SylabUZ

Generate PDF for this page

Transgraniczny produkt turystyczny - course description

General information
Course name Transgraniczny produkt turystyczny
Course ID 04.4-WB-TiR2P-F3-TPrT-S21
Faculty Faculty of Biological Sciences
Field of study tourism and entertainment
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Agnieszka Gandecka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 20 1,33 12 0,8 Credit with grade

Aim of the course

Celem jest omówienie problematyki turystyki transgranicznej, jej różnorodnych form i znaczenia w rozwoju regionów transgranicznych.

Prerequisites

Posiadanie wiedzy z zakresu zagadnień geografii turystycznej, krajoznawstwa oraz zagadnień politycznych w odniesieniu do funkcjonowania Unii Europejskiej.

Scope

1. Pojęcie transgraniczności i turystyki transgranicznej.

2. Znaczenie turystyki dla rozwoju regionów przygranicznych. Bariery rozwoju turystyki transgranicznej.

3. Podstawy prawne turystyki transgranicznej. Uwarunkowania rozwoju turystyki transgranicznej w kontekście dokumentów. Rola administracji samorządowej we wspieraniu turystyki transgranicznej.

4. Rola Euroregionów w kontekście rozwoju turystyki na obszarach transgranicznych.

5. Dziedzictwo kulturowe i zasoby przyrodnicze pogranicza polsko-niemieckiego.

6. Możliwości tworzenia transgranicznego produktu turystycznego.

7. Koncepcja produktu transgranicznej turystyki: rowerowej, wodnej, miejskiej, kulturowej, zdrowotnej.

8. Agroturystyka na pograniczu polsko-niemieckim.

9. Tworzenie projektu transgranicznego produktu turystycznego metodą burzy mózgów. 

10. Przedstawienie pomysłów, analiza, dyskusja

Teaching methods

wykład problemowy i informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, dyskusja, burza mózgów, wycieczka studyjna

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ocena końcowa jest efektem aktywności na zajęciach, współpracy grupowej oraz przygotowania i przedstawienia projektu transgranicznego produktu turystycznego

Recommended reading

1. Adach J., Czechowski P., Gandecka A., Gołembski G., Potencjał turystyczny podregionu zielonogórskiego, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2020.

2. Więckowski M., Turystyka na obszarach przygranicznych Polski, Prace Geograficzne, 224, PAN IGiPZ, Warszawa, 2010.

3. Więckowski M., Typologia przestrzeni turystycznej na obszarach przygranicznych, [w:] red. nauk. M. Durydiwka, K. Duda-Gromada, Przestrzeń turystyczna. Czynniki, różnorodność, zmiany, WGiSR UW, Warszawa, 2011.

4. Studzieniecki T., Meyer B., Jakubowski A., Transnational tourist destination management: Case study of the Baltic Sea Region, Baltic Region, nr 12/3, 2020.

5. Studzieniecki T., Spiriajevas E.,  Cross-border tourist destinations in Europe - genesis, essence and promotion, 46th International Scientific Conference on Economic and Social Development, 2019.

6. Więckowski M., How border tripoints offer opportunities for transboundary tourism development, Tourism Geographies, 24 2021.

Further reading

  1. Więckowski M., Kształtowanie się transgranicznych regionów turystycznych na granicach Polski, Prace Kom. Geogr. Komunik. PTG, 18, 2011.
  2. Ruszkowski J.M., Turystyka transgraniczna w Polsce jako narzędzie budowania współpracy na pograniczu wschodnim Ekonomiczne Problemy Turystyki nr 3 (27),  2014.
  3. Świątkowski Z., Wykorzystanie niemieckiego dziedzictwa kulturowego na Śląsku – europejskość czy utylitaryzm? [w:] Joseph Wittig. Człowiek - Religia – Kultura. IV Polsko-Niemieckie Sympozjum Wittigowskie, Wydawnictwo Maria, Nowa Ruda 2005.
  4. Świątkowski Z., Zarządzanie produktem turystycznym na przykładzie regionu lubuskiego, [w:] Nowoczesne zarzadzanie przedsiębiorstwem. V Konferencja Naukowa – Politechnika Zielonogórska, Wydawnictwo Politechniki Zielonogórskiej, Zielona Góra 2000.

Notes


Modified by dr Agnieszka Gandecka (last modification: 24-06-2021 12:22)