SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Antropologia |
Kod przedmiotu | 12.9-WL-WFSP-ANATR |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Wychowanie fizyczne / nauczycielska |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 15 | 1 | Egzamin |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów ze zmiennością biologiczną człowieka, jej przyczynami i przejawami. Opanowanie techniki pomiarów antropologicznych oraz zasad diagnostyki i oceny rozwoju biologicznego na użytek wychowania fizycznego.
Wiadomości z anatomii, geografii i historii
Wykład: Antropologia – miejsce wśród nauk, definicje, podział, stosunek do innych nauk. Zarys historii antropologii. Pochodzenie człowieka (miejsce człowieka w świecie zwierząt, antropogeneza, ewolucja kulturowa). Zmienność morfologiczna człowieka i jej przejawy (rasowa, konstytucjonalna, dymorfizm płciowy). Zmienność ontogenetyczna człowieka (aspekty rozwoju biologicznego, czynniki rozwoju osobniczego, podział życia ludzkiego na okresy, okresy rozwoju osobniczego: prenatalny i postnatalny, tendencja przemian). Wiek rozwojowy i metody jego oceny (praktyczna ocena procesu wzrastania dziecka, norma jako biologiczny układ odniesienia). Rytmy biologiczne. Ergonomia i jej związki z biomechaniką, antropologią i kulturą fizyczną.
Laboratorium: Antropometria-cele i zadania w wychowaniu fizycznym. Instrumentarium antropometryczne. Organizacja badań antropometrycznych oraz zasady ich realizacji. Pomiary antropometryczne. Woluminometria ludzkiego ciała. Goniometria ludzkiego ciała. Antroposkopia. Badania dermatoglificzne i cheilioskopijne. Pomiar i obserwacja w antropologii fizjologicznej. Pomiar sprawności fizycznej. Wykorzystanie wyników antropometrycznych i antroposkopijnych badań. Charakterystyki uzupełniające informacje antropometryczne. Pomiar warunków socjalno-bytowych.
Wykład: metoda podająca, poglądowa (plansze), projekcja multimedialna.
Laboratorium: obserwacja, metoda poglądowa, metoda analityczna, metoda syntetyczna, dyskusja problemowa, pomiar, praca w grupach, samodzielne opracowywanie materiałów metodycznych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem w formie pisemnej (testowo-opisowej) zgodnym z podanymi kryteriami na podstawie testu z progami punktowymi. Ocena pozytywna to zdobycie minimum 50% punktów. Zakresy ocen: 50-59% ocena dostateczna; 60-69% dostateczny plus; 70-79% dobry; 80-89% dobry plus; 90-100% bardzo dobry. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z laboratorium.
Laboratorium kończy się zaliczeniem na ocenę w formie pisemnej (testowo-opisowej) – zgodnie z podanymi kryteriami (progi punktowe) oraz ocena umiejętności praktycznych (w tym: wyliczenia wskaźników proporcji ciała, składu ciała, typu budowy oraz typu sprawności fizycznej). Zakresy ocen: 50-59% ocena dostateczna; 60-69% dostateczny plus; 70-79% dobry; 80-89% dobry plus; 90-100% bardzo dobry. Ocena końcowa to średnia pozytywnych ocen z testu i umiejętności praktycznych.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Zmodyfikowane przez dr hab. Ryszard Asienkiewicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-04-2021 21:15)