SylabUZ

Generate PDF for this page

Specialist Music Literature - course description

General information
Course name Specialist Music Literature
Course ID 03.2-WA-EASMD-SLMuzII-S19
Faculty Faculty of Arts
Field of study Music Education
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest wprowadzenie w zakres tej literatury muzycznej, która ukształtowała idiomatykę dyskursów muzyki filmowej w poszczególnych gatunkach filmu oraz w poszczególnych tradycjach narodowych. Ujęcie to zdaje się szczególnie ważne z punktu widzenia szeroko pojętej edukacji muzycznej ze względu na ogromna popularność filmu i muzyki filmowej wśród szerokich rzesz społeczeństwa. Daje to możność wykształcenia cennego instrumentu w działalności edukacyjnej: dojście do tzw muzyki poważnej poprzez skojarzenia z filmem.

Prerequisites

Przyjęcie na studia II stopnia i zaliczenie II semestru studiów.

Scope

1. Hector Berlioz – Symfonia fantastyczna – wpływ na muzykę „filmu grozy”

2. Fr. Chopin – 4 Ballady fortepianowe – wykształcenie muzycznej narracji (metamorfozy tematyczne) mającej wpływ na późniejszy poemat symfoniczny Liszta

3. F. Liszt – poemat symf. "Preludia" – najwcześniejsza antycypacja niektórych aspektów idiomatyki narracji muzyki filmowej 

4. R. Wagner – wstęp do Tristana i Izoldy oraz finał owego dzieła (Liebestodt), uwertura do "Tannhausera", – antycypacja dyskursu tworzącego ścieżki dźwiękowe wielu filmów o treści romantycznej oraz melodramatów

5. R. Strauss – "Don Juan" - j. w.: antycypacja muzycznej charakterystyki  psychologicznych portretów postaci filmowych 

6. P. Czajkowski – "Romeo i Julia" – antycypacja muzycznej narracji melodramatów (zwłaszcza główny nurt Hollywood) oraz filmowe inscenizacje baletowe

7. S. Rachmaninow – II Koncert fortepianowy c-moll, kantata „Dzwony” – j.w. , oraz antycypacja ścieżek dźwiękowych filmów Disneya (I cz. Kantaty "Dzwony")

Teaching methods

Wykład połączony z prezentacjami fragmentów poszczególnych kompozycji.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Test słuchowy: warunkiem zaliczenia jest rozpoznanie minimum 60 % wymaganego repertuaru.

Recommended reading

  1. J. Haraschin, Przewodnik koncertowy

  2. B. Muchenberg, Pogadanki o muzyce cz. 2

  3. Wielka Encyklopedia Muzyczna PWM

  4. Ponadto: literatura stosowna do każdego z zagadnień szczegółowych

Further reading

 Jerzy Toeplitz, Historia sztuki filmowej, Warszawa 1969

Notes


Modified by dr Stanisław Leśniewski (last modification: 30-04-2021 13:25)