SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Przełomowe eksperymenty w fizyce |
Kod przedmiotu | 13.2-WF-FizD-PEF-S19 |
Wydział | Wydział Fizyki i Astronomii |
Kierunek | Fizyka |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studenta z rozwojem pojęć i metod stosowanych podczas badań naukowych na przykładach najbardziej przełomowych odkryć fizyki eksperymentalnej. Dodatkowo student ugruntowuje swoją dotychczasową wiedzę oraz łączy fakty i zjawiska z różnych działów fizyki.
Student powinien mieć opanowany materiał studiów pierwszego stopnia kierunku fizyka.
- Pomiar Eratostenesa (297 p.n.e.) – wyznaczenie obwodu kuli ziemskiej
- Eksperyment Archimedesa (III w. p.n.e.) – siła wyporu w płynie
- Eksperymenty Galileusza (1600) – ruch ciał spadających lub staczających się po równi pochyłej
- Eksperymenty sir Isaaka Newtona (1665) oraz sir Williama Herschela (1800) – rozszczepienie światła za pomocą pryzmatu
- Doświadczenia Thomasa Younga (1801) oraz Davissona i Germera (1927) – interferencja światła na dwóch szczelinach oraz elektronów na krysztale niklu
- Michael Faraday (1831) – odkrycie zjawiska indukcji elektromagnetycznej
- Wahadło Leona Foucaulta (1851) – obserwacja ruchu obrotowego Ziemi
- Doświadczenie Michelsona-Morleya (1881) – empiryczne (nie)potwierdzenie teorii eteru
- Eksperyment Ernesta Rutherforda (rok 1911) – odkrycie jądra atomowego
- Pomiar Arthura Eddingtona (1919) – zakrzywienie promienia światła w silnym polu grawitacyjnym
- Doświadczenie Sterna-Gerlacha (1922) – kwantyzacja momentu pędu
- Doświadczenie Alaina Aspecta (1981) – czy własności pojawiają się w momencie ich pomiaru?
- George Lemaître, Edwin Hubble, Saul Perlmutter, Brian Schmidt, Adam Riess i inni (1929 – dzisiaj) – rozszerzający się Wszechświat
- ATLAS Collaboration+CMS Collaboration (2012) – potwierdzenie istnienia bozonu Higgsa
- I co dalej? Poszukiwania, plany, spekulacje...
Zajęcia mają postać wykładów, ilustrowanych za pomocą slajdów, podczas których student jest zachęcany do zadawania pytań.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Podstawą oceny studenta jest praca zaliczeniowa oparta o zagadnienia wybrane przez studenta z listy podanej przez prowadzącego na miesiąc przed końcem zajęć.
[1] A. K. Wróblewski, Historia fizyki, PWN 2007
[2] Dzieje nauki. Nauki ścisłe i przyrodnicze, Wydawnictwa Szkolne PWN 2011
[3] Tom Jackson, Physics: An Illustrated History of the Foundations of Science, Shelter Harbor Press 2017
[1] A. Drzewiński, J. Wojtkiewicz, Opowieści z historii fizyki, PWN 2001
[2] J. Przystawa, Odkryj smak fizyki, Wydawnictwa Szkolne PWN 2012
Zmodyfikowane przez dr Marcin Kośmider (ostatnia modyfikacja: 09-05-2021 21:30)