SylabUZ
Course name | Organ |
Course ID | 03.2-WA-P-ORG-S19 |
Faculty | Faculty of Arts |
Field of study | Music Education |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | optional |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 15 | 1 | - | - | Credit with grade |
- Zdobycie podstawowych umiejętności gry na organach: zaznajomienie się z obsługą i sposobem działania najstarszego z instrumentów, jakim są organy; poznanie różnych typów instrumentów pod względu sposobu poprowadzenia w nich traktury (mechaniczne, pneumatyczne, elektromagnetyczne); poznanie nazewnictwa oraz funkcji poszczególnych elementów organów w nawiązaniu do sposobu wydobycia i jakości wydobywanego dźwięku – miechów, kanałów wiatrowych, wiatrownic, elementów traktury, stołu gry; poznanie zasad ergonomicznego użycia aparatu wykonawczego podczas gry na organach; nauka poprawnego użycia nóg oraz gry czubkiem stopy i piętą.
- posiadanie tytułu licencjata
- umiejętność gry na fortepianie w stopniu średnim
- ewentualna korekta postawy i ułożenie aparatu gry rąk
- poznanie i rozwijanie techniki pedałowej
- pogłębianie precyzji realizacji artykulacji, jako podstawowego środka oddania niuansów artystycznych, w tym dynamiki
- poznanie i rozwijanie znajomości literatury muzycznej /metodyka, repertuar/ związanej z organami
- rozwijanie poprawności stylistycznej interpretacji (frazowanie, artykulacja, tempo rubato, zmiany tempa, skala dynamiki, poczucie formy, registracja)
- metody pracy nad utworem, sposoby ćwiczenia
- indywidualna praca nauczyciela ze studentem / ćwiczenia wraz z pokazem, praca z tekstem nutowym i dyskusja,doraźne rozwiązywanie zadań artystycznych i technicznych oraz wyznaczanie zakresu zadań do samodzielnego zrealizowania,dyskusje związane z wydarzeniami artystycznymi dotyczącymi danej dyscypliny instrumentalnej/
-indywidualna praca studenta /ćwiczenie, poznawanie literatury instrumentalnej, słuchanie gry i nagrań mistrzów , itp./
-występy publiczne wraz z analizą i sugestiami mającymi pomóc w osiągnięciu postępu w zakresie swobody estradowej
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
-systematyczne uczęszczanie i aktywność na zajęciach, sumienne opanowywanie wyznaczanego przez pedagoga zakresu materiału podczas pracy własnej
-na zakończenie semestru prezentacja co najmniej jednej etiudy i jednego utworu dowolnego oraz gra a vista
Wydania nutowe:
- Tabulatura Jana z Lublina/Krakowska
- Pachelbel, Johann: Ausgewählte Orgelwerke in 8 Bänden, Bärenreiter, Kassel
- Bach, Jan Sebastian: Neue-Bach-Ausgabe, 9 tomów, Bärenreiter, Kassel
- Händel, Georg Friedrich: 6 fug zamieszczonych w III części Klavierwerke, Bärenreiter, Kassel
- Walther, Johann Gottfried: Ausgewählte Orgelwerke in drei Bänden, Breitkopf & Härtel, Wiesbaden
- Żeleński, Władysław: 25 Preludyi dwu-, trzy- i czterogłosowych na organy lub fisharmonikę op. 38, Gebethner & Wolff, Warszawa
Szkoły gry:
- Chwedczuk Józef: Organowe ćwiczenia pedałowe, cz. 1 i 2, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków
- Oortmerssen, Jacques van: A guide to Duo and Trio playing, Edition Boeyenga, Sneek
Wydania nutowe:
- Boellman, Leon, Suite Gotique, Durand
- Brahms, Johannes: Sämtliche Orgelwerke, Breitkopf & Härtel
- Mendelssohn-Bartholdy, Felix: Complete Organ Works, Novello
Szkoły gry:
- Laukvik, Jon: Orgelschule zur historischen Aufführungspraxis, Carus, Stuttgart.
Modified by dr Michał Kocot (last modification: 26-04-2021 14:21)