SylabUZ

Generate PDF for this page

Introduction to Composition and Arragement/Conducting - course description

General information
Course name Introduction to Composition and Arragement/Conducting
Course ID 03.2-WA-EASMD-PKA/D-S19
Faculty Faculty of Arts
Field of study Music Education
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Katarzyna Kwiecień-Długosz, prof. UZ
  • dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

W odniesieniu doi kompozycji i aranżacji:

  1. Zapoznanie studenta z problematyką techniki instrumentacyjnej
  2. Praktyczne przyswajanie umiejętności komponowania i instrumentowania na zespoły spotykane w praktyce szkolnej i w ruchu amatorskim
  3. Wprowadzenie w problematykę twórczych opracowań melodii na szkolne i amatorskie zespoły wokalne, instrumentalne i wokalno-instrumentalne
  4. Wprowadzenie w podstawy komponowania małych form muzycznych

W odniesieniu do dyrygowania:

Rozwijanie wiedzy nabytej na studiach I st. w zakresie prawidłowej postawy, budowy i zasad posługiwania się aparatem dyrygenckim, właściwości poprawnego posługiwania się jego poszczególnymi elementami, umiejętności zastosowana poznanych środków technicznych do przekazania treści wykonywanych utworów oraz prowadzenia różnorodnych grup wykonawczych. Doskonalenie samodzielności w opracowaniu przerabianego repertuaru, praca z zespołem wykonawczym oraz umiejętność radzenia sobie z tremą, wyrabianie koncentracji i samokontroli. Wyposażanie studenta w niezbędny zasób wiadomości i umiejętności praktycznych pozwalających na prowadzenie różnorodnych zespołów wokalnych i wokalno –instrumentalnych w przyszłej pracy zawodowej poprzez: rozwijanie zainteresowania muzyką wokalną i wokalno – instrumentalną i instrumentalną wyrabianie smaku muzycznego, wrażliwości estetycznej i poczucia piękna rozwijanie umiejętności technicznych i interpretacyjnych oraz samodzielności pracy nad utworem kształtowanie umiejętności opracowana wykonania utworu z zespołem wykonawczym

Prerequisites

Przyjęcie na I rok magisterskich studiów uzupełniających.

Scope

W odniesieniu do kompozycji i aranżacji:

Opracowanie melodii jednogłosowej w fakturze chóralnej.Opracowanie melodii jednogłosowej w fakturze instrumentalnej na fortepian lub/oraz mały zespół instrumentalny. Opracowanie pieśni 2-4 głosowej z towarzyszeniem fortepianu lub zespołu instrumentalnego

W odniesieniu do dyrygowania:

Ukształtowanie aparatu dyrygenckiego poprzez realizację zagadnień z zakresu problematyki techniki manualnej i środków wyrazu artystycznego. Wykształcenie umiejętności doboru środków dyrygenckich adekwatnych do realizowanych w utworze elementów dzieła muzycznego takich jak: metrum, struktura rytmiczna, tempo, dynamika, artykulacja, agogika itp. Poznanie przez studenta metod pracy nad partyturą realizowanego utworu od czytania a vista po opanowanie go na pamięć i wykształcenie w nim umiejętności rozpoznania problemów technicznych i interpretacyjnych. Przekazanie zagadnień dotyczących umiejętności pracy z zespołem wykonawczym: a/. wokalnym b/. instrumentalnym c/. wokalno-instrumentalnym.

Teaching methods

W odniesieniu do kompozycji i aranżacji:

Prezentacja przykładów opracowań i kompozycji, omawianie i korekta prac studentów

W odniesieniu do dyrygowania:

Praca nad techniką dyrygencką i korektą aparatu manualnego podczas zajęć indywidualnych ze studentem z udziałem akompaniatorów. Dyskusja nad zagadnieniami związanymi z przerabianym materiałem, w szczególności nad interpretacją oraz doborem właściwych środków technicznych i środków artystycznego wyrazu dla jej realizacji. Analiza partytur, studiowanie literatury oraz krytyczne słuchanie nagrań omawianego repertuaru. 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

W zakresie kompozycji i aranżacji:

W semestrze I – na podstawie wykonanych prac pisemnych (kompozycji i opracowań).

W zakresie dyrygowania:

Przygotowanie zadanych utworów na pamięć i ich prezentacja z udziałem akompaniatorów podczas zaliczenia.

Recommended reading

W odniesieniu do kompozycji i aranżacji:

1.      J. Pawłowski: Podstawy instrumentacji, PWM Kraków, 1980; tom 1-2;

2.      Z. Ciechan: Zabawy z echem : Od melodii do aranżacji;Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1970

3.      K. Guzowski: Podstawowe zagadnienia instrumentacji, AM Gdańsk, 1986;

4.      M. Drobner: Instrumentoznawstwo i akustyka, PWN Kraków,1973;

5.      S .Moniuszko: Pieśni wybrane na chór 3-gł.i fortepian, PWM Kraków,1982.

6.      M. Komorowska: Orkiestra dziecięca cz. I i II, WSiP Warszawa 1979

8.      M. Rybnicki, Vademecum instrumentacji, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1987

W odniesieniu do dyrygowania:

E. Bury – „Podstawy techniki dyrygowania”

J. Zabłocki – „O technice dyrygowania”

L. Jaworski – „Podstawy techniki dyrygowania”

J. K. Lasocki – „Chór – poradnik dla dyrygentów”

J. Zabłocki – „O prowadzeniu chóru”

A. Szaliński – „Problemy wykonawcze współczesnej muzyki chóralnej”

A. Szaliński – „Muzykowanie zespołowe

J. Kolasiński – Zespoły instrumentalne”

T. Krystyniak – „Szkolne zespoły muzyczne”

A. Dyrdał – „Amatorski zespół smyczkowy”

S. Ledziński – „Orkiestra dęta”

J. Lenartowska, A. Nowak – Lenartowska – „Dziecięca orkiestra perkusyjna”

S. Krukowski – „Problemy wykonawcze muzyki dawnej”

Further reading

W odniesieniu do kompozycji i aranżacji

1. U. Kaiser, C. Gerlitz, Arrangieren und Instrumentieren, Barock bis Pop, Bärenreiter, Kassel, 2009

2. H. Mancini: Sounds & Scores; Northridge Music, USA, 1973

2. J. Hanslik: Instrumentarium szkolne, Uniwersytet Śląski, Katowice 1981

3. S. Adler: The Study of Orchestration, W.W. Norton and Company, New York, 1989

4. W. Olszewski, Sztuka aranżacji w muzyce jazzowej i rozrywkowej, PWM, Kraków, 2010

5. K. Wiatr, Propedeutyka aranżacji muzyki rozrywkowej, Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie, 2009

6. A. Michalski, Wykłady z instrumentacji, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2005

Notes


Modified by dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (last modification: 28-04-2021 09:16)