SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka turystyki szkolnej - course description

General information
Course name Metodyka turystyki szkolnej
Course ID 04.4-WZS-TiRP-MTS
Faculty Faculty of Biological Sciences
Field of study tourism and entertainment
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • doc. dr Krzysztof Dzieńdziura
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Znajomość zasad organizowania turystyki i krajoznawstwa w szkołach.

Umiejętność doboru metod oraz form uprawiania turystyki i krajoznawstwa;

Umiejętność zaplanowania, przygotowania, przeprowadzenia oraz podsumowania wycieczki szkolnej;

Umiejętność opracowania programu wycieczki;

Wiedza nt. możliwości wykorzystania ścieżek edukacyjnych w popularyzowaniu turystyki i krajoznawstwa „poza ławką szkolną”;

Znaczenie zbieractwa i kolekcjonerstwa w uprawianiu turystyki  i krajoznawstwa w szkołach;

Odznaki turystyki kwalifikowanej oraz odznaki krajoznawcze i ich znaczenie w uprawianiu turystyki  i krajoznawstwa wśród dzieci i młodzieży.

Prerequisites

Znajomość zagadnień z zakresu turystyki, regionalizmu i krajoznawstwa, realizowanych na zajęciach z Krajoznawstwa Regionalistyki.

Scope

Wykłady:

  1. Wyjaśnienie podstawowych pojęć
  2. Wybrane problemy z historii turystyki polskiej – formy i metody.
  3. Walory turystyki i krajoznawstwa w szkole.
  4. Znaczenia turystyki szkolnej w przezwyciężaniu braku wrażliwości na piękno przyrody i sztuki.
  5. Metodyka wycieczkowania. Istota przekazu słownego podczas wycieczek szkolnych.
  6. Kształtowanie postaw młodzieży szkolnej i zaspokajanie jej potrzeb jako rezultat lekcji "poza ławką szkolną".
  7. Aktywność turystyczna a zdrowotne walory wychowania.
  8. Znaczenie turystyki szkolnej w społeczno-narodowym wychowaniu młodzieży.

 

Ćwiczenia:

I. Podstawowe zagadnienia, dotyczące metodyki turystyki szkolnej.

  1. Turystyka w szkole:
    • uregulowania prawne, dotyczące turystyki i krajoznawstwa w nauczaniu dzieci i młodzieży;
    • funkcje turystyki, zawarte w programach nauczania w szkole podstawowej, gimnazjum i szkole średniej.
  2. Zagadnienia metodyczne.

Wycieczka:

  • znaczenie wycieczek w edukacji dzieci i młodzieży;
  • rodzaje wycieczek szkolnych;
  • etapy przygotowań (cele oraz plan wycieczki);
  • przeprowadzenie wycieczki;
  • podsumowanie wycieczki.

Obóz wędrowny:

  • obóz wędrowny jako forma letniego wypoczynku dzieci i młodzieży;
  • określenie celów edukacyjnych podczas pracy nad zorganizowaniem letniego obozu;
  • program obozu wędrownego;
  • opieka i bezpieczeństwo podczas wyjazdu.

3. Pozostałe rodzaje edukacji turystyczno-krajoznawczej w szkole:

  • rajdy, zimowiska, konkursy wiedzy o Polsce i regionie najbliższym;
  • odznaki turystyczne (istota i cele zdobywania odznak turystycznych, system odznak turystycznych).

4. Znaczenie organizacji turystycznych w procesie edukacji dzieci i młodzieży:

  • Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze (Szkolne Koło Krajoznawczo-Turystyczne PTTK);
  • Polskie Towarzystwo Schronisk Młodzieżowych,
  • Związek Harcerstwa Polskiego.

Teaching methods

  • Wykład, dyskusja, praca z książką;
  • Klasyczna metoda problemowa, burza mózgów
  • Metoda realizacji zadań

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

  • Zaliczenie na ocenę na podstawie oceny z ćwiczeń oraz sprawdzianu końcowego.
  • Warsztaty - projekt wycieczki szkolnej.
  • Ocena końcowa

    Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%), warsztatów (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i warsztatów. 

Recommended reading

  1. DENEK KAZIMIERZ, Krajoznawstwo i turystyka w wychowaniu dzieci i młodzieży szkolnej. Warszawa 1989;
  2. DENEK KAZIMIERZ, Wycieczki we współczesnej szkole. Poznań 1997;
  3. HARAJDA RYSZARD, Turystyka i krajoznawstwo w szkole. Zielona Góra 1998;
  4. Krajoznawstwo i turystyka w szkole. Poradnik. Pod red. Andrzeja Gordona. Warszawa 2003;
  5. KRUCZEK ZYGMUNT, ZDEBSKI JANUSZ, Metodyka organizacji wycieczek i imprez górskich. Warszawa-Kraków 1984;
  6. Sztuka bycia nauczycielem. Pod red. Bronisławy Dymary. Cieszyn 1993;

Further reading

  1. DENEK KAZIMIERZ, Poradnik dla organizatorów wycieczek szkolnych. Warszawa 1985;
  2. FURMANEK WALDEMAR, Człowiek – społeczeństwo – wychowanie. Rzeszów 1995;
  3. KRUCZEK ZYGMUNT, KUREK ARTUR, NOWACKI MAREK, Krajoznawstwo. Zarys teorii i metodyki. Kraków 2003;
  4. RADZIEWICZ JULIAN, Edukacja alternatywna. Warszawa 1992.

Notes


Modified by doc. dr Krzysztof Dzieńdziura (last modification: 06-07-2021 13:14)