SylabUZ

Generate PDF for this page

Fitoindykacja - course description

General information
Course name Fitoindykacja
Course ID 13.0-WB-BZŚP-Fit-S17
Faculty Faculty of Biological Sciences
Field of study Biomonitoring i zarządzanie środowiskiem
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Dmytro Iakushenko
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

celem zajęć jest nabycie przez studenta teoretycznej wiedzy o indykacyjnym znaczeniu różnych grup organizmów (roślin naczyniowych, mchów, glonów, porostów). Student będzie orientował się w podstawowych współczesnych metodach fitoindykacji i ich zasadach; potrafi wymienić gatunki wskaźnikowe; rozpoznać główne typy indykatorów środowiskowych; potrafi wykorzystać odpowiedni skalę, wskaźniki i indeksy indykacyjne w badaniach naukowych i monitoringu.

Prerequisites

zaliczone kursy z zakresu botaniki oraz ekologii ogólnej na poziomie studiów pierwszego stopnia.

Scope

Pojęcie o fitoindykacji. Gatunki wskaźnikowe. Ekologiczne liczby wskaźnikowe. Wskaźniki zanieczyszczeń powietrza. Porosty jako bioindykatory, skala porostowa. glony: wskaźniki okrzemkowe, indeks saprobowy. Mchy jako indykatory zanieczyszczeń środowiska. Wykorzystanie roślin naczyniowych w poszukiwaniu geologicznym.

Teaching methods

Metody podające (Wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej), metody kierowania samodzielną pracą studenta (doświadczenia w trakcie ćwiczeń; projekt).

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie ćwiczeń na ocenę – ocena składa się z wyników pisemnego kolokwium obejmującego treści zajęć (20 pytań, ocena pozytywna powyżej 60% uzyskanych punktów) (50%), opracowania wybranego zagadnienia w formie projektu (prezentacji multimedialnej) (40%) oraz aktywności na zajęciach (10%).

Recommended reading

1. Zimny H. 2006. Ekologiczna ocena stanu środowiska: bioindykacja i biomonitoring. ARW Grzegorczyk, Warszawa.

2. Zarzycki K., Trzcińska-Tacik H., Kóżański W., Szeląg Z., Wołek J., Korzeniak U. 2002. Ekologiczne liczby wskaźnikowe roślin naczyniowych Polski. Instytut Botaniki PAN im. W. Szafera, Kraków.

3. Roo-Zielińska E. 2004. Fitoindykacja jako narzędzie oceny środowiska fizycznogeograficznego. Podstawy teoretyczne i analiza porównawcza stosowanych metod. Prace geograficzne, 199. IGiPZ PAN, Warszawa.

Further reading

1. Wysocki C., Sikorski P. 2002. Fitosocjologia stosowana. Wydawnictwo SGGW, Warszawa.

2. Falińska K. 2004. Ekologia roślin. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.

Notes


Modified by dr inż. Agnieszka Ważna (last modification: 07-04-2021 15:03)