SylabUZ

Generate PDF for this page

Warsztaty psychologiczne - course description

General information
Course name Warsztaty psychologiczne
Course ID 05.0-WB-WFSD-WPs
Faculty Faculty of Biological Sciences
Field of study Physical Education / Teaching
Education profile practical
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Urszula Gembara
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z wiedzą na temat rozwoju człowieka w okresie późnego dzieciństwa i wczesnej adolescencji, zaburzeń i zagrożeń rozwoju typowych dla tych okresów, a także wspierania rozwoju dzieci i młodzieży.

Prerequisites

Scope

1.      Rozwój dzieci w okresie wczesnego, średniego i późnego dzieciństwa. Rozwój przywiązania dziecka do figury przywiązania. Rozwój fizyczny i motoryczny; rozwój  myślenia, mowy, uwagi i pamięci; rozwój emocjonalno-społeczny; rozwój moralny. Kształtowanie samooceny.

2.       ADHD. Przyczyny, objawy, metody pracy z dziećmi z ADHD i ADD.

3.       Dysfunkcje: dysgrafia, dysleksja, dysortografia, dyskalkulia, zaburzenia lateralizacji.

4.       Dzieci autystyczne: nietypowe potrzeby, zaburzone funkcje w codziennym funkcjonowaniu, sposoby pracy z dziećmi autystycznymi.

5.       Zaburzenia lękowe wśród dzieci: przyczyny, objawy, sposoby postępowania w szkole i w domu.

6.       Dzieci zdolne: typowe problemy w domu i w szkole; potrzeby edukacyjne dzieci zdolnych.

7.       Rozwój w okresie wczesnej adolescencji. Zmiany w sferze myślenia, emocji i kontaktów z otoczeniem, proces poszukiwania własnej tożsamości.

8.       Zagrożenia okresu dorastania. Wahania nastroju, bunt młodzieńczy, agresja, przemoc seksualna i jej długotrwałe konsekwencje, grupy nieformalne, wspieranie rozwoju młodzieży w okresie adolescencji.

9.       Komunikowanie społeczne w szkole. Relacje między nauczycielem a uczniami, rodzicami uczniów i przełożonymi. Analiza transakcji na podstawie teorii E. Berne’a.

Teaching methods

Metoda tekstu przewodniego, konwersacje, inscenizacje (psychodrama), studium przypadków

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Laboratorium: zaliczenie na ocenę na postawie pozytywnej oceny z kolokwium (80%) oraz udziału w dyskusji (20%). Warsztaty w wybranych szkołach, poradniach psychologicznych. Ocena na podstawie aktywności i zaangażowania studenta podczas warsztatów. W przypadku nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Recommended reading

1.       Birch A. Psychologia rozwojowa w zarysie, PWN, Warszawa 2007.

2.       Harwas-Napierała B., Trempała J. Psychologia rozwoju człowieka, t.2: Charakterystyka okresów życia człowieka, PWN, Warszawa 2003.

3.       Berne E. W co grają ludzie? Psychologia stosunków międzyludzkich, PWN, Warszawa 2005.

4.       Pfiffner L. Wszystko o ADHD, Zysk i S-ka, Poznań 2004.

5.       Strelau J. Psychologia różnic indywidualnych, Scholar, Warszawa 2006.

Further reading

Notes


Modified by dr Ewa Skorupka (last modification: 14-04-2021 12:27)