Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studenta usystematyzowanej wiedzy o przesłankach i trybach wprowadzania oraz znoszenia poszczególnych stanów nadzwyczajnych, regulacjach dotyczących zakresu ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela w czasie stanów nadzwyczajnych oraz konsekwencjach prawnych wprowadzenia poszczególnych stanów nadzwyczajnych.
Prerequisites
Znajomość podstaw prawa konstytucyjnego i administracyjnego.
Scope
Konwersatorium
Pojęcie i definicja stanu nadzwyczajnego.
Zasady ogólne stanów nadzwyczajnych: zasada wyjątkowości, zasada legalności, zasada proporcjonalności, zasada celowości, zasada ochrony podstaw systemu prawnego, zasada ochrony organów przedstawicielskich.
Stan wojny a stan wojenny. Przesłanki i tryb wprowadzenia stanu wojennego.
Rodzaje i zakres ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela podczas stanu wojennego.
Rozporządzenie z mocą ustawy jako źródło prawa.
Przesłanki i tryb wprowadzenia stanu wyjątkowego.
Rodzaje i zakres ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela podczas stanu wyjątkowego.
Przesłanki i tryb wprowadzenia stanu klęski żywiołowej.
Rodzaje i zakres ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela podczas stanu klęski żywiołowej.
Konsekwencje wprowadzenia poszczególnych stanów nadzwyczajnych.
Zasady wyrównywania strat majątkowych, powstałych w następstwie ograniczenia wolności i praw człowieka i obywatela w czasie stanów nadzwyczajnych.
Szczególne rozwiązania prawne związane z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
Teaching methods
Prezentacja studentom treści ujętych w zakresie tematycznym w sposób problemowy, konwersatoryjny, z wykorzystaniem multimediów połączone z dyskusją, aktywizacją studentów, pracą indywidualną i w grupach, studium przypadku, analiza aktów, rozwiązywanie kazusów, praca pisemna (esej) lub sprawdzian.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Pozytywna ocena z pracy pisemnej przygotowanej w ramach pracy własnej studenta ( esej lub studium przypadku) lub sprawdzianu (pytania otwarte, testowe albo mieszane), uwzględnienie aktywności studenta na zajęciach.
Recommended reading
K. Eckhardt, Stan nadzwyczajny jako instytucja polskiego prawa konstytucyjnego, Przemyśl-Rzeszów 2012.
K. Prokop, Stany nadzwyczajne w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Wyd. Temida 2, Białystok 2005.
Further reading
E. Kurzępa, Stany nadzwyczajne w polskim porządku prawnym, Wydawnictwo Poltext, cop., Warszawa 2017.
Stan nadzwyczajny: analizy z perspektywy nauk politycznych i prawnych, red. nauk. J. Markiewicz-Stanny, P. Łukomski, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2015.
M. Brzeziński, Stany nadzwyczajne w polskich konstytucjach, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2007.
R. Jakubczak, J. Flis, Bezpieczeństwo narodowe Polski w XXI wieku. Wyzwania i strategie, Bellona, Warszawa 2006.
R. Socha, Stany szczególnego zagrożenia państwa w polskim prawodawstwie, Bielsko-Biała 2004.
W. J. Wołpiuk, Państwo wobec szczególnych zagrożeń. Komentarz wybranych przepisów Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2002.
Notes
Modified by dr Anna Feja-Paszkiewicz (last modification: 23-04-2021 11:52)