SylabUZ
Course name | Socjologia turystyki |
Course ID | 04.4-WZS-TiRP-ST |
Faculty | Faculty of Biological Sciences |
Field of study | tourism and entertainment |
Education profile | practical |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 4 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Exam |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Warsztaty | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest nabycie przez studenta podstawowych pojęć z zakresu socjologii turystyki, umiejętność dostrzegania zjawiska turystyki i turysty w ramach koncepcji turystyfikacji świata. Ponadto celem jest umożliwienie dostrzegania społecznych aspektów rozwoju ruchu turystycznego. Treści programowe przedmiotu koncentrują się na społecznych aspektach turystyki i ruchu turystycznego. W ramach kursu omówiona zostanie socjologiczna perspektywa badań nad turystyką ze szczególnym uwzględnieniem takich problemów jak: badania socjologiczne nad turystyką w systemie nauk o turystyce, przedmiot i zakres badań, rola i funkcje turysty w miejscowości recepcyjnej, dysfunkcje i eufunkcje społeczne ruchu turystycznego.
Znajomość treści przedmiotu socjologia i metodologia badań socjologicznych, podstawy turystyki, psychologia społeczna.
Wykłady:
1. Przedmiot i zakres socjologii turystyki
2. Podstawowe typologie turystów. Cohen/Przecławski/Bassand
3. Turyści i ich role. Simmel/Schutz/Todorov
4. Psychologia turystyki. Koncepcja Jafara Jafari. Socjologia plaży.
5. Turystyfikacja świata – D. MacCannell
6. Turystyka jako forma kontaktu międzykulturowego: globalizacja, neokolonizacja. Nuńez/Hofstede
7. Turystyka jako czynnik przemian. Opór przeciwko turystyce masowej
Ćwiczenia:
1. Przestrzeń turystyczna, enklawa turystyczna, bańka środowiskowa. Społeczno-kulturowe uwarunkowania percepcji przestrzeni. Typy przestrzeni turystycznej według T. Edensora. Spektakl turystyczny
2. Atrakcje turystyczne. Typologia. Pułapki turystyczne
3. Poszukujący turysta i spór o autentyczność w turystyce: MacCannell/Boorstin/Urry/Selwyn/Cohen
4. McDisneyizacja turystyki - G. Ritzer
5. Turystyka jako zjawisko wizualne – koncepcja Johna Urry’ego
6. Podróżnicze artefakty. Pamiątki, fotografie, logbooki, facebook
Warsztaty:
1. Slow Tourism - nowy(?) trend w turystyce
2. Turystyka doświadczeń
3. Aplikacje i technologie w służbie turystyki: questy, Derive app, geocaching
4. Produkty turystyczne - tworzenie i wdrażanie.
Student uczestniczy w wykładach problemowych o charakterze interakcyjnym. Podczas ćwiczeń wykorzystywane są techniki multimedialne prezentujące wybrane społeczne aspekty ruchu turystycznego – przyczyny rozwoju, funkcje, konsekwencje rozwoju. Warsztat oparty jest na opracowaniu, ułożeniu oraz przygotowaniu graficznym wybranego przez studentów produktu turystycznego.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Ocena z wykładów uzyskiwana jest na podstawie egzaminu z treści obejmujących analizowane zagadnienia.
Ocena z ćwiczeń jest wystawiana na podstawie przygotowania prezentacji multimedialnej związanej z wybranym tematem.
Ocena z warsztatów jest konsekwencją stopnia zaangażowania w przygotowanie produktu turystycznego.
1. Banaszkiewicz M., Pamiątki turystyczne – w poszukiwaniu tożsamości, Turystyka Kulturowa Nr 4/2011 (kwiecień 2011).
2. Burmecha-Olszowy M., Slow tourism – cechy i funkcje nowego nurtu w turystyce, Rozprawy Naukowe AWF, 2014, 45
3. Kowalczyk-Anioł J., Zmyślony P., Turystyka miejska jako źródło protestów społecznych: przykłady Wenecji i Barcelony, Turystyka Kulturowa Vol 2 (2017): (marzec-kwiecień).
4. Kruczek Z., Między atrakcją a pułapką turystyczną. Dylematy turystyki kulturowej XXI wieku, [W:] Kultura i turystyka, Razem ale jak, red. A. Stasiak. Wydawnictwo WSTH Łódź 2009.
5. MacCannell D., Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej, Warszawa 2002.
6. Nogieć J., Typy turystów w świetle analizy potrzeb, [w:] Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, Nr 23/2011.
7. Nowacki M., Autentyczność atrakcji a autentyczność doświadczeń turystycznych, Folia Turistica AWF Kraków, nr 23/2010.
8. Niezgoda A., Markiewicz E., Slow tourism – idea, uwarunkowania i perspektywy rozwoju, Rozprawy Naukowe AWF, 2014, 46.
9. Podemski K., Wyreżyserowana przestrzeń turystyczna http://post-turysta.pl/artykul/Wyrezyserowana-przestrzen-turystyczna
10. Przecławski K., Człowiek a turystyka. Zarys socjologii turystyki, Kraków 2001.
11. Stasiak A., Współczesna przestrzeń turystyczna, [w:] Durydiwka M., Duda-Gromada K., Przestrzeń turystyczna. Czynniki, różnorodność, zmiany, Warszawa 2011.
12. Włodarczyk B., Przestrzeń turystyczna – kilka słów o istocie pojęcia [w:] Durydiwka M., Duda-Gromada K., Przestrzeń turystyczna. Czynniki, różnorodność, zmiany, Warszawa 2011.
1. Cywiński P., Neokolonializm turystyczny – co się kryje za tym terminem http://post-turysta.pl/artykul/neokolonializm-turystyczny
2. Kurek W., Turystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN 2008,
3. Poczta J., Mariianchuk M., Samoświadomość turysty kulturowego a wizualność turystycznego świata, powszechność fotografii i ich wpływ na jakość turystycznego przeżywania, Turystyka Kulturowa Nr 11/2013 (listopad 2013)
4. Ritzer G. Siedzimy nigdzie, pijemy nic, http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/spoleczenstwo/216112,1,w-swiecie-niczego.read
Literatura zostanie uaktualniona w roku rozpoczęcia zajęć
Modified by dr Agnieszka Gandecka (last modification: 07-06-2021 22:04)