SylabUZ

Generate PDF for this page

Nowe trendy w turystyce - course description

General information
Course name Nowe trendy w turystyce
Course ID 16.2-WB-WF3PD-NTwT-S21
Faculty Faculty of Biological Sciences
Field of study Physical Education / Teaching
Education profile practical
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Agnieszka Gandecka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Celem zajęć jest analiza najnowszych tendencji występujących w turystyce i rekreacji pod wpływem zmieniających się uwarunkowań, jak również  przekonanie studenta o konieczności prognozowania i planowania przyszłości w turystyce poprzez wskazanie na praktycznych przykładach wpływu różnych czynników zmian na zmiany w popycie i podaży turystycznej.

Prerequisites

Wiadomości podstawowe dotyczące geografii turystycznej

Scope

1. Definicja turystyki, ruchu i rynku turystycznego oraz charakterystyka uwarunkowań rozwoju turystyki. 

2. Ewolucja turystyki międzynarodowej - od formy elitarnej do masowej. Wpływ globalizacji na turystykę. Dominujące trendy spędzania czasu wolnego na przestrzeni lat. 

3. Egzo- i endogenne uwarunkowania zmian w turystyce

3. Uwarunkowanie egzogenne - wpływ zmian demograficznych i polaryzacji gospodarczej świata 

4. Uwarunkowania egzogenne - zmiany w środowisku naturalnym (klimatyczne, rozwój zrównoważony) i skutki nieprzewidzianych kryzysów na rozwój turystyki

5. Tendencje w rozwoju transportu turystycznego i ich wpływ na rynek

6. Technologie informatyczne i komunikacyjne oraz ich wpływ na zachowania producentów i konsumentów

7. Uwarunkowania endogenne - tendencje w hotelarstwie i gastronomii. 

8. Produkty turystyczne i zmiany w strukturze oferowanych produktów jako sposób dostosowania się do popytu nabywców

9. Koncepcja hard&soft tourism

10. Rozwój sportów ekstremalnych, turystyki przemysłowej i kulturowej jako przykłady zmian w produkcie turystycznym

11. Dywersyfikacja rodzajów i form turystyki w ujęciu społecznym

12. Dzieci i młodzież jako twórcy i odbiorcy nowych ofert w turystyce

13. Innowacyjne formy kreowanego lokalnego produktu turystycznego

14. Produkty turystyczne i ich wdrażanie. Etapy tworzenia produktu. Inwentaryzacja składników produktu oraz ich selekcja

 

Teaching methods

- wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną, 

- metoda projektowa

- studium przypadku

- burza mózgów

- dyskusja

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Projekt grupowy: przygotowanie pomysłu lokalnego produktu turystycznego w oparciu o najnowsze trendy w turystyce. Ocenie podlegać będzie: zgodność z tematem, kreatywność, umieszczenie w realiach regionu lubuskiego, możliwości realizacji. Na ocenę wpływać będzie również aktywność studenta podczas zajęć. 

Recommended reading

1. Kruczek Z., Banasik W., Dynamika przemian rynku turystycznego Warszawa 2014.

2. Biernat E., Dziedzic E., Trendy w turystyce, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2017.

3. Sokołowski M., Tomczykowska P., Kreatywność w turystyce. Nowe trendy w rozwoju turystyki, Wydawnictwo naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika 2016.

4. Berbeka J., Borodako K. (red.) Technologie informacyjne i komunikacyjne na rynku turystycznym Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, 2017.

Further reading

1. Alejziak W., Szczechowicz B., Globalizacja a rozwój turystyki – implikacje dla planowania i polityki turystycznej, W: Uwarunkowania I plany rozwoju turystyki. Planowanie i polityka turystyczna Z. Młynarczyk, A. Zajadacz, (red.), Turystyka i Rekreacja – Studia i Prace, 22, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań 2019.

2. Morozova, I. (2016). Blog podróżniczy jako przestrzeń dla kreowania i komunikowania wzorców podróży. Folia Turistica, 40, 2016.

3. Poczta, J., Mariianchuk, M., Samoświadomość turysty kulturowego a wizualność turystycznego świata, powszechność fotografii i ich wpływ na jakość turystycznego przeżywania. Turystyka Kulturowa, 11, 2013.

4. Zeng, B., Gerritsen, R., What do we know about social media in tourism? A review. Tourism Management Perspectives, 10, 2014.

Notes


Modified by dr Agnieszka Gandecka (last modification: 15-04-2021 15:42)