SylabUZ

Generate PDF for this page

Instrumentation with elements of note edition - course description

General information
Course name Instrumentation with elements of note edition
Course ID 03.2-WA-EASMD-IzEEN-S16
Faculty Faculty of Arts
Field of study Music Education
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Katarzyna Kwiecień-Długosz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

[1] utrwalenie i praktyczne wykorzystanie wiadomości teoretycznych z zakresu instrumentoznawstwa, ze szczególnym uwzględnieniem instrumentarium spotykanego w praktyce zespołów szkolnych i amatorskich

[2] zapoznanie studentów z podstawowymi problemami techniki instrumentacyjnej, zarówno od strony praktycznej jak i analitycznej

[3] wyrabianie praktycznej umiejętności w zakresie instrumentowania utworów na różnego rodzaju, charakteru i typu orkiestr i zespołów wykonawczych

[4] nabycie umiejętności edycji tekstu nutowego w programie do edycji nut (Sibelius, MuseScore)

Prerequisites

Przyjęcie na I rok studiów II stopnia na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej. Wybór bloku fakultatywnego 'Kompozycja z elementami realizacji dźwięku'.

Scope

[1] omówienie typowych zespołów orkiestrowych

[2] analiza instrumentowanych utworów pod kątem tworzenia planów: melodii głównej, pionu harmonicznego, przebiegu rytmicznego i linii basu.

[3] tworzenie tzw. „pedału orkiestrowego” oraz linii kontrapunktujących

[4] instrumentowanie na zespoły jednorodne, złożone z instrumentów smyczkowych i dętych drewnianych oraz blaszanych

[5] edycja tekstu nutowego w programie Sibelius (lub Muse Score - do wyboru studenta): tworzenie partytury, wpisywanie i korekta tekstu nutowego, stosowanie oznaczeń dynamicznych, artykulacyjnych, agogicznych i wykonawczych. Tworzenie głosów z partytury. Użycie klawiatury MIDI.

Teaching methods

Analiza wybranych przykładów dzieł muzycznych, omówienie i korekta prac przygotowywanych przez studenta. Ćwiczenia praktyczne przy komputerze, korekta samodzielnie przygotowanych prac.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie z oceną na podstawie obecności na zajęciach i przygotowanych prac pisemnych (partytur).

Recommended reading

1.      J. Pawłowski: Podstawy instrumentacji, PWM Kraków, 1980; tom 1-2;

3.      K. Guzowski: Podstawowe zagadnienia instrumentacji, AM Gdańsk, 1986;

4.      M. Drobner: Instrumentoznawstwo i akustyka, PWN Kraków,1973;

6.      M. Rybnicki, Vademecum instrumentacji, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 19877.     

Further reading

1.      S. Adler: The Study of Orchestration, W.W. Norton and Company, New York, 1989

2.      W. Olszewski, Sztuka aranżacji w muzyce jazzowej i rozrywkowej, PWM, Kraków, 2010

3.      K. Wiatr, Propedeutyka aranżacji muzyki rozrywkowej, Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie, 2009

4.      D. Rogal-Lewickij, Sowriemiennyj orkiestr, Gosudardtwiennoje Muzykalnoje Izdatielstwo, Moskwa, 1953

5.      R. M. Brindle, Contemporary percussion, Oxford University Press, 1991

6.      H. Mancini: Sounds & Scores; Northridge Music, USA, 1973

7.      U. Kaiser, C. Gerlitz, Arrangieren und Instrumentieren, Barock bis Pop, Bärenreiter, Kassel, 2009

8.      A. Michalski, Wykłady z instrumentacji, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2005

9.      Podręcznik programu Sibelius.

Notes


Modified by dr hab. Katarzyna Kwiecień-Długosz, prof. UZ (last modification: 29-03-2021 12:41)