SylabUZ

Generate PDF for this page

Piano - course description

General information
Course name Piano
Course ID 03.2-WA-EASMD-FOR-Ć-S14_pNadGenDTMRA
Faculty Faculty of Arts
Field of study Music Education
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ryszard Zimnicki
  • prof. dr hab. Dorota Frąckowiak Kapała
  • dr hab. Karol Schmidt
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

  • rozwijanie umiejętności instrumentalnych, wrażliwości artystycznej i wiedzy metodycznej potrzebnych do samodzielnego opanowywania zróżnicowanego stylistycznie repertuaru fortepianowego i  kameralistyki fortepianowej (realizacja partii fortepianu towarzyszącego)
  • poznanie możliwie szerokiego repertuaru -adekwatnego do możliwości wykonawczych i specyfiki percepcji różnych słuchaczy- przydatnego w przyszłej pracy zawodowej animatora, popularyzatora muzyki - w szkolnictwie i placówkach kultury
  • rozwijanie umiejętności czytania a vista 

Prerequisites

Zaliczenie semestru 1

Scope

  •  kontynuowanie usprawniania posiadanego warsztatu pianistycznego 
  •  problemy wykonawcze związane z nowatorstwem środków kompozytorskich we współczesnej muzyce fortepianowej  
  •  próby różnicowanie brzmienia linii polifonicznych w fakturach dwu- i trzygłosowych
  • samodzielne opracowanie  utworu fortepianowego wybranego przez studenta
  • doskonalenie umiejętności trafnej oceny własnej  gry 
  • kształtowanie smaku artystycznego
  • gra a vista z uwzględnieniem wiernego odczytu jak największej ilości elementów zawartych w zapisie
  • poszerzenie znajomości repertuaru fortepianowego związanego z kierunkiem studiów 
  • gra publiczna - dalsze rozwijanie umiejętności doboru repertuaru według możliwości wykonawczych, percepcji słuchaczy,   warunków akustycznych  sali, właściwości  instrumentu itp.
  • kameralistyka – doskonalenie cech wykonawczych  akompaniatora  
  •  
  • REALIZACJA TREŚCI PROGRAMOWYCH UZALEŻNIONA JEST OD INDYWIDUALNYCH PREDYSPOZYCJI MUZYCZNYCH I UMIEJĘTNOŚCI PRAKTYCZNYCH STUDENTÓW!

Teaching methods

  • wyznaczanie zakresu materiału do samodzielnego przygotowania a następnie sprawdzenie i omówienie na zajęciach
  • pokaz prawidłowej realizacji problemów wykonawczych na przykładzie konkretnego utworu zestawiony z zademonstrowaniem niepoprawnych realizacji techniczno-muzycznych
  • wspólna gra na zajęciach z jednoczesnym proponowaniem konkretnych sposobów ćwiczenia i tworzeniem wprawek  przydatnych do pokonania doraźnych problemów technicznych
  • tworzenie grupy seminaryjnej studentów prezentujących wobec swoich kolegów opracowane utwory,omawiających sposoby ćwiczenia i pracy nad nimi a także poddających je pod ocenę słuchaczy
  • aktywizacja studenta do gry publicznej 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Formą zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie z oceną. Jego podstawą jest zaprezentowanie przed nauczycielem wyznaczonego materiału, obejmującego: a/ utwory zadane przez pedagoga i opracowywane pod jego kierunkiem, b/ utwór przeznaczony do samodzielnego przygotowania c/ utwór zaprezentowany w warunkach gry publicznej.

Recommended reading

         Etiudy – zbiory etiud  B. Bertiniego, V. Duvernoya, L.Schytte, H.Lemoina, H. Berensa, K. Czernego, St.Hellera, A. Loeschorna itp.

        Utwory muzyki dawnej i utwory polifoniczne – Wybór utworów z XVII i XVIII ;  J.S.Bach –  Łatwe utwory, Drobne utwory, Małe          preludia, Inwencje dwugłosowe, Suity francuskie  ; G.F.Haendel   Utwory wybrane  itp.

      Formy klasyczne – wybory sonatin  opr. Hoffmann-Rieger, opr.S.Raube  ; W.A.Mozart – Sonatiny wiedeńskie , Sonaty ; J.Haydn-Sonaty, Drobne utwory ;  L. van Beethoven – Łatwe wariacje, Ronda, Sonatiny, Sonaty itp.

     Utwory dowolne – Czytanki muzyczne  z I-IV opr. E.Altberg;  Łatwe utwory kompozytorów polskich – F.Chopina, K.Szymanowskiego, J.Garści, W.Lutosławskiego, W.Kilara ; wybrane utwory F.Mendelssohna, R.Schumanna, P.Czajkowskiego S.Prokofiewa, D.Kabalewskiego, E.Griega, Fr.Schuberta, B.Bartoka itp.

    Akompaniamenty : Utwory zaproponowane przez studentów oraz akompaniamenty do  utworów z różnych epok na głos, skrzypce, obój, fagot, flet, trąbkę itp., duety fortepianowe –na cztery ręce, dwa fortepiany

     PODANĄ LITERATURĘ NALEŻY TRAKTOWAĆ JAKO PRZYKŁADOWĄ!

Further reading

A. Foldes  ABC pianisty

W. Chmielowska   Z zagadnień nauczania gry na fortepianie  

H. Neuhaus  Sztuka pianistyczna

G. Sandor O grze na fortepianie - gest, wyraz ,dźwięk 

aktualności wydawnicze, czasopisma muzyczne i inne materiały dotyczące muzyki fortepianowej

PODANĄ LITERATURĘ NALEŻY TRAKTOWAĆ JAKO PRZYKŁADOWĄ!

Notes


Modified by dr Michał Kocot (last modification: 26-04-2021 14:14)