SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychologia społeczna - course description

General information
Course name Psychologia społeczna
Course ID 04.4-WZS-TiRP-PS
Faculty Faculty of Biological Sciences
Field of study tourism and entertainment
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Agnieszka Gandecka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w świat psychologii społecznej, czyli nauki o tym „w jaki sposób rzeczywista, wyobrażona czy też założona obecność innych ludzi wpływa na myśli uczucia i zachowania pojedynczych osób”. Zajęcia obejmują zagadnienia psychologii stosunków międzygrupowych, teorii podejmowania decyzji, postaw, wpływu społecznego, procesów wewnątrzgrupowych, problematyki agresji i przemocy.

Prerequisites

Wiedza z zakresu funkcjonowania jednostki w społeczeństwie (socjologia).

Scope

WYKŁADY

  1. Wprowadzenie do psychologii społecznej.
  2. Rozumienie siebie i świata społecznego: dysonans poznawczy a potrzeba podtrzymywania samooceny; w jaki sposób myślimy o świecie społecznym (schematy i ich oddziaływanie, heurystyki wydawania sądów).
  3. Spostrzeganie społeczne: jak dochodzimy do rozumienia innych ludzi.
  4. Rozumienie siebie: w jaki sposób poznajemy samych siebie.
  5. Konformizm: wpływanie na zachowanie (informacyjny wpływ społeczny, normatywny wpływ społeczny, posłuszeństwo autorytetowi).
  6. Postawy i zmiany postaw – wpływanie na myśli i uczucia. Kiedy na podstawie postaw można przewidywać zachowania.
  7. Procesy grupowe (grupy niespołeczne, grupy społeczne, interakcje w grupie: współpraca i konflikt).

 

ĆWICZENIA

  1. Atrakcyjność interpersonalna: od pierwszego wrażenia do związków uczuciowych (teorie atrakcyjności interpersonalnej, rodzaje związków uczuciowych, przyczyny miłości).
  2. Zachowanie prospołeczne: dlaczego ludzie pomagają innym?
  3. Agresja: dlaczego ranimy innych ludzi?
  4. Uprzedzenia: powszechne zjawisko społeczne, rola stereotypów wywoływaniu uprzedzeń.
  5. Psychologia społeczna a biznes: zachowania konsumenckie, dobór pracowników, przywództwo i kierowanie.
  6. Umysł społeczny: rola procesów poznawczych i motywacyjnych w autoprezentacji.

Teaching methods

Metody problemowe, w tym wykład problemowy połączony z wykładem konwersatoryjnym. Uzupełnienie stanowią metody eksponujące (analiza wybranych przykładów filmowych oraz obrazów).

W części ćwiczeniowej stosowane są metody aktywizujące (dyskusje związane z treściami przedstawianymi oraz case studies).

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium w formie testu, ocena zaangażowania w ćwiczeniach konwersatoryjnych, ocena udziału w efektach pracy grupowej.

Recommended reading

1. Cialdini R., Wywieranie wpływu przez ludzi, GWP, Gdańsk 2013

 2. Aronson, E., Wilson, D. T., Akert, R. (1997), Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Zysk i s-ka 1997.

3. Wojciszke, B., Psychologia społeczna. Warszawa: Scholar 2011.

Further reading

Zimbardo, P. (2011), Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Notes


Modified by dr Agnieszka Gandecka (last modification: 07-06-2021 21:20)