SylabUZ
Course name | Pedagogika czasu wolnego |
Course ID | 04.4-WZS-TiRP-PCW |
Faculty | Faculty of Biological Sciences |
Field of study | tourism and entertainment |
Education profile | practical |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Laboratory | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Przedstawienie problematyki czasu wolnego – historii oraz dorobku myśli pedagogicznej. Przygotowanie do umiejętnego
i wartościowego zdrowotnie, moralnie i kulturalnie spożytkowania czasu wolnego. Zapoznanie z podstawami pedagogiki czasu wolnego, intencjonalnych środowisk wychowawczych, metod i form kierowania procesami wychowania. Wyposażenie w wiedzę dotyczącą formułowania celów oraz doboru metod wychowawczych oddziaływania podczas zajęć w czasie wolnym.
Znajomość podstaw z zakresu socjologii ogólnej.
WYKŁADY
Wprowadzenie. Program przedmiotu. Literatura. Formalne warunki zaliczenia przedmiotu.
Pedagogika społeczna i jej subdyscypliny.
Pedagogika czasu wolnego - zadania, funkcje, aparat pojęciowy, przedmiot badań, powiązania
metodologiczne i teoretyczne z innymi naukami.
Wprowadzenie do treści dotyczących pedagogiki czasu wolnego.
Czas wolny - historia problematyki, jego znaczenie wychowawcze, zdrowotne, kulturotwórcze.
Budżet czasu wolnego w świetle badań empirycznych.
Motywy i postawy w stosunku do czasu wolnego w perspektywie hierarchii potrzeb osób w różnym wieku
Zasady i metody wychowania do czasu wolnego.
ĆWICZENIA
Wprowadzenie do zagadnień pedagogiki społecznej oraz środowiskowych uwarunkowań procesów wychowawczych.
Rola naturalnych i intencjonalnych środowisk wychowawczych w procesie wychowania i socjalizacji
w czasie wolnym.
Czas wolny dzieci i młodzieży i jego społeczno-wychowawcza problematyka.
Programowanie i organizowanie zajęć sportowo-rekreacyjnych, turystycznych i kulturalno-rozrywkowych dla różnych środowisk społecznych.
Osobowość wychowawcy do czasu wolnego (animatora, instruktora).
Praca organizatora i realizatora zajęć w czasie wolnym. Animacja społeczno-kulturalna.
Przemiany społeczne a zmiany w sferze rekreacji.
LABORATORIA
Budowanie scenariusza zajęć wolnoczasowych dla wybranej grupy społecznej.
Praktyczna prezentacja projektów zajęć wolnoczasowych.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Modified by doc. dr Krzysztof Dzieńdziura (last modification: 06-07-2021 13:44)