SylabUZ
Course name | The basic knowledge of big band |
Course ID | 03.2-WA-JiMEP-PBB-Ć-S14_genIAO9P |
Faculty | Faculty of Arts |
Field of study | Jazz and Popular Music |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 4 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | optional |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 60 | 4 | - | - | Credit with grade |
[1] Kształtowanie umiejętności pracy z dużym zespołem instrumentalnym posiadającym sekcje trąbek, puzonów, saksofonów i rytmiczną (gra oraz prowadzenie dużego zespołu instrumentalnego). [2] Doskonalenie warsztatu instrumentalnego w kontekście elementów muzyki jazzowej. [3] Kształtowanie umiejętności gry a’vista. [4] Poznanie repertuaru o zróżnicowanej stylistyce: instrumentalnego oraz przeznaczonego na głos solowy - wokal z orkiestrą. [5] Stworzenie możliwości praktycznych prób dla produkcji kompozytorskich i aranżerskich. [6] Nabycie umiejętności współpracy orkiestry z solistą. [7] Możliwość praktycznej realizacji efektów pracy twórczej w zakresie kompozycji i aranżacji.
Zaliczenie przedmiotu w III semestrze na kierunku Jazz i Muzyka Estradowa.
Zakres przedmiotu i jego realizacja związana jest z rozwojem umiejętności praktycznych w kontekście gry zespołowej. Program obejmuje podstawowe problemy wykonawcze dotyczące orkiestr jazzowych: [1] Interpretacja wykonawcza poszczególnych utworów w kontekście stylu. [2] Rozwijanie poszczególnych elementów gry: rytmika, artykulacja, brzmienie, intonacja, biegłość techniczna, stylistyka, harmonia. [3] Kształtowanie umiejętności operowania różnorodną artykulacją i dynamiką w partiach tutti, background, solli. [4] Kształtowanie i wyrównanie brzmienia poszczególnych sekcji big bandu. [5] Podstawowe zagadnienia dotyczące pulsacji (swingowania); analiza podziału grup ósemkowych w kontekście stosowania różnych rodzajów swingu jak np. triola lub ósemka z kropką. [6] Doskonalenie umiejętności improwizacji w oparciu o harmonię poszczególnych utworów, operowanie formą „open” w partiach improwizacyjnych. [7] Stosowanie typowych dla instrumentów dętych środków sonorystycznych i wyrazowych takich jak shake, glissanda, growl, sub tones. [8] Operowanie barwą instrumentów w różnorodnych rejestrach i tempach. [9] Rozwijanie umiejętności gry a’vista.
Repertuar obejmuje kompozycje i aranżacje między innymi autorów:
Sammy Nestico, Billy Strayhorn, Michał Urbaniak, Jerzy Szymaniuk, Christof Griese, Bob Mintzer, Peter Herbolzheimer, Bob Brookmyer, Lennie Niehaus, Dave Barduhn, J. La Barbera, Mike Pendowski, Frank Foster, Sam Jones, Horace Silver, Lester Young, Krzysztof Komeda, Bob Mintzer, Bartosz Pernal.
Praca w dużej grupie – całość orkiestry
Praca w małych grupach – poszczególnych sekcjach big bandu
Praca z wokalistami
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Zaliczenie na podstawie weryfikacji umiejętności w zakresie:
Istotny wpływ na zaliczenie ma także uczestnictwo w zajęciach i udział w koncercie lub innych przygotowywanych przez prowadzącego projektach artystycznych.
Literatura dostosowana do stopnia zaawansowania grupy, m.in.
Informacje dodatkowe dla studentów realizujących program wg wybranych bloków przedmiotowych:
Śpiew – w ramach przedmiotu Podstawy big bandu studenci nabywają umiejętność współpracy z dużą orkiestrą typu big band
Kompozycja i aranżacja – studenci mają możliwość praktycznej realizacji [lub wykonania] autorskich prac twórczych w zakresie kompozycji i aranżacji
Songwriting – studenci mają możliwość realizacji autorskich prac twórczych w zakresie kompozycji i aranżacji
Produkcja muzyczna – przedmiot Podstawy big bandu stwarza możliwości warsztatowe w zakresie realizacji dźwięku, rejestracji, produkcji i miksu materiału dźwiękowego.
Modified by prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (last modification: 27-04-2021 17:34)