SylabUZ
Course name | Korepetycje wokalne / Podstawy BIG-BANDU |
Course ID | 03.2-WA-JiMEP-KOW/BB-S21 |
Faculty | Faculty of Arts |
Field of study | Jazz and Popular Music |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 5 |
ECTS credits to win | 1 |
Course type | optional |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 15 | 1 | - | - | Credit |
Korepetycje wokalne:
1. Opanowanie podstawowego warsztatu niezbędnego do wykonywania zawodu wokalisty jazzowego (estradowego).
2. Utrwalanie interpretacji utworów realizowanych w ramach przedmiotu Podstawy śpiewu.
3. Nabycie umiejętności współpracy z sekcją akompaniującą.
4. Wdrażanie pomysłów aranżacyjnych opracowanych podczas ćwiczeń w ramach przedmiotu Podstawy śpiewu.
5. Utrwalanie znajomości szeroko pojętej literatury muzycznej związanej z kierunkiem studiów, nabytej podczas ćwiczeń w ramach przedmiotu Podstawy śpiewu.
Podstawy Big-bandu:
[1] Kształtowanie umiejętności pracy z dużym zespołem instrumentalnym posiadającym sekcje trąbek, puzonów, saksofonów i rytmiczną (gra oraz prowadzenie dużego zespołu instrumentalnego).
[2] Doskonalenie warsztatu instrumentalnego w kontekście elementów muzyki jazzowej.
[3] Kształtowanie umiejętności gry a’vista.
[4] Poznanie repertuaru o zróżnicowanej stylistyce: instrumentalnego oraz przeznaczonego na głos solowy - wokal z orkiestrą.
[5] Stworzenie możliwości praktycznych prób dla produkcji kompozytorskich i aranżerskich.
[6] Nabycie umiejętności współpracy orkiestry z solistą.
[7] Możliwość praktycznej realizacji efektów pracy twórczej w zakresie kompozycji i aranżacji.
Zaliczenie przedmiotu w 4. semestrze.
Korepetycje wokalne:
1. Analiza formalna utworów muzycznych należących do programu danego semestru.
2. Precyzowanie i określanie docelowej formy, budowy, ogólnego charakteru i tempa opracowywanego utworu oraz zapis tychże informacji.
3. Opracowywanie i świadome budowanie dynamicznej warstwy utworu muzycznego oraz jej zapis.
4. Precyzowanie instrumentarium niezbędnego do realizacji indywidualnych zamierzeń aranżacyjno-brzmieniowych studenta oraz jego wdrażanie.
5. Uwrażliwianie na rolę artykulacji solisty i zespołu akompaniującego w budowaniu charakteru wykonywanego utworu muzycznego oraz rola spójności w jej realizacji przez wszystkich członków aparatu wykonawczego.
6. Nabieranie biegłości w operowaniu głosem oraz sprawności technicznej.
8. Uwrażliwianie na prawidłową intonację podczas pracy nad repertuarem.
9. Zapoznawanie się z podstawowymi skalami niezbędnymi do poruszania się w temacie improwizacji oraz analiza metod prawidłowego odchodzenia od oryginalnej linii melodycznej opracowywanego utworu muzycznego.
10. Nabieranie umiejętności budowania strony emocjonalnej wykonywanego utworu muzycznego oraz przekazywania swoich zamierzeń pozostałym członkom zespołu muzycznego biorącym udział w wykonaniu danego utworu.
Podstawy Big-bandu:
Zakres przedmiotu i jego realizacja związana jest z rozwojem umiejętności praktycznych w kontekście gry zespołowej. Program obejmuje podstawowe problemy wykonawcze dotyczące orkiestr jazzowych:
[1] Interpretacja wykonawcza poszczególnych utworów w kontekście stylu.
[2] Rozwijanie poszczególnych elementów gry: rytmika, artykulacja, brzmienie, intonacja, biegłość techniczna, stylistyka, harmonia.
[3] Kształtowanie umiejętności operowania różnorodną artykulacją i dynamiką w partiach tutti, background, solli.
[4] Kształtowanie i wyrównanie brzmienia poszczególnych sekcji big bandu.
[5] Podstawowe zagadnienia dotyczące pulsacji (swingowania); analiza podziału grup ósemkowych w kontekście stosowania różnych rodzajów swingu jak np. triola lub ósemka z kropką.
[6] Doskonalenie umiejętności improwizacji w oparciu o harmonię poszczególnych utworów, operowanie formą „open” w partiach improwizacyjnych.
[7] Stosowanie typowych dla instrumentów dętych środków sonorystycznych i wyrazowych takich jak shake, glissanda, growl, sub tones.
[8] Operowanie barwą instrumentów w różnorodnych rejestrach i tempach.
[9] Kształtowanie umiejętności gry a’vista.
Repertuar obejmuje kompozycje i aranżacje między innymi autorów:
Duke Ellington, Bill Byers, Sammy Nestico, Billy Strayhorn, Michał Urbaniak, Jerzy Szymaniuk, Christof Griese, Bob Mintzer, Peter Herbolzheimer, Bob Brookmyer, Lennie Niehaus, John La Barbera, Mike Pendowski, Frank Foster, Sam Jones, Horace Silver, Lester Young, Krzysztof Komeda, Bob Mintzer, Bartosz Pernal oraz prace w zakresie kompozycji i aranżacji przygotowane przez studentów.
Korepetycje wokalne:
1. Ćwiczenia praktyczne.
2. Praca nad repertuarem obowiązującym w danym semestrze.
Podstawy Big-bandu:
Praca w dużej grupie – całość orkiestry
Praca w małych grupach – poszczególnych sekcjach big bandu
Praca z wokalistami
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Korepetycje wokalne:
1. Zaliczenie repertuaru obowiązującego w danym semestrze, spójnego z programem przedmiotu Podstawy śpiewu.
2. Dwa dowolnie wybrane standardy muzyki jazzowej.
3. Dwa utwory w języku polskim.
4. Transkrypcja obowiązującego w danym semestrze sola instrumentalnego.
Podstawy Big-bandu:
Zaliczenie na podstawie weryfikacji umiejętności w zakresie:
Na zaliczenie ma wpływ także uczestnictwo w zajęciach oraz udziału w koncercie lub innych realizowanych pod opieką prowadzącego projektach artystycznych.
Korepetycje wokalne:
1. Sher Chuck, „The New Jazz Real Book” - Jazz Classics Choice Standards, Pop-Fusion Classics for all instrumentalists and vocalists (vol. 1-3), Sher Music, Petaluma, 2005.
2. Hołownia Bogdan, "Starsi panowie dwaj", HoBo Records, 2008.
3. Zieliński Wojciech, „Piosenki Agnieszki Osieckiej” (vol. 1-10), PWM, Warszawa, 2004.
Podstawy Big-bandu:
Literatura dostosowana do stopnia zaawansowania grupy, m.in.
Podstawy Big-bandu:
Korepetycje wokalne:
Przedmiot ten może być także realizowany przez studentów uczęszczających na zajęcia z przedmiotu „Praktyka w zakresie akompaniamentu instrumentalnego”, tworzących akompaniamenty dla wokalistów pod kierunkiem wykładowcy.
Modified by prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (last modification: 25-04-2021 23:06)