Zapoznanie studentów z problemami związanymi z planowaniem i realizacją doświadczeń oraz z analizą pomiarów. Wprowadzenie słownika podstawowych pojęć wykorzystywanych w metrologii (pomiar, niepewność pomiarowa, itd.), użytecznych metod estymacji, metody najmniejszych kwadratów.
Prerequisites
Znajomość matematyki i fizyki na poziomie szkoły średniej
Scope
Układ SI. Jednostki podstawowe, pochodne i dodatkowe.
Zapis liczb, cyfry znaczące, przyrostki.
Klasyfikacja metod pomiarowych. Pomiary precyzyjne i dokładne.
Populacja i próba. Parametr i estymator.
Niepewność pomiarowa, błędy statystyczne i systematyczne, selekcja danych.
Parametry rozkładu danych: średnia, odchylenie standardowe, maksimum i mediana.
Prawo propagacji błędów.
Średnia ważona.
Przedstawianie wyników pomiarów, tabele i wykresy.
Dopasowanie funkcji, metoda najmniejszych kwadratów, test chi-kwadrat.
Wskazówki nt. przygotowania sprawozdań z pracowni fizycznej.
Teaching methods
Wykład, metoda ćwiczeniowa, problemowa.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Na końcową ocenę ćwiczenia składa się:
- stopień przygotowania do ćwiczenia (dyskusja, aktywność w czasie zajęć): 25%,
- przygotowanie sprawozdań i rozwiązań zadań domowych: 25%,
- kolokwium zaliczeniowe: 50%.
Recommended reading
J. R. Taylor, Wstęp do analizy błędu pomiarowego, PWN, Warszawa 2002.
P.R. Bevington, D.K. Robinson, Data Reduction and Error Analysis for the Physical Sciences, Third Edition, McGraw-Hill, 2003.
H. Szydłowski, Niepewności w pomiarach, Wydawnictwo Naukowe UAM, 2001.
Further reading
S. Brandt, Analiza danych, PWN, wyd. 2, Warszawa 1999.
R. Nowak, Statystyka dla fizyków, PWN, Warszawa 2002.
Notes
Modified by dr Marcin Kośmider (last modification: 31-05-2021 10:59)