SylabUZ

Generate PDF for this page

Pedagogika czasu wolnego - course description

General information
Course name Pedagogika czasu wolnego
Course ID 04.4-WZS-TiRP-PCW
Faculty Faculty of Biological Sciences
Field of study tourism and entertainment
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • doc. dr Krzysztof Dzieńdziura
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Laboratory 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Przedstawienie problematyki czasu wolnego – historii oraz dorobku myśli pedagogicznej. Przygotowanie do umiejętnego
i wartościowego zdrowotnie, moralnie i kulturalnie spożytkowania czasu wolnego. Zapoznanie z podstawami pedagogiki czasu wolnego, intencjonalnych środowisk wychowawczych, metod i form kierowania procesami wychowania. Wyposażenie w wiedzę dotyczącą formułowania celów oraz doboru metod wychowawczych oddziaływania podczas zajęć w czasie wolnym.

Prerequisites

Znajomość podstaw z zakresu socjologii ogólnej.

Scope

 

WYKŁADY

Wprowadzenie. Program przedmiotu. Literatura. Formalne warunki zaliczenia przedmiotu.

Pedagogika społeczna  i jej subdyscypliny.

Pedagogika czasu wolnego - zadania, funkcje, aparat pojęciowy, przedmiot badań, powiązania
metodologiczne i teoretyczne z innymi naukami.

Wprowadzenie do treści dotyczących pedagogiki czasu wolnego.

Czas wolny - historia problematyki, jego znaczenie wychowawcze, zdrowotne, kulturotwórcze.

Budżet czasu wolnego w świetle badań empirycznych.

Motywy i postawy w stosunku do czasu wolnego w perspektywie hierarchii potrzeb osób w różnym wieku

Zasady i metody wychowania do czasu wolnego.

ĆWICZENIA

Wprowadzenie do zagadnień pedagogiki społecznej oraz środowiskowych uwarunkowań procesów wychowawczych.

Rola naturalnych i intencjonalnych środowisk wychowawczych w procesie wychowania i socjalizacji
w czasie wolnym.

Czas wolny dzieci i młodzieży i jego społeczno-wychowawcza problematyka.

Programowanie i organizowanie zajęć sportowo-rekreacyjnych, turystycznych i kulturalno-rozrywkowych dla różnych środowisk społecznych.

Osobowość wychowawcy do czasu wolnego (animatora, instruktora).

Praca organizatora i realizatora zajęć w czasie wolnym. Animacja społeczno-kulturalna.

Przemiany społeczne a zmiany w sferze rekreacji.

LABORATORIA

Budowanie scenariusza zajęć wolnoczasowych dla wybranej grupy społecznej.

Praktyczna prezentacja projektów zajęć wolnoczasowych.

Teaching methods

  • wykład problemowy
  • prelekcja interaktywna
  • prezentacja multimedialna
  • dyskusje panelowe
  • opracowania teoretyczne
  • działania praktyczne

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

  • aktywna obecność na zajęciach
  • pozytywna ocena z kolokwium
  • pozytywna ocena z przygotowania i przeprowadzenia zajęć w zakresie zagospodarowania czasu wolnego wybranej grupy wiekowej lub zawodowej

Recommended reading

  1. Łobocki M., (2005). Teoria wychowania w zarysie. Wyd. Impuls, Kraków
  2. Pięta J., Pedagogika czasu wolnego, Wyd. Almamer, Warszawa 2008
  3. Pilch T., Lepalczyk I., (1995). Pedagogika społeczna. Wyd. Akademickie Żak, Warszawa
  4. Siwiński W., Wprowadzenie do teorii czasu wolnego i rekreacji ruchowej, PDW „Ławica”,  Poznań 1996.

Further reading

  1. Chmielewska B., Czas wolny ucznia i jego wykorzystanie [w:] Pedagogika wobec problemów wychowania końca XX wieku, Wydawnictwo WSP, Zielona Góra, 2000.
  2. Cichoń W.,. Wartości - człowiek - wychowanie. Zarys problematyki aksjologiczno-wychowawczej. Wyd. UJ, Kraków, 1996.
  3. Cieloch G., Kuczyński J., Rogoziński K., Czas wolny – czasem konsumpcji?, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 1992.
  4. Jung B., Ekonomia czasu wolnego. Zarys problematyki., PWN, Warszawa, 1989.
  5. Kłoskowska A., Kultura masowa: krytyka i obrona. PWN, Warszawa, 2005.
  6. Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki. Wyd. Salezjańskie, Warszawa, 1993.
  7. Siwiński W., Kiełbasiewicz - Drozdowska I. (red.), Teoria i metodyka rekreacji. Zagadnienia podstawowe. Poznań 1996.
  8. Walczak M., Koncepcja czasu wolnego Aleksandra Kamińskiego, WSP, Zielona Góra, 1996.
  9. Walczak M., Wychowanie do czasu wolnego., WSP, Zielona Góra, 1994.

Notes


Modified by doc. dr Krzysztof Dzieńdziura (last modification: 06-07-2021 13:44)