Lektorat obejmuje utrwalenie, rozwijanie oraz doskonalenie 4 umiejętności językowych czytania, mówienia, słuchania oraz pisania. Studenci w trakcie zajęć utrwalają oraz rozszerzają swoje dotychczasowe wiadomości z zakresu gramatyki i leksyki, oraz poznają i utrwalają elementy języka specjalistycznego zakresu administracji. Celem zajęć jest przygotowanie studenta do wykorzystania nabytych sprawności językowych w praktyczny sposób w realnych sytuacjach życiowych oraz w życiu zawodowym. Ponadto, student zostaje uwrażliwiony na istotne różnice kulturowe oraz różnice pomiędzy systemem edukacyjnym Polski i krajów zagranicznych.
Prerequisites
Dobra znajomość języka obcego na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej, matura z języka obcego.
Scope
Zagadnienia z gramatyki
czasy gramatyczne;
okresy warunkowe typ 1,2,3 oraz okresy warunkowe mieszane;
strona bierna;
mowa zależna (zdania twierdzące, pytające oraz rozkazujące w tym prośby i sugestie);
czasowniki (czasowniki rozdzielnie i nierozdzielnie złożone, czasowniki modalne, czasowniki modalne w przeszłości;
konstrukcje bezokolicznikowe;
zdania wyrażające życzenie i przypuszczenie;
przymiotniki (stopniowanie regularne i nieregularne, pozycja i kolejność przymiotników w zdaniu);
przysłówki (stopniowanie regularne i nieregularne);
imiesłowy czasu teraźniejszego i przeszłego;
słowotwórstwo.
Tematyka/Słownictwo
rodzina (dane osobowe, charakterystyka osób uwzględniająca wygląd zewnętrzny i cechy charakteru, konflikt pokoleń);
czas wolny (sport, podróżowanie i zwiedzanie, pasje i zainteresowania, zakupy i jedzenie);
wiedza o krajach danego obszaru językowego (zagadnienia kulturowe, wydarzenia historyczne, zabytki i atrakcje turystyczne);
praca (słownictwo związane z typem osobowości, kwalifikacjami oraz umiejętnościami niezbędnymi do wykonywania danego zawodu, rozmowy związane z poszukiwaniem pracy, bezrobociem, rozmowy kwalifikacyjne);
środowisko naturalne (kształtowanie środowiska i ochrona przyrody, urbanizacja, słownictwo dotyczące fauny i flory, pogoda i zjawiska klimatyczne, klęski żywiołowe typy krajobrazu oraz ukształtowanie terenu);
komputer i Internet w obecnym świecie;
siła reklamy we współczesnym świecie;
problemy współczesnego świata (bezrobocie, skażenie środowiska, terroryzm, zdrowie);
globalizacja;
wynalazki i nowoczesne technologie;
rola nauki we współczesnym świecie;
problemy społeczne, polityczne i ekonomiczne w kraju i na świecie;
rozrywka muzea, kina teatry.
Funkcje językowe
prowadzenie rozmowy towarzyskiej (powitania i pożegnania, gratulowanie oraz wyrażanie żalu lub kondolencji);
wyrażanie prośby i podziękowania;
przepraszanie i usprawiedliwianie się;
rozmowy prywatne i służbowe;
udzielanie i zasięganie informacji;
negocjowanie;
relacjonowanie wydarzeń;
udzielanie rad, wyrażanie konieczności lub przypuszczenia;
podawanie przykładów, podkreślanie;
przerywanie wypowiedzi rozmówcy, zmiana tematu;
pisanie tekstów o charakterze formalnym oraz prywatnym;
prezentacja projektów.
Teaching methods
Metody eksponujące: drama, metoda symulacyjna.
Metody poszukujące: giełda pomysłów.
Metody ćwiczeniowo - praktyczne: ćwiczeniowa, praca indywidualna - ćwiczenia praktyczne, praca zespołowa - projekt.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
zaliczenie wszystkich pisemnych testów w semestrze (3 pisemne testy sprawdzając w semestrze);
ocena z prezentacji, samodzielnego wykonywania prac domowych lub zadanych prac pisemnych sprawdzających umiejętność pisania dłuższych lub krótszych form np. listów, maili, raportów;
ocena aktywności na zajęciach, zaangażowania oraz przygotowania studentów do zajęć;
obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach w semestrze).
Recommended reading
Język niemiecki:
Chomicki P., Język niemiecki zawodowy w branży turystyczno-hotelarskiej
Kienzler I, Słownik turystyki i hotelarstwa polsko-niemiecki i niemiecko-polski
Macaire D., Nicolas G.: Wirtschaftsdeutsch für Anfänger. Ernst Klett International. Stuttgart, 1998.
Bęza S.: Deutsch im Biüro. Poltex. Warszawa, 1998.
˗ Themen Neu 3. Lehrbuch + Arbeitsbuch. Max Hüber Verlag, 2001
˗ Materiały własne.
Język angielski:
Autorskie materiały wykładowcy
Domański P. English in Science and Technology. Wydawnictwo Naukowo –Techniczne WNT, Warszawa, 2008
Johnson Ch. Intelligent Business; Longmal, 2006
Soars J., Soars L. New Headway Intermediate, Oxford University Press, 2009
Dooley J., Evans V. Grammarway, Express Publishing, 2010
Murphy R. English Grammar in Use, Cambridge University Press, 1999
Thomson A.J., Martinet A.V. A Practical English Grammar, Oxford University Press, 1998
Cieślak M. English Repetytorium Tematyczno – Leksykalne, Wagros, Poznań, 1997
Skrzyńska M., Jaworska T. Słownik naukowo – techniczny polsko – angielski i angielsko – polski, Wydawnictwo Naukowo –Techniczne, Warszawa, 2003
Nowy Słownik Fundacji Kościuszkowskiej polsko – angielski i angielsko-polski, Wydanie I