SylabUZ

Generate PDF for this page

Trening funkcjonalny - course description

General information
Course name Trening funkcjonalny
Course ID 16.1-WL-WF-TFU
Faculty Faculty of Biological Sciences
Field of study Physical Education / Teaching
Education profile practical
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Ewa Skorupka
  • mgr Marta Pelińska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Przygotowanie do indywidualnej pracy z klientem poprzez trening wykorzystujący właściwe wzorce ruchowe, mięśnie stabilizatory głębokie i propriocepcję. Umiejętne wykorzystanie przyborów w treningu funkcjonalnym.

Prerequisites

Ogólna sprawność psychomotoryczna, znajomość metodyki wychowania fizycznego

Scope

1.  Podstawy treningu medycznego, Health-Related Fitness – sprawność ukierunkowana na zdrowie.

2.  Ocena funkcjonalna jako niezbędne narzędzie rozpoczęcia aktywności fizycznej.

3.  Oddech - najważniejszy wzorzec ruchowy?

4. Trening funkcjonalny - ukierunkowanie na ograniczenie ryzyka wystąpienia urazu, niwelowanie skutków siedzącego trybu życia i polepszenie efektywności treningu sportowego (plan ćwiczeń).

5. Stabilizacja centralna - metody, formy stosowane w treningu funkcjonalnym  (pilates, joga, trening proprioceptywny, ćwiczenia z wykorzystaniem nowoczesnych przyborów treningowych (bossu, poduszki rehabilitacyjne, ćwiczenia w systemie TRX, taśmy, kettlebells).

6.   Stretching, mobilność w treningu – formy i metody pracy.

 

Teaching methods

Metoda analityczna, dyskusja problemowa, samodzielne opracowywanie materiałów metodycznych, praca w grupach

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Laboratorium: Ocenie podlegają: kolokwium sprawdzające wiedzę, projekt indywidualny, ocena z wykonania zadań praktycznych realizowanych na zajęciach. Student nieobecny na zajęciach powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym.

Ocena końcowa: to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Recommended reading

1. Clemenceau F.D. Gundil M. Stretching. Warszawa PZWL, 2012

2. Corre L. E. Ruch naturalny w praktyce, Galaktyka, 2019

3. Mcgill S. Postaw na plecy. Jak zbudować skuteczny program treningowy w oparciu o wyniki badań naukowych. Galaktyka, 2019

4. McGill S. Mechanika zdrowych pleców. Uwolnij się od bólu dzięki metodzie McGilla, Galaktyka, 2018

5. Nelson A. G. Kokkonen J. Anatomia stretchingu: ilustrowany przewodnik jak poprawić elastyczność i siłę mięśni. Studio Astropsychologii, Białystok 2011.

6.  Stryła W. Pogorzała A.M. Ćwiczenia propriocepcji w rehabilitacji. PZWL 2017.

7.  Starrett K. Cordoza G. Bądź sprawny jak lampart: jak pozbyć się bólu, uniknąć kontuzji i zwiększyć sprawność. Galaktyka , 2016.

 

 

Further reading

1. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Notes


Modified by dr Ewa Skorupka (last modification: 15-04-2021 11:41)