SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy kompozycji i aranżacji |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-JiMEP-PKA-Ć-S15_genE2CME |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Jazz i muzyka estradowa |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
[1] Wprowadzenie w podstawy komponowania małych form muzycznych. [2] Rozwój wyobraźni twórczej w aspekcie operowania wybranymi środkami elementami dzieła muzycznego (warstwa harmoniczna, rytmiczna, konstrukcja linii melodycznej). [3] Rozwijanie warsztatu kompozytorsko – aranżerskiego celem nabycia umiejętności tworzenia na różne składy instrumentalne kameralne: combo jazzowe, kwintet smyczkowy, kwartet saksofonowy. [4] Zapoznanie studenta z technikami i nurtami kompozycyjnymi muzyki artystycznej XX wieku [5] Przegląd literatury muzycznej dokumentującej rozwój technik kompozytorskich XX wieku.
Wiedza i umiejętności z zakresu harmonii jazzowej. Znajomość dokonań wybitnych twórców muzyki jazzowej w obszarze kompozycji i aranżacji. Zdany egzamin wstępny na kierunek Jazz i Muzyka Estradowa obejmujący prezentację autorskich prac twórczych: kompozycji i aranżacji.
[1] Tworzenie małych form instrumentalnych lub wokalno-instrumentalnych: utwór o formie AA1 lub AABA lub ABA na głos solowy i jazzową sekcję rytmiczną (fortepian, kontrabas, perkusja); [2] Podstawy aranżacji: forma utworu, wybór tonacji, tempa, stylu. Zagadnienia dotyczące notacji, prowadzenia głosów, dynamiki, artykulacji i modulacji; [3] Omówienie możliwości sonorystycznych i artykulacyjnych saksofonów: transpozycje, rejestry, możliwości wyrazowe, harmonizowanie melodii w układach skupionych, półotwartych i rozległych; [4] Tworzenie małych form instrumentalnych z wykorzystaniem dwóch instrumentów dętych i jazzowej sekcji rytmicznej; [5] Tworzenie małych form instrumentalnych z wykorzystaniem dwóch i trzech instrumentów dętych i jazzowej sekcji rytmicznej.
Wykład, ćwiczenia, analizy partytur.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Przedstawienie do oceny minimum trzech prac autorskich: kompozycji lub aranżacji
1. Russell Garcia, THE PROFFESSIONAL ARRANGER COMPOSER, Criterion Music Co.;
2. Sammy Nestico, THE PROFESSIONAL ARRANGER, Fenwood Music Co.;
3. Rayburn Wright, INSIDE THE SCORE, Kendor Music;
4. Don Sebesky, THE CONTEMPORARY ARRANGER, Alfred Publishing Co.;
5. Henry Mancini, SOUNDS AND SCORES, Northridge Music Inc.
6. M. Rimski – Korsakow, ZASADY INSTRUMENTACJI, PWM
7. Józef Pawłowski, PODSTAWY INSTRUMENTACJI cz. I i II, PWM;
8. Z. Ciechan, ARANŻACJA, Centralny Ośrodek Metodyki Upowrzechniania Kultury, Warszawa 1972;
9. K. Guzowski PODSTAWOWE ZAGADNIENIA INSTRUMENTACJI, AM Gdańsk;
10. Bill Dobbins, JAZZ ARRANGING AND COMPOSING, A LINEAR APPROACH, Advance Music, 1986;
11. K. Stone, MUSIC NOTATION IN THE TWENTIETH CENTURY: A PRACTICAL GUIDEBOOK, New York, W. W. Norton, 1980;
12. B. Schaeffer, WSTĘP DO KOMPOZYCJI, PWM Kraków, 1976.
1. Andy Jaffe, JAZZ HARMONY, Advance Music
2. M.C Gridley JAZZ STYLES, HISTORY & ANALYZIS, Prentice Hall
3. Dariusz Terefenko, TEORIA JAZZU. OD PODSTAW DO POZIOMU ZAAWANSOWANEGO, PWM, Kraków 2020
4. J.M. Chomiński, HISTORIA HARMONII I KONTRAPUNKTU t. 1-3, PWM Kraków
5. J. Gawlas, KONTRAPUNKT, PWM Kraków
6. K. Baculweski, WSPÓŁCZESNOŚĆ W: HISTORIA MUZYKI POLSKEJ, Sutkowski Edition
7. T.A. Zieliński, KIERUNKI, STYLE I TWÓRCY W MUZYCE XXW. PWM
8. Maria Schneider, EVANESCENCE, Universal Edition, 1998
9. M. Przedpełska-Bieniek, DŹWIĘK W FILMIE, Sonoria, 2003
10. I. Lindstedt, SONORYSTYKA W TWÓRCZOŚCI KOMPOZYTORÓW POLSKICH XX WIEKU, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2010
11. Ch. B. Rae, MIZYKA LUTOSŁAWSKIEG, PWN, Warszawa, 1996
Ponadto: wybrane partytury i nagrania wymienionych kompozytorów XX i XXI wieku.
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 26-05-2021 00:34)