SylabUZ
Course name | Teaching Techniques for Mathematics 1 |
Course ID | 05.2-WK-MATP-DM1-S19 |
Faculty | Faculty of Mathematics, Computer Science and Econometrics |
Field of study | Mathematics |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 4 |
ECTS credits to win | 3 |
Available in specialities | Mathematics Education |
Course type | optional |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 45 | 3 | - | - | Credit with grade |
Opanowanie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu dydaktyki matematyki związanej z nauczaniem w szkole podstawowej.
Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania dydaktycznego oraz psychologiczno-pedagogicznego (w ramach przedmiotów realizowanych na III semestrze studiów).
1. Ramowe plany nauczania w szkole podstawowej. Integracja wewnątrz- i międzyprzedmiotowa. Program nauczania matematyki i rozkład materiału – tworzenie i modyfikacja, analiza, ocena i dobór. (D.1.W1., D.1.W3., D.1.U2., D.1.U3.)
2. Podstawa programowa, cele kształcenia i treści nauczania matematyki w szkole podstawowej. (D.1.W1., D.1.U1)
3. Wewnątrzszkolne i przedmiotowe (z matematyki) systemy oceniania w szkołach podstawowych. (C.W6.)
4. Diagnoza, kontrola i ocena wyników kształcenia oraz ich rola w pracy dydaktycznej. Funkcje oceny. (C.W6., D.1.W10.)
5. Ocenianie osiągnięć szkolnych uczniów. Ocenianie i jego rodzaje. Ocenianie kształtujące (C.W6., C.U6., D.1.W10., D.1.U8.)
6. Ocenianie bieżące, semestralne i roczne. Ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne. Egzamin ósmoklasisty. (D.1.W10., D.1.W11. )
7. Dobór metod nauczania. Metody aktywizujące. Metoda projektów. (D.1.W5, D.1.U7)
8. Formy pracy. Organizacja pracy w klasie, praca w grupach. Praca domowa. (D.1.W7., D.1.U8., D.1.K5.)
9. Organizowanie przestrzeni klasy szkolnej. Środki dydaktyczne: podręczniki, pakiety edukacyjne i pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie. (D.1.W8.)
10. Rola i autorytet nauczyciela w szkole podstawowej. Dostosowywanie sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów. Interakcje między uczniami oraz ucznia i nauczyciela w toku lekcji. (D.1.W4., D.1.U4.)
Pogadanka, praca z książką, dyskusja, metoda problemowa, ćwiczenia.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Na ocenę z przedmiotu składają się punkty otrzymane z: pisemnych referatów i notatek oraz przygotowanych materiałów do zajęć (27 pkt), obecności i aktywności na zajęciach (3 pkt). Pod uwagę brana jest również terminowość wykonywania poszczególnych zadań.
W semestrze można uzyskać maksymalnie 30 punktów, przy czym od 15 pkt - ocena dst, od 18 pkt - ocena dst plus, od 21 pkt - ocena db, od 24 pkt - ocena db plus, od 27 pkt - ocena bdb.
1. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki.
2. H. Siwek, Dydaktyka matematyki. Teoria i zastosowania w matematyce szkolnej.
3. D. Zaremba, Sztuka nauczania matematyki w szkole podstawowej.
4. Podstawa programowa z matematyki w szkole podstawowej.
5. Programy nauczania i rozkłady materiału z matematyki w szkole podstawowej.
1. M. Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi.
2. Podręczniki z matematyki do szkoły podstawowej.
3. Artykuły z czasopism dydaktycznych oraz Internetu.
Modified by dr Alina Szelecka (last modification: 09-10-2022 08:41)