SylabUZ
Course name | Trening funkcjonalny |
Course ID | 16.1-WL-WF-TFU |
Faculty | Faculty of Biological Sciences |
Field of study | Physical Education / Teaching |
Education profile | practical |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Laboratory | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Przygotowanie do indywidualnej pracy z klientem poprzez trening wykorzystujący właściwe wzorce ruchowe, mięśnie stabilizatory głębokie i propriocepcję. Umiejętne wykorzystanie przyborów w treningu funkcjonalnym.
Ogólna sprawność psychomotoryczna, znajomość metodyki wychowania fizycznego
1. Podstawy treningu medycznego, Health-Related Fitness – sprawność ukierunkowana na zdrowie.
2. Ocena funkcjonalna jako niezbędne narzędzie rozpoczęcia aktywności fizycznej.
3. Oddech - najważniejszy wzorzec ruchowy?
4. Trening funkcjonalny - ukierunkowanie na ograniczenie ryzyka wystąpienia urazu, niwelowanie skutków siedzącego trybu życia i polepszenie efektywności treningu sportowego (plan ćwiczeń).
5. Stabilizacja centralna - metody, formy stosowane w treningu funkcjonalnym (pilates, joga, trening proprioceptywny, ćwiczenia z wykorzystaniem nowoczesnych przyborów treningowych (bossu, poduszki rehabilitacyjne, ćwiczenia w systemie TRX, taśmy, kettlebells).
6. Stretching, mobilność w treningu – formy i metody pracy.
Metoda analityczna, dyskusja problemowa, samodzielne opracowywanie materiałów metodycznych, praca w grupach
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Laboratorium: Ocenie podlegają: kolokwium sprawdzające wiedzę, projekt indywidualny, ocena z wykonania zadań praktycznych realizowanych na zajęciach. Student nieobecny na zajęciach powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym.
Ocena końcowa: to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
1. Clemenceau F.D. Gundil M. Stretching. Warszawa PZWL, 2012
2. Corre L. E. Ruch naturalny w praktyce, Galaktyka, 2019
3. Mcgill S. Postaw na plecy. Jak zbudować skuteczny program treningowy w oparciu o wyniki badań naukowych. Galaktyka, 2019
4. McGill S. Mechanika zdrowych pleców. Uwolnij się od bólu dzięki metodzie McGilla, Galaktyka, 2018
5. Nelson A. G. Kokkonen J. Anatomia stretchingu: ilustrowany przewodnik jak poprawić elastyczność i siłę mięśni. Studio Astropsychologii, Białystok 2011.
6. Stryła W. Pogorzała A.M. Ćwiczenia propriocepcji w rehabilitacji. PZWL 2017.
7. Starrett K. Cordoza G. Bądź sprawny jak lampart: jak pozbyć się bólu, uniknąć kontuzji i zwiększyć sprawność. Galaktyka , 2016.
1. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/
Modified by dr Ewa Skorupka (last modification: 15-04-2021 11:41)