SylabUZ

Generate PDF for this page

Pedagogiczne projekty muzyczne - course description

General information
Course name Pedagogiczne projekty muzyczne
Course ID 05.1-WA-EASMD-PedPrM-S20
Faculty Faculty of Arts
Field of study Music Education
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 1
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anna Łuczak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Przygotowanie do pracy dydaktycznej i terapeutycznej w zakresie prowadzenia aktywnych/ekspresyjnych zajęć muzycznych wg Metody Marii Montessori.

 

Prerequisites

Zaliczone kursy ze specjalności nauczycielskiej z zakresu psychologii, pedagogiki i muzyki (prawidłowy śpiew indywidualny i zbiorowy, ruch przy muzyce, gra na instrumentach, tworzenie muzyki, percepcja muzyki).
 

 

Scope

Technika opracowania scenariuszy zajęć muzycznych: ( w zakresie wybranej formy ekspresji) Metodą Marii Montessori.

  1. Założenia pedagogiki Marii Montessori („dziecko ma być budowniczym samego siebie”.
  2. Cele pedagogiki Marii Montessori (Każde dziecko, powinno rozwijać się w najlepszych dla siebie warunkach i wśród  kochających, życzliwych mu ludzi.)
  3. Formy pedagogiki Marii Montessori (działanie praktyczne, doświadczenie, eksperymenty),
  • Uczenie się przez działanie,
  • Samodzielność,
  • Koncentracja,
  • Lekcje ciszy,
  • Porządek,
  • Społeczne reguły,
  • Obserwacja.   

4. Materiały MM (oryginalny zestaw pomocy dydaktycznych):

  • Materiały do ćwiczeń z praktycznego życia;
  • Materiał sensoryczny;
  • Materiały artystyczne;

5. Otoczenie dziecka.

6. Wrażliwe fazy rozwojowe dziecka.

 

Teaching methods

Metody aktywizujące: (melobajka, drama, inscenizacje, bajki muzyczne).
Metoda artystycznych projektów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Pozytywna ocena za samodzielnie przygotowany (opisany, przedstawiony/nagrany) scenariusz zajęć. Aktywny udział w zajęciach. Opracowanie i omówienie/przedstawienie wybranych zagadnień. Znajomość podstawowej literatury przedmiotu.

Recommended reading

 Guz S.: Metoda Montessori w przedszkolu i szkole. Kształcenie i osiągnięcia dzieci, Lublin 2006

Korzeniowska W., Przemiany w naukach o wychowaniu – idee, koncepcje, rzeczywistość edukacyjna, Kraków 2002

Łatacz Ewa, Jak wychowywać dzieci? Zarys teorii pedagogicznej Marii Montessori, Kraków 1995

Łatacz Ewa, Recepcja teorii pedagogicznej Marii Montessori w Polsce do roku 1939, UŁ, 1996

Miksza Małgorzata, Zrozumieć Montessori czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka, Kraków 1998.

Badura-Strzelczyk G., Pomóż mi policzyć to samemu, Opole 2008

Badura-Strzelczyk G., Pomóż mi zrobić to samemu, Kraków 1998

Berg H.K. Maria Montessori – poszukiwanie życia razem z dziećmi: Odpowiedzi na aktualne pytania pedagogiczne, 2007

Broderman Smeds M., Skjöld Wennerström K. Pedagogika Montessori w przedszkolu i szkole, 2009

Cavalletti S., Potencjał duchowy dziecka, Kraków 2001

Epstein P., Z notatek obserwatora Montessori w praktyce, Kraków 2014

Guz S.(red.), Metoda Marii Montessori – Historia i współczesność, Lublin 1994

Guz S., Edukacja w systemie Montessori. Podręcznik dla nauczycieli i studentów, T. I,II,  Lublin 1998.

Pitamic M. Naucz mnie samodzielności. Zajęcia Metodą Montessori dla Ciebie i Twojego dziecka, Warszawa 2010

Steenberg U., Pedagogika Marii Montessori w przedszkolu, Kielce 2004

Wkrótce Wielkanoc / Maria Tomaszewska // Bliżej Przedszkola. – 2013, nr 3.

Współczesne inspiracje muzyką ludową / Aneta Hacia, Mirosław Grusiewicz // Wychowanie Muzyczne. – 2014, nr 4.

Twórcze warsztaty muzyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Założenia i podstawy / Urszula Słyk // Wychowanie Muzyczne. – 2015, nr 4.

 Viva la musica : projekt edukacyjny / Danuta Dębska // Wychowanie Muzyczne. – 2015, nr 4.

 W kąciku zabaw / Bogdan Lipiński, Jadwiga Lipińska // Wychowanie Muzyczne. – 2015, nr 2.

W krainie spokoju i radości / Maria Tomaszewska // Bliżej Przedszkola. – 2013, nr 7-8.

Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole / Gabriela Karin Konkol // Wychowanie Muzyczne. – 2015, nr 2.

Dlaczego miłośnicy hip-hopu powinni słuchać muzyki klasycznej? Scenariusz inscenizacji szkolnej / Marek Dudek // Wychowanie Muzyczne. – 2014, nr 2.

Dlaczego tradycja jest ważna w pracy z małymi dziećmi? Refleksje z realizacji projektu „Mały Kolberg” / Małgorzata Synowiec // Wychowanie Muzyczne. – 2015, nr 1.

Aktywne słuchanie muzyki według Batii Strauss / Małgorzata Białkowska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2013, nr 9.

 

Further reading

Soleil J. J., Lelong G. - Najsłynniejsze dzieła muzyki światowej – leksykon muzyki instrumentalnej, Łódź 1993, OPUS.

Turska I. - Przewodnik baletowy, PWM, Kraków 1997.

 Popek S.(red.) - Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin 2001, Wyd. UMCS.

Bednarzowa B., Młodzikowska M. - Tańce, rytm, ruch, muzyka, Warszawa 1983.

 Janiszewski M. - Muzykoterapia aktywna. Warszawa, 1993.

Notes


Modified by dr Anna Łuczak (last modification: 29-04-2021 21:41)