SylabUZ

Generate PDF for this page

Fizjologia starzenia się - course description

General information
Course name Fizjologia starzenia się
Course ID 16.1-WL-WFD-FS
Faculty Faculty of Biological Sciences
Field of study Physical Education / Teaching
Education profile practical
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mariusz Naczk, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Nabycie przez studentów wiedzy dotyczącej procesu starzenia się organizmu ludzkiego oraz zmian fizjologicznych oraz funkcjonalnych towarzyszących starzeniu się. W następstwie zajęć student ma wiedzieć jak ocenić poziom motoryczności i wydolności osoby starszej, ocenić potrzeby ustroju w zakresie jego funkcjonalności oraz wskazać środki i metody poprawiające jakość życia, samodzielność i bezpieczeństwo osoby w wieku starszym.

Prerequisites

Wiedza z zakresu anatomii,  fizjologii oraz motoryczności człowieka.

Scope

  1. Starzenie się jako proces; zmiany zachodzące w wieku starszym w układach: krążenia, oddechowym, hormonalnym oraz w metabolizmie
  2. Zmiany zachodzące w układzie ruchu i układzie nerwowym człowieka w procesie starzenia się
  3. Aktywność ruchowa człowieka w ontogenezie, hipokinezja, jej znaczenie i skutki w procesie starzenia człowieka
  4. Typowe problemy układu ruchu wieku starczego; osteoporoza, zwyrodnienie stawów, sarkopenia
  5. Ocena stanu funkcjonalnego osoby starszej - Activity Daily Living i Instrumental Activities of Daily Living
  6. Metody oceny wydolności tlenowej osób starszych; jednomilowy test chodu i test „korytarzowy”
  7. Metody oceny poziomu siły funkcjonalnej osób starszych; "chair stand-up test" i "biceps curl test"
  8. Ocena równowagi i jakości chodu osób starszych – „Tinetti test” i „8-Foot Up-and-Go test”.
  9. Podstawy treningu zdrowotnego osób starszych. Zasady treningu. Metody treningowe.
  10. Trening wytrzymałości osób starszych, metody, środki i formy aktywności fizycznej dostosowane do potrzeb i możliwości seniorów.
  11.  Trening siły osób starszych, metody, środki i formy aktywności fizycznej dostosowane do potrzeb i możliwości seniorów.
  12. Aktywność ruchowa osób starszych w cukrzycy, osteoporozie w chorobach układu krążenia
  13. Adaptacja organizmu do treningu wytrzymałościowego. Mechanizmy adaptacyjne w układzie krążenia i oddychania. Adaptacja w układzie mięśniowym. Wpływ treningu na tempo zmian w okresie starzenia, w różnych okresach życia. Skuteczność treningu wytrzymałościowego u osób starszych w różnym wieku
  14. Adaptacja organizmu do treningu siłowego. Mechanizmy adaptacyjne w układzie mięśniowym i biernym układzie ruchu. Wpływ treningu siłowego na układ krążenia i oddychania. Skuteczność treningu u osób starszych w różnym wieku.

Teaching methods

Wykład – metoda podająca,  prezentacja multimedialna,  burza mózgów

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Student jest zobowiązany do zaliczenia wszystkich zajęć laboratoryjnych, przewidzianych do realizacji w ramach programu przedmiotu (w razie nieobecności student ma obowiązek wykazania się wiedzą z zakresu materiału realizowanego na zajęciach, w których student nie uczestniczył - do dwóch 2 tygodni od terminu nieobecności) oraz uzyskanie minimum oceny dostatecznej z zaliczenia końcowego obejmujących zakres tematyczny realizowany na zajęciach. Student może być zwolniony z zaliczenia końcowego jeśli uzyska oceny za aktywność na minimum 70% zajęć (ocena końcowa stanowi średnią ocen cząstkowych).

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

 

Recommended reading

1.  Marchewka A, Dąbrowski Z, Żołądź JA. Fizjologia starzenia się. Wyd. Naukowe PWN Warszawa 2013.

2.  Wieczorowska-Tobis Katarzyna. „Fizjoterapia w geriatrii” PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2019

3. Mętel S i wsp. Wykorzystanie testu Functional Strength w ocenie stanu funkcjonalnego oraz w monitorowaniu procesu rehabilitacji medycznej osób starszych. Gerontologia

4. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Further reading

1. Publikacje naukowe dotyczące starzenia się oraz wpływu aktywności fizycznej na funkcjonalność ustroju osób starszych np.

  • Brzenczek-Owczarzak Wioletta, Naczk Mariusz, Arlet Jarosław, Forjasz Justyna, Jędrzejczak Tomasz, Adach Zdzisław: Estimation of the efficacy of inertial training in older women. Journal of Aging and Physical Activity 2013, 21(4) s. 433-443.
  • Naczk Mariusz, Marszałek Sławomir, Naczk Alicja: Inertial training improves strength, balance, and gait speed in elderly nursing home residents. Clinical Interventions in Aging 2020, 15 s. 177–184.

Notes


Modified by dr Ewa Skorupka (last modification: 14-04-2021 12:27)