SylabUZ

Generate PDF for this page

Nowe trendy w turystyce - course description

General information
Course name Nowe trendy w turystyce
Course ID 04.4-WZS-TiRP-NTwT
Faculty Faculty of Biological Sciences
Field of study tourism and entertainment
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Agnieszka Gandecka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Celem zajęć jest analiza najnowszych tendencji występujących w turystyce i rekreacji pod wpływem zmieniających się uwarunkowań, jak również  przekonanie studenta o konieczności prognozowania i planowania przyszłości w turystyce poprzez wskazanie na praktycznych przykładach wpływu różnych czynników zmian na zmiany w popycie i podaży turystycznej.

Prerequisites

brak wymagań

Scope

 Wykład:

1. Definicja turystyki, ruchu i rynku turystycznego oraz charakterystyka uwarunkowań rozwoju turystyki. 

2. Ewolucja turystyki międzynarodowej - od formy elitarnej do masowej. Wpływ globalizacji na turystykę. Dominujące trendy spędzania czasu wolnego na przestrzeni lat. 

3. Egzo- i endogenne uwarunkowania zmian w turystyce.

4. Produkty turystyczne i zmiany w strukturze oferowanych produktów jako sposób dostosowania się do popytu nabywców

5. Koncepcja hard&soft tourism. Turystyka zrównoważona

6. Nowe typy, rodzaje i odmiany turystyki: turystyka kwalifikowana, turystyka kulturowa, incentive toursim, turystyka kontrowersyjna

7. Overtoursim i sposoby zapobiegania jego negatywnym konsekwencjom

Ćwiczenia:

1. Tendencje w rozwoju transportu turystycznego i ich wpływ na rynek

2. Technologie informatyczne i komunikacyjne oraz ich wpływ na zachowania producentów i konsumentów

3. Uwarunkowanie egzogenne - wpływ zmian demograficznych i polaryzacji gospodarczej świata 

4. Uwarunkowania egzogenne - zmiany w środowisku naturalnym (klimatyczne, rozwój zrównoważony) i skutki nieprzewidzianych kryzysów na rozwój turystyki

5. Uwarunkowania endogenne - tendencje w hotelarstwie i gastronomii. 

6. Dywersyfikacja rodzajów i form turystyki w ujęciu społecznym

7. Turystyka pocovidowa - czy zmierzch turystyki masowej?

8. Innowacyjne formy kreowanego lokalnego produktu turystycznego

9. Produkty turystyczne i ich wdrażanie. Etapy tworzenia produktu. Inwentaryzacja składników produktu oraz ich selekcja

Teaching methods

- wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną, 

- metoda projektowa

- studium przypadku

- burza mózgów

- dyskusja

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady: kolokwium

ćwiczenia: projekt grupowy - przygotowanie pomysłu lokalnego produktu turystycznego w oparciu o najnowsze trendy w turystyce. Ocenie podlegać będzie: zgodność z tematem, kreatywność, umieszczenie w realiach regionu lubuskiego, możliwości realizacji. Na ocenę wpływać będzie również aktywność studenta podczas zajęć. 

Recommended reading

1. Biernat E., Dziedzic E., Trendy w turystyce, Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2017.

2. Stefaniak M., Kamel M., Muzea i wystawy interaktywne w Polsce. Współczesna atrakcja turystyczna, Turystyka Kulturowa 2014.

3. Nowacki M., E-marketing w praktyce regionów turystycznych Polski, Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego We Wrocławiu 2015, 49,

4. Papińska-Kacperek J., Miejskie aplikacje mobilne w turystyce kulturowej w Polsce, Turystyka Kulturowa Nr 2, 2016

5. Lubowiecki-Vikuk A., Trendy w turystyce zdrowotnej i aktywnej,  Biuletyn KPZK PAN Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju Polskiej Akademii Nauk, Zeszyt 269, 2018. 

6. Sidorkiewicz M., Wykorzystanie rzeczywistości wirtualnej do promocji oferty touroperatorów. Ujęcie teoretyczne, Prace Naukowe UE we Wrocławiu, nr 473, Wrocław 2017.

Further reading

1. Majewska J., Napierała, Adamiak, Wykorzystanie nowych technologii informacyjnych do opisu przestrzeni turystycznej, Folia Turistica, Kraków 2016.

2. Kowalczyk-Anioł, Tendencje rozwoju turystyki polskiej młodzieży pokolenia Y, Turyzm 22/2012.

3. Gołembski G. (red), Nowe trendy rozwoju turystyki, PWSZ w Sulechowie, Sulechów 2008.

4. literatura internetowa zalecana studentom na bieżąco, w miarę potrzeb

Notes


Modified by dr Agnieszka Gandecka (last modification: 07-06-2021 21:00)