SylabUZ

Generate PDF for this page

Socjologia turystyki - course description

General information
Course name Socjologia turystyki
Course ID 04.4-WZS-TiRP-ST
Faculty Faculty of Biological Sciences
Field of study tourism and entertainment
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Agnieszka Gandecka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade
Warsztaty 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest nabycie przez studenta podstawowych pojęć z zakresu socjologii turystyki, umiejętność dostrzegania zjawiska turystyki i turysty w ramach koncepcji turystyfikacji świata. Ponadto celem jest umożliwienie dostrzegania społecznych aspektów rozwoju ruchu turystycznego. Treści programowe przedmiotu koncentrują się na społecznych aspektach turystyki i ruchu turystycznego. W ramach kursu omówiona zostanie socjologiczna perspektywa badań nad turystyką ze szczególnym uwzględnieniem takich problemów jak: badania socjologiczne nad turystyką w systemie nauk o turystyce, przedmiot i zakres badań, rola i funkcje turysty w miejscowości recepcyjnej, dysfunkcje i eufunkcje społeczne ruchu turystycznego.

Prerequisites

Znajomość treści przedmiotu socjologia i metodologia badań socjologicznych, podstawy turystyki, psychologia społeczna.

Scope

Wykłady:

1. Przedmiot i zakres socjologii turystyki

2. Podstawowe typologie turystów. Cohen/Przecławski/Bassand

3. Turyści i ich role. Simmel/Schutz/Todorov

4. Psychologia turystyki. Koncepcja Jafara Jafari. Socjologia plaży. 

5. Turystyfikacja świata – D. MacCannell

6. Turystyka jako forma kontaktu międzykulturowego: globalizacja, neokolonizacja. Nuńez/Hofstede

7. Turystyka jako czynnik przemian. Opór przeciwko turystyce masowej

Ćwiczenia:

1. Przestrzeń turystyczna, enklawa turystyczna, bańka środowiskowa. Społeczno-kulturowe uwarunkowania percepcji przestrzeni. Typy przestrzeni turystycznej według T. Edensora. Spektakl turystyczny

2. Atrakcje turystyczne. Typologia. Pułapki turystyczne

3. Poszukujący turysta i spór o autentyczność w turystyce: MacCannell/Boorstin/Urry/Selwyn/Cohen

4. McDisneyizacja turystyki - G. Ritzer

5. Turystyka jako zjawisko wizualne – koncepcja Johna Urry’ego

6. Podróżnicze artefakty. Pamiątki, fotografie, logbooki, facebook

Warsztaty:

1. Slow Tourism - nowy(?) trend w turystyce

2. Turystyka doświadczeń

3. Aplikacje i technologie w służbie turystyki: questy, Derive app, geocaching

4. Produkty turystyczne - tworzenie i wdrażanie.

Teaching methods

Student uczestniczy w wykładach problemowych o charakterze interakcyjnym. Podczas ćwiczeń wykorzystywane są techniki multimedialne prezentujące wybrane społeczne aspekty ruchu turystycznego – przyczyny rozwoju, funkcje, konsekwencje rozwoju. Warsztat oparty jest na opracowaniu, ułożeniu oraz przygotowaniu graficznym wybranego przez studentów produktu turystycznego.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ocena z wykładów uzyskiwana jest na podstawie egzaminu z treści obejmujących analizowane zagadnienia.

Ocena z ćwiczeń jest wystawiana na podstawie przygotowania prezentacji multimedialnej związanej z wybranym tematem.

Ocena z warsztatów jest konsekwencją stopnia zaangażowania w przygotowanie produktu turystycznego.

Recommended reading

1. Banaszkiewicz M., Pamiątki turystyczne – w poszukiwaniu tożsamości, Turystyka Kulturowa Nr 4/2011 (kwiecień 2011).

2. Burmecha-Olszowy M., Slow tourism – cechy i funkcje nowego nurtu w turystyce, Rozprawy Naukowe AWF, 2014, 45

3. Kowalczyk-Anioł J., Zmyślony P., Turystyka miejska jako źródło protestów społecznych: przykłady Wenecji i Barcelony, Turystyka Kulturowa Vol 2 (2017): (marzec-kwiecień).

4. Kruczek Z., Między atrakcją a pułapką turystyczną. Dylematy turystyki kulturowej XXI wieku, [W:] Kultura i turystyka, Razem ale jak, red. A. Stasiak. Wydawnictwo WSTH Łódź 2009.

5. MacCannell D., Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej, Warszawa 2002.

6. Nogieć J., Typy turystów w świetle analizy potrzeb, [w:] Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, Nr 23/2011.

7. Nowacki M., Autentyczność atrakcji a autentyczność doświadczeń turystycznych, Folia Turistica AWF Kraków, nr 23/2010.

8. Niezgoda A., Markiewicz E., Slow tourism – idea, uwarunkowania i perspektywy rozwoju, Rozprawy Naukowe AWF, 2014, 46.

9. Podemski K., Wyreżyserowana przestrzeń turystyczna  http://post-turysta.pl/artykul/Wyrezyserowana-przestrzen-turystyczna 

10. Przecławski K., Człowiek a turystyka. Zarys socjologii turystyki, Kraków 2001.

11. Stasiak A., Współczesna przestrzeń turystyczna, [w:] Durydiwka M., Duda-Gromada K., Przestrzeń turystyczna. Czynniki, różnorodność, zmiany, Warszawa 2011.

12. Włodarczyk B., Przestrzeń turystyczna – kilka słów o istocie pojęcia [w:] Durydiwka M., Duda-Gromada K., Przestrzeń turystyczna. Czynniki, różnorodność, zmiany, Warszawa 2011.

Further reading

1. Cywiński P., Neokolonializm turystyczny – co się kryje za tym terminem http://post-turysta.pl/artykul/neokolonializm-turystyczny

2. Kurek W., Turystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN 2008,

3. Poczta J., Mariianchuk M., Samoświadomość turysty kulturowego a wizualność turystycznego świata, powszechność fotografii i ich wpływ na jakość turystycznego przeżywania, Turystyka Kulturowa Nr 11/2013 (listopad 2013)

4. Ritzer G. Siedzimy nigdzie, pijemy nic, http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/spoleczenstwo/216112,1,w-swiecie-niczego.read

Notes

Literatura zostanie uaktualniona w roku rozpoczęcia zajęć


Modified by dr Agnieszka Gandecka (last modification: 07-06-2021 22:04)