SylabUZ
Course name | Metodologia badań naukowych |
Course ID | 05.9-WL-WF-MBNA |
Faculty | Faculty of Biological Sciences |
Field of study | Physical Education / Teaching |
Education profile | practical |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Exam |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Zapoznanie studenta z metodologicznymi uwarunkowaniami pracy naukowej o charakterze przeglądowym, typu meta-analiza, doświadczalnym i studium przypadku (study-case).
Podstawowe informacje z zakresu badań biomedycznych.
Wykład: istota poznania naukowego; analiza i synteza, dedukcja i indukcja, porównywanie i przeciwstawianie, uzasadnianie i dowodzenie naukowe, uogólnianie i wnioskowanie, poznanie (sprawdzanie) empiryczne. Rodzaje wyjaśnień naukowych; wyjaśnienie genetyczne, wyjaśnienie funkcjonalne. Cele i funkcje badan naukowych. Typy badan naukowych: badania podstawowe, stosowane, diagnostyczne, weryfikacyjne, kompleksowe. Procedury badawcze. Etyka badań naukowych.
Ćwiczenia: organizacja i etapy badan naukowych. Metody, techniki i narzędzia badawcze.
Wykład: konwencjonalny, metoda podająca, informacyjna z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz elementy prezentacji problemowej i dyskusji
Ćwiczenia: praktyczne rozwiązywanie zadań, metoda poglądowa, metoda analityczna, dyskusja problemowa, metoda sytuacyjna, analiza i dyskusja na temat uzyskanych wyników.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykład z przedmiotu kończy się pracą pisemną z oceną. Zaliczenie ćwiczeń nastąpi po uzyskaniu oceny pozytywnej z przedmiotu w formie pracy projektowej i audytu w formie prezentacji multimedialnej.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Bukowiec M., Metody badań pedagogicznych w wychowaniu fizycznym, [w] Grabowski H. (red.) Metody empiryczne w naukach o kulturze fizycznej. Kraków 1996.
Ryguła I. Proces badawczy w naukach o sporcie. Katowice 2004
Apanowicz J. Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej; http://eki.pl/pdf/DIF434.pdf
Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/
Modified by dr Ewa Skorupka (last modification: 14-04-2021 12:27)