SylabUZ

Generate PDF for this page

System of Legal Protection Organs - course description

General information
Course name System of Legal Protection Organs
Course ID 10.0-WX-PR-UOOP- 17
Faculty Faculty of Law and Administration
Field of study Law
Education profile practical
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 5
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anna Feja-Paszkiewicz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom systemu organów ochrony prawnej w RP, ich podstaw działania, kompetencji i wzajemnych współzależności, a także wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą specyfiki poszczególnych aplikacji, która wstępnie umożliwi im podjęcie decyzji, co do dalszego kształcenia.

Prerequisites

Brak

Scope

Wykład

  1. Ustrój organów ochrony prawnej - zagadnienia wprowadzające i terminologiczne.
  2. Sąd Najwyższy. Sądy powszechne. Sądy administracyjne. Sądy wojskowe. Krajowa Rada Sądownictwa.
  3. Trybunał Konstytucyjny.
  4. Trybunał Stanu.
  5. Rzecznik Praw Obywatelskich.
  6. Najwyższa Izba Kontroli. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.
  7. Rzecznik Praw Dziecka.
  8. Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych.
  9. Prokuratura.
  10. Policja.
  11. Instytut Pamięci Narodowej.
  12. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
  13. Inspekcje i straże.
  14. Aplikacje zawodowe i samorządy zawodów prawniczych.

Ćwiczenia

  1. Sądy i Trybunały.
  2. Organy kontroli państwowej i ochrony prawa. Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych.
  3. Prokuratura. Policja. Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencja Wywiadu. Centralne Biuro Antykorupcyjne. Straż Graniczna. Żandarmeria Wojskowa.
  4. Instytut Pamięci Narodowej.
  5. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
  6. Inspekcje i straże. Inspekcja Transportu Drogowego. Państwowa Inspekcja Sanitarna. Straże gminne (miejskie).
  7. Aplikacje zawodowe i samorząd zawodowy w wymiarze praktycznym.
  8. Aplikacja sędziowska. Samorząd sędziowski.
  9. Prokuratura; aplikacja prokuratorska. 
  10. Adwokatura; aplikacja adwokacka. 
  11. Notariat; aplikacja notarialna.
  12. Samorząd radców prawnych; aplikacja radcowska.
  13. Samorząd komorniczy; aplikacja komornicza.
  14. Aplikacja kuratorska, legislacyjna.

Teaching methods

Wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny z wykorzystaniem multimediów, ćwiczenia przedmiotowe, praca indywidualna i w grupach, dyskusja dydaktyczna, aktywizacja studentów, analiza źródeł, studium przypadku, esej, rozwiązywanie kazusów.

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład - egzamin pisemny (pytania otwarte, testowe lub mieszane).

Ćwiczenia – kolokwium pisemne lub ustne, ocena aktywności na zajęciach (m.in. praca indywidualna i w grupach, dyskusja, przygotowanie i zaprezentowanie pracy pisemnej).

Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną oceny z ćwiczeń i wykładu.

 

Recommended reading

J. Bodio, G. Borkowski, T. Demendecki, Ustrój organów ochrony prawnej. Część szczegółowa, wyd. 4, Lex Wolters Kluwer Business, Warszawa 2013.

Further reading

1. J. Ciechanowska, T. Ciechanowski, A. Danilewicz, P. Kluz, K. Nowak, J. Plis, S. Sagan, K, Szwed, Organy i korporacje ochrony prawa, Warszawa 2010

2. S. Serafin, B. Szmulik, Organy ochrony prawnej RP, Warszawa 2010.

3. Państwo i jego instytucje. Konstytucja - sądownictwo - samorząd terytorialny, pod red. R. Balickiego, M. Jabłońskiego, Wrocław 2018.

4. Polski system ochrony praw człowieka 70 lat po proklamowaniu Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Osiągnięcia - bariery - nowe wyzwania i rozwiązania, red. nauk. J. Jaskiernia, K. Spryszak, Toruń 2019.

Notes


Modified by dr Anna Feja-Paszkiewicz (last modification: 23-04-2021 13:22)