SylabUZ

Generate PDF for this page

Turystyka i rekreacja szkolna - course description

General information
Course name Turystyka i rekreacja szkolna
Course ID 16.1-WL-WF-TRS
Faculty Faculty of Biological Sciences
Field of study Physical Education / Teaching
Education profile practical
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • doc. dr Krzysztof Dzieńdziura
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Opanowanie sztuki organizacji imprez turystycznych w szkole i w placówkach oświatowo-wychowawczych. Ochrona przed hipokinezją. Przygotowanie młodego człowieka do uprawiania turystyki w wymiarze społecznym. Wprowadzenie w wartości dydaktyczno-wychowawcze, estetyczne, zdrowotne, resocjalizacyjne i hedonistyczne turystyki szkolnej.

Prerequisites

Podstawowe wymagania z zakresu wiedzy i umiejętności niezbędnych do profesjonalnego organizowania turystyki w warunkach szkolnych

Scope

Wykład: rys historyczny organizacji turystyki w Europie i Polsce. Turystyka szkolna w systemie dydaktyczno-wychowawczym szkoły. Resortowe zarządzenia i rozporządzenia dotyczące działalności turystycznej w szkołach. Najważniejsze przepisy prawne. Ogólnopolskie przedsięwzięcia programowe PTTK wśród młodzieży szkolnej. Rola nauczyciela, jako kreatora wypoczynku, turystyki i rekreacji dzieci i młodzieży. Formy turystyki szkolnej. Organizacja imprez turystycznych. Metodyka przygotowania i prowadzenia imprez turystycznych w szkole, w każdej z dyscyplin turystyki kwalifikowanej.

Ćwiczenia: yurystyka szkolna w układzie strukturalnym (w czasie lekcyjnym, pozalekcyjnym i pozaszkolnym). Usługi turystyczne z uwzględnieniem pilotażu i technik obsługi turystyki. Pierwsza pomoc i bezpieczeństwo (na wycieczkach szkolnych, biwakach, obozach wędrownych, w górach). Zajęcia kulturalno-oświatowe na imprezach turystycznych. Gry i zabawy. Muzyka i śpiew. Wycieczka podstawową formą pracy dydaktyczno-wychowaczej w szkole. Programy wycieczek weekendowych, wieloprzedmiotowych z elementami turystyki kwalifikowanej

Teaching methods

Student uczestniczy w wykładach (typu informacyjnego z wykorzystaniem technik multimedialnych, filmu oraz typu problemowego o charakterze interakcyjnym), przygotowuje prezentację wybranych form turystyki kwalifikowanej, uczestniczy w ćwiczeniach (dyskusja problemowa, wycieczka w region lubuski lub na targi turystyczne), czyta i analizuje samodzielnie literaturę przedmiotu.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład: kończą się zaliczeniem w formie pisemnej zgodnym z podanymi kryteriami na podstawie testu sprawdzającego poziom wiedzy. Ocena pozytywna to zdobycie minimum 60% punktów.

Ćwiczenia: kończą się zaliczeniem na ocenę. Warunkiem zdobycie zaliczenia jest pozytywne zaliczenie kolokwiów, zadań praktycznych, projektu grupowego (zgodność z tematem, struktura opracowania, odpowiedni i twórczy dobór literatury). Ocena postawy studenta wobec przedmiotu będzie wyrażona na podstawie czynnego uczestnictwa i zaangażowania w formy pracy w trakcie ćwiczeń (aktywność, poziom przedstawienia prezentacji). Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Recommended reading

  1. Denek K. W kręgu edukacji krajoznawstwa i turystyki w szkole, UAM w Poznaniu 2000.

  2. Domaracka B.- Jak organizować szkolną turystykę, Warszawa 2008.

  3. Harajda R. Organizujemy turystykę w szkole, Zielona Góra 1987.

  4. Janowski I. Krajoznawstwo i turystyka szkolna, Wyd. Akademii Świętokrzyskiej, Kielce 2003.

  5. Łobożewicz T. Turystyka dzieci i młodzieży szkolnej. Skrypt dla studentów, Warszawa 1996.

  6. Podstawy rekreacji i turystyki – pod redakcją S. Toczek-Werner, AWF Wrocław 2002.

  7. Terminologia turystyczna. Zalecenia WTO, ONZ, Warszawa 1995.

  8. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Further reading

  1. Denek K. Poradnik dla organizatora wycieczek szkolnych, Warszawa 1985.

  2. Pedagogiczne aspekty rekreacji, turystyki i wypoczynku dzieci i młodzieży w szkole i poza szkołą . Praca zbiorowa pod red. M. Kisiela, Wyższa Szkoła Biznesu, Dąbrowa Górnicza 2010.

  3. Podoski J. Turystyka szkolna. Poradnik dla nauczycieli, kierowników wycieczek krajoznawczych turystycznych młodzieży szkolnej, Warszawa 1974.

Notes


Modified by dr Ewa Skorupka (last modification: 14-04-2021 12:27)