SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Botanika ogólna |
Kod przedmiotu | 13.9-WB-BiolP-BtOg-L-S14_genFEOHT |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Biologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć z botaniki ogólnej jest nabycie przez studenta wiedzy teoretycznej i praktycznej, w wyniku czego student powinien opisać budowę komórkową i tkankową organizmów roślinnych, objaśnić procesy wzrostu, rozwoju i różnicowania się roślin naczyniowych, scharakteryzować budowę organów wegetatywnych i generatywnych roślin, rozpoznać i scharakteryzować ekologiczne formy roślin naczyniowych.
W ramach zajęć laboratoryjnych student powinien poznać podstawowe zasady bezpiecznej pracy w laboratorium biologicznym, opanować techniki mikroskopowania, oraz samodzielnego wykonywania preparatów mikroskopowych. Student powinien nauczyć się analizować preparaty gotowe i sporządzone samodzielnie i wykonywać poprawnie rysunki spod mikroskopu.
Znajomość podstaw biologii, w tym cytologii, histologii oraz podstaw systematyki roślin na poziomie szkoły średniej.
Wykład: Przedmiot i zakres botaniki. Historia botaniki. Metody badawcze stosowane w botanice. Skład chemiczny komórki roślinnej. Budowa komórki roślinnej. Symplast i apoplast. Ewolucja budowy ciała. Klasyfikacja i budowa tkanek roślinnych. Funkcjonalne układy tkankowe. Wzrost, rozwój i różnicowanie się roślin naczyniowych. Organy wegetatywne roślin. Budowa pierwotna i wtórna korzenia i pędu. Morfologia, anatomia i modyfikacje korzenia i pędu.Formy ekologiczne roślin naczyniowych. Rozmnażanie płciowe i pojęcie przemiany pokoleń. Budowa organów generatywnych i przemiana pokoleń u roślin. Budowa kwiatu roślin okrytonasiennych. Typy kwiatostanów. Rodzaje nasion i owoców.
Zajęcia laboratoryjne: Budowa mikroskopu optycznego. Podstawy mikroskopowania. Komórka roślinna. Podstawy cytologii. Budowa chemiczna organizmów żywych. Cykl życiowy komórki. Podziały komórkowe. Tkanki merystematyczne i stałe roślin. Budowa morfologiczna i anatomiczna korzenia, łodygi i liścia. Budowa kwiatu i rodzaje kwiatostanów. Budowa i rodzaje nasion i owoców.
- podająca (wykład w formie prezentacji multimedialnej),
- praktyczna (ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem mikroskopów i binokularów, zestawów preparatów i zgromadzonego materiału biologicznego).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład - egzamin końcowy, do którego student jest dopuszczany na podstawie uprzedniego zaliczenia ćwiczeń, przeprowadzony w formie pisemnej. Egzamin trwający 60 minut zawiera 70 zamkniętych pytań. Do zaliczenia na ocenę dostateczną konieczne jest uzyskanie 42 pkt (60%) na 70 pkt. możliwych do zdobycia.
Ćwiczenia laboratoryjne - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych, przewidzianych do realizacji w ramach programu laboratorium. Ocenie podlegają: testy sprawdzające wiedzę (zamknięte i otwarte) – ocena pozytywna powyżej 60% uzyskanych punktów, samodzielnie wykonany zielnik dendrologiczny, dziennik laboratoryjny i test praktycznych umiejętności. Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Grzegorz Iszkuło (ostatnia modyfikacja: 07-04-2021 20:01)