Pokazanie technologii skutecznego działania grup lobbingowych opartych na systematycznie gromadzonej wiedzy w zakresie zarządzania sprawami publicznymi w administracji lokalnej. Poznanie współczesnych działań lobbingowych pozwala opracować strategie wpływu danych grup interesu na decyzje podejmowane przez władze samorządowe.
Prerequisites
Podstawy prawa administracyjnego.
Scope
Lobbing i grupy interesu w perspektywie teoretycznej
Wpływ grup interesu na kształtowanie polityki samorządowej
Kampanie lobbingowe - przykłady
Regulacje prawne i etyczne lobbingu
Formy i techniki wpływu
Skutki negatywnych wpływów grup interesu
Teaching methods
Wykład konwencjonalny i problemowy, analiza przykładów.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Kolokwium na koniec semestru z całości materiału.
Recommended reading
Jasiecki K., Molęda-Zdziech M., Kurczewska U., Lobbing. Sztuka skutecznego wywierania wpływu, Kraków 2006.
Kuczma P., Lobbing w Polsce, Toruń 2010.
Dzieńdziora J., Model kompetencji współczesnego lobbysty, Warszawa 2018.
Kalinowski M., Lobbing w świetle teorii wyboru publicznego, Łódź 2016.
Further reading
Graniszewski L., Piątkowski C., Grupy interesu w Unii Europejskiej, Warszawa 2004.
Jabłoński A. W., Sobkowiak L., Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław 2009.
Machalski Z., Rubisz L.(red.), Grupy interesu. Teorie i działanie, Toruń 2003.
Wiszowaty M., Regulacja prawna lobbingu na świecie, Warszawa 2008.
Notes
Modified by dr Wiktor Trybka (last modification: 30-04-2021 10:46)