SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Improwizacja |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-JiMEP-IMJ-Ć-S14_pNadGen9YASD |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Jazz i muzyka estradowa |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie w zagadnienie improwizacji w muzyce jazzowej i estradowej oraz przedstawienie szeregu technik poszerzających umiejętności i świadomość studentów niezbędne dla wykonawstwa w stylistyce jazzowej, a w szczególności: [1] Opanowanie podstawowego warsztatu związanego z improwizacją jazzową. [2] Zapoznanie się ze strukturą harmoniczną standardów jazzowych. [3] Rozwój (poznanie i praktyczne zastosowanie na przykładzie grupowej pracy z instrumentem) elementów improwizacji w aspektach: melodycznym, harmonicznym i rytmicznym, z uwzględnieniem jazzowego języka muzycznego.
Zaliczenie przedmiotu w 3. semestrze.
Podczas zajęć omawiane są problemy z zakresu:
- wykonawstwa solowego
- wykonawstwa solowego w kontekście sekcji rytmicznej
- współpracy w ramach sekcji rytmicznej
- kształtowania brzmienia zespołu instrumentalnego
- zastosowania technik improwizacji odpowiednich dla poszczególnych stylów jazzu
- melodyki, rytmu, frazowania i harmonii w muzyce jazzowej
Zajęcia mają charakter ćwiczeń praktycznych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z oceną na podstawie prezentacji fragmentów nagranych improwizacji każdego ze studentów, pracy na zajęciach, obecności.
Levine Mark, The Jazz Theory Book, Sheer Music, Petaluma 1995.
Slonimski Nicolas, Thesaurus of Scales and Melodic Patterns, Coleman-Ross Co., N.Y., 1974.
A. Laverne: Tones of runes
J. la Porta: Jazz Articulation
W. Weiskopf & R. Ricker: Augmented scales in jazz
Materiał i problemy dla roku pierwszego (semestr pierwszy i drugi) i drugiego (semestr trzeci i czwarty) są te same, ale w przypadku pierwszego, zagadnienia realizowane są w praktyce na najprostszym materiale muzycznym, a na drugim roku realizowane w trudniejszym kontekście formalnym, harmonicznym jak i nastawione na łączenie wszystkich zagadnień podczas wykonywania form muzyki jazzowej i około-jazzowej.
Zmodyfikowane przez dr Artur Majewski (ostatnia modyfikacja: 18-05-2021 16:08)