SylabUZ

Generate PDF for this page

Pedagogika specjalna - course description

General information
Course name Pedagogika specjalna
Course ID 05.6-WL-WF-PS
Faculty Faculty of Biological Sciences
Field of study Physical Education / Teaching
Education profile practical
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie z podstawowymi pojęciami z zakresu pedagogiki specjalnej, możliwościami i ograniczeniami osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z różnymi niepełnosprawnościami. Kształtowanie u studentów umiejętności dopasowania oferty edukacyjnej do swoistych możliwości uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.  Uwarażliwienie studentów na problemy uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz konieczność współpracy z ich rodzicami. 

Prerequisites

Zaliczenie przedmiotów: psychologia, pedagogika, biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania

Scope

  1. Paradygmaty oraz podstawowe pojęcia pedagogiki specjalnej (normalizacja, emancypacja, rehabilitacja, rewalidacja, niepełnosprawność, specjalne potrzeby edukacyjne itp.)
  2. Charakterystyka uczniów pod kątem ich możliwości oraz ograniczeń wynikających ze specjalnych potrzeb edukacyjnych: niepełnosprawności intelektualnej, zaburzeń ze spektrum autyzmu, choroby przewlekłej, niepełnosprawności wzrokowej, niepełnosprawności słuchowej, niepełnosprawności ruchowej, szczególnych uzdolnień, trudności związanych z uczeniem się, różnic kulturowych. Zasady wspierania uczniów ze SPE w zakresie kultury fizycznej. 
  3. Założenia i organizacja edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (diagnoza, kształcenie: specjalne, integracyjne, włączające, zasady kształcenia, IPET, pomoc psychologiczno-pedagogiczna).
  4. Sytuacja edukacyjna i społeczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole i w środowisku lokalnym. 
  5. Współpraca z rodzicami uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Sytuacja rodziców wychowujących dziecko ze SPE. Formy współpracy i wsparcia. 

Teaching methods

Laboratorium:  wykład konwersatoryjny, praca z tekstem, pokaz, praca w grupach. 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Laboratorium:  warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć laboratoryjnych, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają:  przygotowanie i prezentacja w czasie zajęć zagadnień, praca pismena, udział w wizycie studyjnej w szkole. 

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Recommended reading

  1. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna, Kraków 2015. 
  2. Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, red. I. Obuchowska, Warszawa 2001. 
  3. Krause A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków 2010.  
  4. Pedagogika specjalna, red. W. Dykcik, Poznań 2001.
  5. Smith D., Pedagogika specjalna (1-2), Warszawa 2011.

Further reading

  1. Bąbka J., Edukacja integracyjna dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych - założenia i rzeczywistość, Poznań 2001.
  2. Grycman M., Kaczmarek B., B., Podręczny słownik terminów AAC (komunikacji wspomagającej  i alternatywnej), Kraków 2014.
  3. Pedagogika specjalna,  red. Z. Sękowska Warszawa.
  4. Uczniowie z chorobami przewlekłymi. Jak wspierać ich rozwój i edukację, red. B. Woynarowska, Warszawa 2010. 
  5. Szumski G., Wokół edukacji włączającej, Warszawa 2010.

Notes

 

 


Modified by dr Ewa Skorupka (last modification: 14-04-2021 12:27)