SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodologia badań naukowych - course description

General information
Course name Metodologia badań naukowych
Course ID 05.9-WL-WF-MBNA
Faculty Faculty of Biological Sciences
Field of study Physical Education / Teaching
Education profile practical
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Leszek Jerzak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studenta z metodologicznymi uwarunkowaniami pracy naukowej o charakterze przeglądowym, typu meta-analiza, doświadczalnym i studium przypadku (study-case).

Prerequisites

Podstawowe informacje z zakresu badań biomedycznych. 

Scope

Wykład: istota poznania naukowego; analiza i synteza, dedukcja i indukcja, porównywanie i przeciwstawianie, uzasadnianie i dowodzenie naukowe, uogólnianie i wnioskowanie, poznanie (sprawdzanie) empiryczne. Rodzaje wyjaśnień naukowych; wyjaśnienie genetyczne, wyjaśnienie funkcjonalne. Cele i funkcje badan naukowych. Typy badan naukowych: badania podstawowe, stosowane, diagnostyczne, weryfikacyjne, kompleksowe. Procedury badawcze. Etyka badań naukowych.

Ćwiczenia: organizacja i etapy badan naukowych. Metody, techniki i narzędzia badawcze. 

Teaching methods

Wykład: konwencjonalny, metoda podająca, informacyjna z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz elementy prezentacji problemowej i dyskusji

Ćwiczenia: praktyczne rozwiązywanie zadań, metoda poglądowa, metoda analityczna, dyskusja problemowa, metoda sytuacyjna, analiza i dyskusja na temat uzyskanych wyników.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład z przedmiotu kończy się pracą pisemną z oceną. Zaliczenie ćwiczeń nastąpi po uzyskaniu oceny pozytywnej z przedmiotu w formie pracy projektowej i audytu w formie prezentacji multimedialnej.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Recommended reading

  1. Bukowiec M., Metody badań pedagogicznych w wychowaniu fizycznym, [w] Grabowski H. (red.) Metody empiryczne w naukach o kulturze fizycznej. Kraków 1996.

  2. Ryguła I. Proces badawczy w naukach o sporcie. Katowice 2004

  3. Apanowicz J. Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej; http://eki.pl/pdf/DIF434.pdf

  4. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

 

Further reading

Notes


Modified by dr Ewa Skorupka (last modification: 14-04-2021 12:27)