- SylabUZ
- Faculty of Biological Sciences
- winter term 2021/2022
- tourism and entertainment - First-cycle studies leading to Bachelor's degree
- Metodyka turystyki szkolnej
Metodyka turystyki szkolnej - course description
General information
Course name |
Metodyka turystyki szkolnej |
Course ID |
04.4-WZS-TiRP-MTS |
Faculty |
Faculty of Biological Sciences
|
Field of study |
tourism and entertainment |
Education profile |
practical |
Level of studies |
First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester |
winter term 2021/2022 |
Course information
Semester |
6 |
ECTS credits to win |
2 |
Course type |
obligatory |
Teaching language |
polish |
Author of syllabus |
- doc. dr Krzysztof Dzieńdziura
|
Classes forms
The class form |
Hours per semester (full-time) |
Hours per week (full-time) |
Hours per semester (part-time) |
Hours per week (part-time) |
Form of assignment |
Laboratory |
15 |
1 |
9 |
0,6 |
Credit with grade |
Class |
15 |
1 |
9 |
0,6 |
Credit with grade |
Aim of the course
Znajomość zasad organizowania turystyki i krajoznawstwa w szkołach.
Umiejętność doboru metod oraz form uprawiania turystyki i krajoznawstwa;
Umiejętność zaplanowania, przygotowania, przeprowadzenia oraz podsumowania wycieczki szkolnej;
Umiejętność opracowania programu wycieczki;
Wiedza nt. możliwości wykorzystania ścieżek edukacyjnych w popularyzowaniu turystyki i krajoznawstwa „poza ławką szkolną”;
Znaczenie zbieractwa i kolekcjonerstwa w uprawianiu turystyki i krajoznawstwa w szkołach;
Odznaki turystyki kwalifikowanej oraz odznaki krajoznawcze i ich znaczenie w uprawianiu turystyki i krajoznawstwa wśród dzieci i młodzieży.
Prerequisites
Znajomość zagadnień z zakresu turystyki, regionalizmu i krajoznawstwa, realizowanych na zajęciach z Krajoznawstwa i Regionalistyki.
Scope
Wykłady:
- Wyjaśnienie podstawowych pojęć
- Wybrane problemy z historii turystyki polskiej – formy i metody.
- Walory turystyki i krajoznawstwa w szkole.
- Znaczenia turystyki szkolnej w przezwyciężaniu braku wrażliwości na piękno przyrody i sztuki.
- Metodyka wycieczkowania. Istota przekazu słownego podczas wycieczek szkolnych.
- Kształtowanie postaw młodzieży szkolnej i zaspokajanie jej potrzeb jako rezultat lekcji "poza ławką szkolną".
- Aktywność turystyczna a zdrowotne walory wychowania.
- Znaczenie turystyki szkolnej w społeczno-narodowym wychowaniu młodzieży.
Ćwiczenia:
I. Podstawowe zagadnienia, dotyczące metodyki turystyki szkolnej.
- Turystyka w szkole:
- uregulowania prawne, dotyczące turystyki i krajoznawstwa w nauczaniu dzieci i młodzieży;
- funkcje turystyki, zawarte w programach nauczania w szkole podstawowej, gimnazjum i szkole średniej.
- Zagadnienia metodyczne.
Wycieczka:
- znaczenie wycieczek w edukacji dzieci i młodzieży;
- rodzaje wycieczek szkolnych;
- etapy przygotowań (cele oraz plan wycieczki);
- przeprowadzenie wycieczki;
- podsumowanie wycieczki.
Obóz wędrowny:
- obóz wędrowny jako forma letniego wypoczynku dzieci i młodzieży;
- określenie celów edukacyjnych podczas pracy nad zorganizowaniem letniego obozu;
- program obozu wędrownego;
- opieka i bezpieczeństwo podczas wyjazdu.
3. Pozostałe rodzaje edukacji turystyczno-krajoznawczej w szkole:
- rajdy, zimowiska, konkursy wiedzy o Polsce i regionie najbliższym;
- odznaki turystyczne (istota i cele zdobywania odznak turystycznych, system odznak turystycznych).
4. Znaczenie organizacji turystycznych w procesie edukacji dzieci i młodzieży:
- Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze (Szkolne Koło Krajoznawczo-Turystyczne PTTK);
- Polskie Towarzystwo Schronisk Młodzieżowych,
- Związek Harcerstwa Polskiego.
Teaching methods
- Wykład, dyskusja, praca z książką;
- Klasyczna metoda problemowa, burza mózgów
- Metoda realizacji zadań
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description |
Outcome symbols |
Methods of verification |
The class form |
Assignment conditions
Recommended reading
- DENEK KAZIMIERZ, Krajoznawstwo i turystyka w wychowaniu dzieci i młodzieży szkolnej. Warszawa 1989;
- DENEK KAZIMIERZ, Wycieczki we współczesnej szkole. Poznań 1997;
- HARAJDA RYSZARD, Turystyka i krajoznawstwo w szkole. Zielona Góra 1998;
- Krajoznawstwo i turystyka w szkole. Poradnik. Pod red. Andrzeja Gordona. Warszawa 2003;
- KRUCZEK ZYGMUNT, ZDEBSKI JANUSZ, Metodyka organizacji wycieczek i imprez górskich. Warszawa-Kraków 1984;
- Sztuka bycia nauczycielem. Pod red. Bronisławy Dymary. Cieszyn 1993;
Further reading
- DENEK KAZIMIERZ, Poradnik dla organizatorów wycieczek szkolnych. Warszawa 1985;
- FURMANEK WALDEMAR, Człowiek – społeczeństwo – wychowanie. Rzeszów 1995;
- KRUCZEK ZYGMUNT, KUREK ARTUR, NOWACKI MAREK, Krajoznawstwo. Zarys teorii i metodyki. Kraków 2003;
- RADZIEWICZ JULIAN, Edukacja alternatywna. Warszawa 1992.
Notes
Modified by doc. dr Krzysztof Dzieńdziura (last modification: 06-07-2021 13:14)