SylabUZ
Course name | Retoryka muzyczna |
Course ID | 03.2-WA-EASMD-ReMuz-S21 |
Faculty | Faculty of Arts |
Field of study | Music Education |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | optional |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 15 | 1 | - | - | Credit with grade |
Opanowanie umiejętności analizy związków słowa i muzyki w literaturze muzycznej,
Opanowanie umiejętności analizy partytury pod kątem zastosowania środków retorycznych oraz stosowanych figur ilustrujących pojęcia pozamuzyczne.
Opanowanie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy w kształtowaniu własnej interpretacji utworu.
Umiejętność odczytania zapisu nutowego.
Wiedza z zakresu historii muzyki, zasad muzyki, form muzycznych i harmonii na poziomie licencjata.
Wprowadzenie, zarys historyczny.
Ilustracyjność, naśladownictwo natury, idee obrazowania pojęć abstrakcyjnych, teoria afektów i idee oddziaływania muzyki na emocje oraz duchowość człowieka.
Elboratio, dispositio i decoratio - barokowe idee kształtowania formy oraz warstwy muzycznej kompozycji.
Figury retoryczne.
Symbolika tonacji, znaczenie systemów temperacji dla obrazu brzmieniowego muzyki.
Symbolika liczb.
Dyskusja, analiza partytury, wykład, samodzielna praca, demonstracja.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wypowiedź pisemna na temat zastosowanych środków ilustrujących pojęcia pozamuzyczne w wybranym wcześniej w porozumieniu z pedagogiem fragmencie utworu muzycznego.
M. Bukofzer Muzyka w epoce baroku, Kraków 1970, PWM.
P. Zawistowski - Rozważania na temat retoryki w muzyce baroku (http://chopin.man.bialystok.pl/umfc/wp-content/uploads/2016/04/02-02.pdf)
N. Harnoncourt Muzyka mową dźwięków, Warszawa 1995, Fundacja „Ruch Muzyczny”.
F. Wesołowski Wprowadzenie do retoryki muzycznej, „Zeszyt Naukowy Akademii Muzycznej we Wrocławiu” nr 21, 1979.
W. Lisecki Vademecum muzycznej „ars oratoria”, „Canor” 1993 nr 3 [6].
R.J. Wieczorek Ut cantus consonet verbis. Związki muzyki ze słowem we włoskiej refleksji muzycznej XVI wieku, Poznań 1995, Ars nova
J. Mattheson Der vollkommene Capellmeister (Hamburg, 1739)
Modified by dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (last modification: 28-04-2021 11:29)