SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metabolizm |
Kod przedmiotu | 13.9-WB-BMD-METAB-W-S14_pNadGenSCBXH |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Biologia / Biologia molekularna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 7 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć jest nabycie przez studenta wiedzy teoretycznej dotyczącej metabolizmu komórki poprzez poznanie najważniejszych procesów katabolicznych i anabolicznych, powiązań zachodzących pomiędzy poszczególnymi szlakami oraz zasad regulacji tych procesów. Student poznaje aktualny stan wiedzy na temat molekularnych przyczyn chorób u człowieka, wynikających z zaburzeń metabolicznych. W ramach zajęć laboratoryjnych student poznaje podstawowe zasady pracy w laboratorium biochemicznym, opanowuje podstawowe techniki stosowane w badaniach nad metabolizmem komórkowym, uczy się prowadzić hodowle różnicujące pod względem wymagań pokarmowych mikroororganizów oraz umie dokonać analizy zaburzeń metabolicznych mikroorganizmów.
Znajomość chemii fizycznej, biochemii i mikrobiologii na poziomie akademickim.
Wykład – Termodynamika reakcji biochemicznych. Przebieg, regulacja i kluczowe połączenia: glikoliza i glukoneogeneza, cykl kwasu cytrynowego, fosforylacja oksydacyjna, metabolizm kwasów tłuszczowych, biosynteza lipidów i steroidów, biosynteza i rozkład białek. Integracja metabolizmu - kluczowe połączenia. Profile metaboliczne organów. Zajęcia laboratoryjne – drożdże jako organizm modelowy w badaniach biochemicznych i genetycznych. Badanie regulacji metabolizmu oddechowego u mutantów drożdży piekarniczych Saccharomyces cerevisiae. Indukcja akryflawiną podwójnych mutantów oddechowych aci+rho- i aci+rhoo. Wzrost mutantów aci+ na nie ulegających fermentacji źródłach węgla i energii.
-podająca (wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej),
-ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem modelowego materiału biologicznego: drożdży piekarniczych Saccharomyces cerevisiae oraz szkła i sprzętu mikrobiologicznego.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład - egzamin, do którego student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń, przeprowadzony w formie pisemnej. Egzamin trwający 60 minut zawiera około 25 pytań otwartych. Do zaliczenia na ocenę dostateczną konieczne jest uzyskanie 60% punktów z 50 możliwych do zdobycia. Ćwiczenia: obecność na zajęciach, poprawne wykonanie doświadczeń laboratoryjnych i pozytywne zaliczenie 3 kolokwiów (pierwsze w formie testowej 20 pytań, do zaliczenia na ocenę dostateczną konieczne jest uzyskanie 60% punktów z 20 możliwych do zdobycia, pozostałe dwa to 3 pytania otwarte, do zaliczenia na ocenę dostateczną konieczne jest uzyskanie 60% punktów z 9 możliwych do zdobycia).
1. Berg J, Tymoczko J L, Stryer L, Biochemia, wyd. V, PWN, 2005
2. Hames B D, Hooper N M. Krótkie wykłady-biochemia, PWN, 2007
1. Murray R K, Granner D K, Mayes P A, Rodwell V W, Biochemia Harpera, wyd. V, Wydawnictwo lekarskie PZWL, 2006
2. Prace oryginalne
Zmodyfikowane przez dr hab. Beata Machnicka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 16-04-2021 15:33)