendencja do przekraczania granic uznanych mediów, lub nawet łączenia obszarów pogranicza sztuki z mediami, które dotychczas nie były uznawane za artystyczne formy wyrazu. pl.wikipedia.org Program przedmiotu dotyczy:

  • doświadczenia fotografii jako narzędzia umożliwiającego i poszerzającego środki i sposoby wypowiedzi w różnych dziedzinach twórczości - fotografia intermedialna
  • pogłębienia świadomości artystycznej ekspresji studenta poprzez działania fotograficzne w przestrzeni
  • nabycia umiejętności samodzielnego proponowania znaczeń oraz realizacji zagadnień przy pomocy zróżnicowanych form i sposobów obrazowania wynikających z techniki i technologii fotografii
  • uzupełnienia /5 semestr/ o kontekst eksperymentu - fotografia eksperymentalna w sztukach wizualnych - podejmowanie działań w obszarze praktyki artystycznej niezależnie od warsztatu formalnego (eksperymentalne formy rejestracji obrazu)
  • nabycia umiejętności świadomego wyboru poszczególnych elementów pracy jako składowych przemyślanej, spójnej ekspozycji końcowej zrealizowanego projektu /tematu
  • nabycia umiejętności pracy zdalnej z wykorzystaniem środków komunikacji na odległość
  • nabycia umiejętności archiwizowania własnych prac w zapisie cyfrowym poprzez opracowanie katalogów bieżących

Prerequisites

Wiedza z obszaru historii fotografii, znajomość teorii i estetyki fotografii współczesnej. Wiedza i umiejętności z obszaru techniki i technologii fotografii, samodzielna rejestracja i kreacja obrazu fotograficznego z zachowaniem prawidłowości parametrów. Świadomość tradycji obrazowania fotograficznego. Wiedza i umiejętności nabyte w ramach realizacji przedmiotu fotografia intermedialna podczas 4 semestru studiów.

Scope

Prezentacja zagadnień przybliżających /pogłębiających kontekst fotografii intermedialnej oraz obszar szeroko pojętego fotograficznego eksperymentu. Przykładowe tematy: 

  • Trwanie rzeczywistości w fotografii (Nie-trwałość)
  • Następstwo obrazów w percepcji wizualnej (Widmo)

Sposób realizacji zakresu tematycznego w dużym stopniu wynika z indywidualnych zainteresowań i doświadczeń studenta. Propozycja koncepcyjnej formy realizacji tematu dowolnego (przedstawionego przez studenta).

Student ma możliwość interpretacji programu poprzez zapis analogowy, cyfrowy, wideo, obiekt, instalację.

Teaching methods

Metoda badawcza w fotografii. Udział studentów we wszystkich etapach realizacji tematów, przeglądach - środsemestralnym i końcoworocznym. Proces kształcenia w warunkach studyjnych i laboratoryjnych, praca w plenerze, korekta indywidualna, dyskusje w grupie.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Podstawowe kryteria otrzymania zaliczenia:

  • aktywne uczestnictwo w zajęciach i konsultacjach indywidualnych
  • dokumentacja przebiegu procesu kształcenia - katalogi zaliczeniowe etapowe i końcowe umieszczone na dysku Drive wg instrukcji opracowania udostępnionej przez prowadzącą Pracownię 
  • realizacja przez studenta ćwiczeń i tematów z efektem finalnym - prace o charakterze koncepcyjnym, prace o charakterze wystawienniczym

Recommended reading

  1. Fotografia: realność medium, praca zbiorowa pod red. G. Dziamskiego, A. Kępińskiej, S. Wojneckiego, wyd. ASP Poznań, Poznań 2000
  2. Flusser Vilém, Ku filozofii fotografii, wyd. Aletheia, Warszawa 2015
  3. Hopfinger Maryla, Doświadczenia audiowizualne – o mediach w kulturze współczesnej, Wydawnictwo Sic!, Warszawa, 2003
  4. Pontremoli Edouard, Nadmiar widzialnego. Fenomenologiczna interpretacja fotogeniczności, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk, 2006 

Further reading

  1. Frydryczak Beata, Waltera Benjamina idea poszukiwania śladów, w: Kultura Współczesna, Narodowe Centrum Kultury, 3-4(33-34)/2002
  2. Polska fotografia intermedialna lat 80-tych, katalog wystawy /praca zbiorowa pod red. W. Makowieckiego, Galeria BWA Arsenał, Poznań 1988
  3. Zawojski Piotr, blog Fotografia - Film - Nowe Media - Cyberkultura - Technokulturawww.zawojski.com 
  4. www.magazynszum.pl
  5. www.obieg.pl

Notes


Modified by dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (last modification: 29-04-2021 10:08)