SylabUZ

Generate PDF for this page

Teoria i metodyka treningu sportowego - course description

General information
Course name Teoria i metodyka treningu sportowego
Course ID 16.1-WL-WF-TMTS
Faculty Faculty of Biological Sciences
Field of study Physical Education / Teaching
Education profile practical
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Mateusz Rynkiewicz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Laboratory 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

  • Zapoznanie z wybranymi zagadnieniami teorii sportu;
  • Określenie miejsca i roli teorii sportu w systemie szkolenia sportowego oraz w programie studiów w uczelni wychowania fizycznego;
  • Wykazanie interdyscyplinarnego charakteru teorii sportu jako nauki.
  • Pokazanie miejsca teorii sportu w systemie nauk o kulturze fizycznej;
  • Prezentacja nowych tendencji w procesie treningu sportowego;
  • Opanowanie umiejętności samodzielnego programowania procesu treningowego, kontroli efektów oraz korygowania jego przebiegu

Prerequisites

Wiedza z zakresu teorii sportu, fizjologii ogólnej człowieka, podstaw pedagogiki i metodyki sportów indywidualnych i zespołowych.

Scope

Wykłady:

1. Struktura treningu sportowego.

2. Zasady prowadzenia kontroli w sporcie.

3. Technika sportowa jako specyficzny przejaw zdolności motorycznych.

4. Taktyka prowadzenia walki sportowej a efektywność procesu treningowego.

5. Metody, formy, środki treningowe.

6. Etapy procesu treningowego – ich typowe cele i zadania.

7.Wczesna specjalizacja sportowa – jej pozytywne i negatywne aspekty.

8. Zastosowanie metod modelowania w procesie treningu sportowego.

Laboratoria:

1. Struktura treningu sportowego

2. Sposoby rejestracji obciążeń treningowych

3. Przygotowanie techniczno-taktyczne w sporcie

4. Kontrola efektywności procesu treningowego

5. Kryteria testu i warunki jego prowadzenia

6.System szkolenia sportowego

7. Planowanie procesu treningowego

Teaching methods

Metody słowne; wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. Metody eksponujące: film, pokaz. Metoda tekstu przewodniego, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę obejmuje materiał ćwiczeniowy, warunkiem zaliczenia jest otrzymanie przez studenta minimum 3 pozytywnych ocen cząstkowych z pięciu pytań jakie są mu zadawane podczas sprawdzianu, aby uzyskać ocenę pozytywną z pytania cząstkowego student musi wykazać się minimum 50% wiedzą jaka była mu zaprezentowana na zajęciach.

Wykłady: egzamin na ocenę obejmuje materiał wykładowy i ćwiczeniowy, warunkiem zdawania egzaminu jest uzyskanie oceny pozytywnej z ćwiczeń. Warunkiem zdania egzaminu jest otrzymanie przez studenta minimum 50% punktów z możliwych do otrzymania z testu.

Recommended reading

1.      Naglak Z.: Metodyka trenowania sportowca. Wrocław 1999. AWF.

2.      Sozański H. (red.): Podstawy teorii treningu sportowego. Warszawa 1999. RCMSzKFiS.

3.      Sozański H.: Wybrane aspekty kwalifikacji dzieci i młodzieży do sportu i treningu. PFSM Warszawa 2005

Further reading

1.      Ljach W.: Kształtowanie zdolności motorycznych dzieci i młodzieży. COS, Warszawa, 2003.

2.      Prus G.: Przygotowanie kondycyjne w sporcie. AWF, Katowice, 2003. Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu Kierunek: Wychowanie fizyczne 152

3.      Raczek J., Młynarski W., Ljach W.: Kształtowanie i diagnozowanie koordynacyjnych zdolności motorycznych. AWF, Katowice, 2002.

4.      Rynkiewicz T. Kajakarstwo klasyczne, AWF Poznań 2009.

Notes


Modified by dr Ewa Skorupka (last modification: 14-04-2021 12:27)