SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia I |
Kod przedmiotu | 05.8-WF-FizP-Pra-I-S20 |
Wydział | Wydział Fizyki i Astronomii |
Kierunek | Fizyka |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | nauczycielska |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Praktyka | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z wiedzą na temat: rozwoju człowieka w okresie późnego dzieciństwa i wczesnej adolescencji, zaburzeń i zagrożeń rozwoju typowych dla tych okresów, a także wspierania rozwoju dzieci i młodzieży.
Brak wymagań
1. Rozwój dzieci w okresie wczesnego, średniego i późnego dzieciństwa. Rozwój przywiązania dziecka do figury przywiązania. Rozwój fizyczny i motoryczny; rozwój myślenia, mowy, uwagi i pamięci; rozwój emocjonalno-społeczny; rozwój moralny. Kształtowanie samooceny. (B.1.W2., B.1.U1., B.1.K2.)
2. ADHD. Przyczyny, objawy, metody pracy z dziećmi z ADHD i ADD. (B.1.W2., B.1.U5., B.1.K2. ,B.2.W6.)
3. Dysfunkcje: dysgrafia, dysleksja, dysortografia, dyskalkulia, zaburzenia lateralizacji. (B.1.W2., B.1.U5. B.1.K2., B.2.W6.)
4. Dzieci autystyczne: nietypowe potrzeby, zaburzone funkcje w codziennym funkcjonowaniu, sposoby pracy z dziećmi autystycznymi. (B.1.W2., B.1.W4., B.1.U5., B.1.K2. ,B.2.W6.)
5. Zaburzenia lękowe wśród dzieci: przyczyny, objawy, sposoby postępowania w szkole i w domu. (B.1.W2., B.1.U5., B.1.K2. ,B.2.W6.)
6. Dzieci zdolne: typowe problemy w domu i w szkole; potrzeby edukacyjne dzieci zdolnych. (B.1.W2., B.1.W4., B.1.U1., B.1.U6., B.1.K2.)
7. Rozwój w okresie wczesnej adolescencji. Zmiany w sferze myślenia, emocji i kontaktów z otoczeniem, proces poszukiwania własnej tożsamości. (B.1.W2., B.1.U1., B.1.K2.)
8. Zagrożenia okresu dorastania. Wahania nastroju, bunt młodzieńczy, agresja, przemoc seksualna i jej długotrwałe konsekwencje, grupy nieformalne, wspieranie rozwoju młodzieży w okresie adolescencji. (B.1.W2., B.1.U5., B.1.K2. ,B.2.W4.)
9. Komunikowanie społeczne w szkole. Relacje między nauczycielem a uczniami, rodzicami uczniów i przełożonymi. Analiza transakcji na podstawie teorii E. Berne’a. (B.1.W3. B.1.U3 , B.1.K1.)
Metoda tekstu przewodniego, konwersacje, inscenizacje (psychodrama), studia przypadków.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Na ocenę końcową z laboratorium składa się pozytywna ocena z pisemnego sprawdzianu wiadomości (80%) oraz udział w dyskusji (20%).
Praktyka w wybranych ośrodkach opiekuńczo-wychowawczych, adopcyjnych, poradniach psychologicznych. Ocena na podstawie aktywności i zaangażowania studenta podczas z praktyki.
Ocena z przedmiotu to średnia arytmetyczna ocen z laboratorium i praktyki.
1. Birch A., Psychologia rozwojowa w zarysie, PWN, Warszawa 2007.
2. Harwas-Napierała B., Trempała J., Psychologia rozwoju człowieka, t.2: Charakterystyka okresów życia człowieka, PWN, Warszawa 2003.
3. Berne E., W co grają ludzie? Psychologia stosunków międzyludzkich, PWN, Warszawa 2005.
4. Pfiffner L., Wszystko o ADHD, Zysk i S-ka, Poznań 2004.
5. Strelau J., Psychologia różnic indywidualnych, Scholar, Warszawa 2006.
Mróz A., Co to znaczy być zdolnym dzieckiem? Charakterystyka potencjału rozwojowego dzieci zdolnych. [W:] Psychologia wieku rozwojowego. Norma – Nietypowość – Patologia, pod red. E. Łodygowskiej i E. Pieńkowskiej, Szczecin 2017.
Zmodyfikowane przez dr Marcin Kośmider (ostatnia modyfikacja: 09-05-2021 22:08)